Het aantal iDeal-betalingen via de mobiele telefoon is vorig jaar verder toegenomen. Inmiddels wordt 70% van alle iDeal-betalingen op die manier afgehandeld. De acceptgiro wordt ondertussen een archaïsch verschijnsel. Negen van de tien belanden in de prullenmand.
Dat blijkt uit gegevens van Currence, het bedrijf dat iDeal, acceptgiro’s en de nieuwe dienst iDin faciliteert. In 2017 werden voor eerst meer iDeal-betalingen op een tablet of smartphone gedaan dan op een laptop of desktop. Eind 2017 werd 54,8% van alle iDeal-betalingen via een app voor mobiel bankieren gedaan. Dat aandeel is vorig jaar verder gegroeid naar 69,5%. Dat heeft te maken met het groeiende aantal mobiele betalingen tussen consumenten onderling: die zijn inmiddels goed voor 17,5% van alle iDeal-transacties, met name door apps als Tikkie.
In 2018 werden voor het eerst meer dan een half miljard iDeal-betalingen in één jaar gedaan: 524 miljoen in totaal. Begin november werd de grens overschreden van 2 miljard betalingen sinds de introductie van iDeal in 2005.
Opmars iDIN en incassomachtigen
De nieuwe inlog- en identificatiemethode iDIN (sinds 2017) kan inmiddels bij ruim 100 organisaties worden gebruikt. In december werden er 322.000 iDIN-transacties gedaan, tegen 72.000 een jaar eerder. Dat aantal gaat volgens Currence nog veel verder toenemen. “iDIN is het enige inlog- en online identificatiemiddel waarmee je als organisatie in de private sector in één klap 13 miljoen volwassen Nederlanders bereikt.”
Met (digitaal) Incassomachtigen kunnen consumenten én bedrijven via hun eigen bank een digitale machtiging voor automatische incasso afgeven die door alle banken wordt erkend. In 2018 zijn daarmee bijna 483.000 digitale incassomachtigingen afgegeven, 73% meer dan een jaar eerder.
Van acceptgiro naar Betaalinstructie
De acceptgiro raakt uit beeld, al zijn er vorig jaar nog altijd 11 miljoen (2017: 14,5 miljoen) van verstuurd. “Meer dan negen van de tien verstuurde acceptgiro’s worden weggegooid, nadat de ontvanger die heeft overgetikt in mobiel bankieren of internetbankieren.” Dat heeft geleid tot de Betaalinstructie, waarvoor facturanten geen contract met een bank hoeven af te sluiten. “Bovendien kunnen ze op de Betaalinstructie een iDeal QR-code afdrukken. Ontvangers van de Betaalinstructie kunnen die QR-code scannen met hun smartphone of tablet om snel, makkelijk, foutloos en veilig facturen te betalen. Wie niet mobiel bankiert, kan de betaalgegevens op de Betaalinstructie alsnog overtikken in internetbankieren of overschrijven op een papieren overboekingsformulier.”
Geef een reactie