Grote Nederlandse bedrijven spelen vooralsnog een relatief bescheiden rol als het gaat om uitgaven aan onderzoek en ontwikkeling. Dat blijkt uit onderzoek van EY onder de 500 beursgenoteerde ondernemingen met de meeste uitgaven op dat gebied. Maar afgezet tegen de omzet is het budget bij de Nederlanders veruit het grootst.
De onderzoeks- en ontwikkelingsbestedingen van de 10 Nederlandse bedrijven zijn een fractie van de sommen die Duitsland, Japan en de Verenigde Staten spenderen. Wanneer die uitgaven echter worden uitgedrukt als percentage van de omzet, is Nederland koploper. Daar wordt 8% van de omzet besteed aan ‘research and development’. In de Verenigde Staten is het aandeel in de totale omzet een kleine 7,5%, Zwitserse bedrijven trekken 6% van de omzet uit voor innovatieve activiteiten.
Amerikanen aan de leiding
Alle 500 bedrijven tezamen waren goed voor ruim € 600 miljard aan investeringen in innovatie. De VS nemen daarvan bijna 45% voor hun rekening. Daar zijn de ontwikkelingsbudgetten vorig jaar met 13% gegroeid, terwijl Europese bedrijven maar 6% extra uittrokken voor zaken als innovatie en technologie.
De Amerikanen waren vorig jaar goed voor € 272 miljard aan investeringen in onderzoek en ontwikkeling, 12% meer dan een jaar eerder. Japan en Duitsland volgen op afstand met respectievelijk € 91 miljard (+5%) en € 60 miljard (+9%). De tien Nederlandse bedrijven waren goed voor € 12 miljard, goed voor de negende positie op de lijst van in totaal 15 landen. China, Frankrijk, Zuid-Korea, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk gaan ons land voor. Nederlandse bedrijven hebben de investeringen in 2018 met 9% opgeschroefd wat iets minder is dan gemiddeld. Italië heeft relatief gezien de innovatiekas de grootste extra injectie gegeven met een plus van 29%, al komt het daarmee alsnog op een vrij bescheiden totaal van € 5 miljard. China en India vergrootten de onderzoeksbudgetten allebei met 29%, terwijl Ierland en Finland juist minder uitgaven aan onderzoek en ontwikkeling.
Het Amerikaanse Amazon gaf het meeste uit aan onderzoek en ontwikkeling: € 24,4 miljard, ruim een kwart meer dan een jaar eerder. Google-moeder Alphabet is met € 18,2 miljard tweede, voor Samsung, dat € 14,4 miljard uitgaf. Volkswagen geeft van de Europese bedrijven het meest uit.
Interessante cijfers!
Ik heb alleen wel de indruk dat een paar zaken door elkaar gehaald worden.
R&D en innovatie zijn niet hetzelfde, ze verschillen fors van elkaar. En investeringen in nieuwe technologie zijn weer wat anders. Er zijn wel allerlei raakvlakken, dat maakt het ingewikkeld.
R&D kan gaan over fundamenteel onderzoek (geen innovatie), kan ook kansen blootleggen door de opkomst van nieuwe technologie (misschien innovatie) en kan uiteindelijk leiden tot geheel nieuwe producten, diensten of manieren om een proces uit te voeren (innovatie).
Nieuwe technologie inzetten kan een forse innovatie teweegbrengen. Analyse van informatie over verkeersstromen met behulp van Artificial Intelligence reduceert het aantal en de omvang van files. Nieuwe technologie inzetten leidt niet altijd tot interessante innovaties. Enig idee hoeveel functies van je smartphone je NIET gebruikt?