NLBeterBetaald, hét platform voor slimme financiën, zocht uit welke financiële problemen er sinds 2018 (nog altijd) spelen in deze sector. Betaalachterstanden zijn zo’n soms hardnekkig probleem. Accountants kunnen ondernemers ondersteunen en adviseren bij het mogelijk oplossen van deze problemen. Onderstaande cijfers zijn afkomstig uit een analyse van ruim 1,8 miljoen facturen.
Probleem 1: gemiddeld werd in Q4 van 2018 33% van de facturen pas na één of meerdere herinneringen betaald
Tip: ‘Een korte betaaltermijn hanteren is hier niet per definitie de oplossing, maar wel als er bij de factuur een iDEAL-betaallink is toegevoegd’, zegt Sander Kamstra, expert van NLBeterBetaald. ‘Door je cliënten zo’n link plus een betaaltermijn van 14 dagen (of 17, zie de volgende tip) te adviseren, zorg je ervoor dat debiteuren tot wel 10 dagen eerder betalen.’
- Lees voor meer tips dit blog van nlbeterbetaald.nl.
Probleem 2: gemiddeld over 2018 stond bijna 4% van de facturen drie maanden na een kwartaal nog open.
Tip: ‘Ten eerste is het belangrijk om te voorkomen dat facturen zo lang openstaan’, vertelt Rob Rustenburg, eveneens expert van NLBeterBetaald. ‘Dat kan je bijvoorbeeld doen door cliënten te adviseren om een ongebruikelijke betaaltermijn te hanteren. Uit onze cijfers is gebleken dat debiteuren zich weinig aantrekken van conventionele betaaltermijnen (zoals 14 of 30 dagen) en liever hun eigen betaaltermijnen hanteren. Ziet een debiteur 11 of 17 dagen staan in plaats van 30 dagen, dan is hij of zij eerder geneigd om de factuur meteen te betalen.’
Rustenburg vervolgt: ‘Voor het verkleinen van het aantal lang openstaande facturen zou ik mijn cliënten aanraden om incassotrajecten op te starten. Niet met een externe partij, want dan verlies je de controle én het contact met de klant. Dat voorkom je door het met slimme automatiseringssoftware voor debiteurenbeheer te doen.’
- Leer wat er nog meer speelt in de sector door het rapport ‘Branche Monitor Groothandel 2018’ te downloaden.
Probleem 3: gemiddeld over 2018 werd 56% van de facturen niet binnen de gestelde betaaltermijn betaald.
Tip: ‘Goed nieuws: dit percentage is in Q4 van vorig jaar naar 51% gedaald. Om deze dalende lijn in 2019 vast te houden adviseer ik alle ondernemers die hun debiteurenbeheer nog niet geautomatiseerd hebben om zo snel mogelijk om te schakelen. Je cliënten kunnen al winst (op het gebied van tijd én geld) boeken bij minder dan 50 verstuurde facturen per maand. Bovendien kunnen ze met de automatiseringssoftware de tips toepassen en de hier besproken betalingsproblemen zo ver mogelijk oplossen’, aldus Kamstra.
- Jouw cliënten hebben ongetwijfeld te kampen met deze problemen. Deel daarom dit blog en de whitepaper ‘10 tips om beter te factureren’ met hen.
Geef een reactie