Belastingadviseurs vinden dat medewerkers van de Belastingdienst zich harder opstellen in het onderlinge contact. Informatie is steeds lastiger verkrijgbaar en adviseurs missen een vaste contactpersoon, blijkt uit onderzoek van beroepsverenigingen NOB en RB.
Die komen dinsdag met de uitkomsten van het onderzoek naar de verstandhouding van hun achterban met de fiscus, meldt het FD. Ongeveer de helft van de fiscaal adviseurs (51%) zegt dat hun relatie met de Belastingdienst de afgelopen jaren hetzelfde is gebleven. Iets meer dan een kwart zegt dat de verhouding enigszins of sterk verslechterd is. Drie jaar terug was die groep nog veel kleiner. ‘Heel veel zaken zijn verslechterd en weinig zaken zijn verbeterd’, zegt RB-voorzitter Fons Overwater. ‘Er vallen weinig pluspunten te melden.’
Sneller sancties
Een meerderheid van de belastingadviseurs maakt zich zorgen over de rechtszekerheid en rechtsbescherming voor hun opdrachtgevers. Zij merken dat belastingplichtigen sneller onder druk worden gezet door boetes en andere sancties op te leggen. Bovendien vinden de fiscalisten dat drukmiddelen vaker op een onjuiste manier worden gebruikt. Twee derde van de respondenten merkt daarnaast dat het moeilijk wordt afspraken te maken met de Belastingdienst. Medewerkers stellen zich steeds formeler op.
Discussie als excuus
Volgens NOB-voorzitter Bartjan Zoetmulder ziet de harde kern onder de belastinginspecteurs de maatschappelijke discussie over belastingontwijking als een steun in de rug voor de hardere opstelling. ‘Ze gaan uit van het wenselijk recht in plaats van wat er feitelijk aan de hand is. Je krijgt als adviseur sneller te horen dat je een fout standpunt hebt ingenomen in een aangifte. Daarover valt dan niet meer te praten, omdat je een te agressieve positie zou hebben ingenomen.’
Bezuinigingen
Het rapportcijfer dat de fiscus van de belastingadviseurs krijgt, is licht gedaald tot een 5,9. Vooral bereikbaarheid en toegankelijkheid zijn slechter geworden. Dat komt door bezuinigingen, weet Zoetmulder. Volgens Overwater onderschatten Financiën en de Belastingdienst de rol van adviseurs. ‘De overheid hoeft voor € 250 miljard van haar inkomsten alleen maar een rekeningnummer open te stellen. Wij doen het werk. Hoe kun je de communicatie met zo’n vitale beroepsgroep verwaarlozen?’
Bereikbaarheid helpdesk gehalveerd
Bedrijfsfiscalisten zijn wat positiever over de Belastingdienst dan belastingadviseurs. Zij hebben vaak wel een vaste contactpersoon, waardoor het oordeel over de bereikbaarheid ook positiever is. Adviseurs die voor meerdere bedrijven de aangiftes doen, ervaren de meeste problemen. Met name de helpdesk voor deze zogeheten intermediairs moet het ontgelden. De bereikbaarheid is sinds 2016 met 50% teruggelopen. De ondervraagden klagen bovendien dat zij niet of nauwelijks met inhoudelijke vragen bij de helpdesk terechtkunnen.
Bron: FD
Geef een reactie