• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Wat als klanten meer verwachten dan een goede dienstverlening?

Wat als klanten meer verwachten dan een goede dienstverlening?

Accountancy, Blog, Nieuws

4 juni 2020 door Yuki

Accountancy Vanmorgen

De coronacrisis heeft een enorme boost gegeven aan ons digitale gedrag. Digitale barrières sneuvelen en komen niet meer terug op het oude niveau. Dat geldt voor de klantzijde, maar ook voor bedrijven die met enorme digitale inspanningen bezig zijn om te beantwoorden aan veranderingen. Daarin speelt creativiteit een grote rol, maar is effectief gebruik maken van nieuwe technologie net zo belangrijk. In zijn derde webinar focust trendwatcher Steven van Belleghem zich op de effecten die digitalisering heeft op de klantverwachtingen: ‘Bied je klanten een offer they can’t refuse.’

De basis is digitaal

Voor bedrijven geldt nu meer dan ooit dat digitalisering hand in hand gaat met creativiteit, veerkracht en ondernemerschap. Dat betekent dat een goede technologische infrastructuur de basis is van je bedrijf. Als je dat eenmaal op orde hebt, kun je snel, creatief en flexibel inspelen op onverwachte situaties en veranderende klantverwachtingen. Er is namelijk geen sprake meer van digitale grenzen bij klanten en de industrie; digital is de fundering.

Steven van Belleghem: ‘Ik ben optimistisch over dat we in de golden age van digital zitten en dat deze vandaag is begonnen.’ Hij noemt als voorbeeld Carlota Perez, een econoom en wetenschapper uit Venezuela, die al haar hele leven onderzoek doet naar technologische revoluties. ‘De afgelopen 250 jaar hebben we zo’n vijf technologische revoluties gehad. Nu bevinden we ons al enkele jaren in de revolutie van de informatietechnologie. En er gebeurt altijd hetzelfde: er ontstaat een groeiende bubbel rond een bepaalde technologie. Een handvol mensen weet hiervan gebruik te maken, totdat er een grote crisis plaatsvindt die de barrières doorbreekt. Daarna ontstaat er een golden age, the age of deployment of new technology. Dat betekent dat veel meer mensen gebruik maken van die technologie, deze wijder verspreid is en zodoende veel meer voordelen oplevert voor de maatschappij. Carlota Perez noemt de kans groot dat de coronacrisis het omslagpunt is.’

Het klinkt logisch om de coronacrisis als omslagpunt te noemen. Kijk alleen al naar de afgelopen tijd: we zien een snellere digitale transformatie in twee maanden, dan in de afgelopen twee jaar. ‘Digital wordt onderdeel van elke interactie met de klant’, meent Steven van Belleghem. ‘Digitaal gemak is de nieuwe standaard.’

Nieuwe klantverwachtingen

‘We staan aan de vooravond van een ander type klantverwachtingen. Die wordt gevormd door verschillende facetten en één daarvan is dat veel mensen zich zorgen maken over nieuwe technologie. Ze verwachten verantwoordelijkheid van overheden en organisaties. Zeker als het gaat om het verzamelen van data, en ethiek en AI’, vervolgt Steven van Belleghem. En dat is nog maar één onderdeel van hoe klantverwachtingen meebewegen met wat digitaal te bieden heeft. ‘De nieuwe curve klantverwachtingen wordt gedreven door de behoefte aan technologie die algemeen toepasbaar is, persoonlijke uitdagingen adresseert, en een positieve bijdrage levert aan globale problematiek.’

Luister hier naar de case study

The offer you can’t refuse

Volgens Steven van Belleghem is het offer you can’t refuse model een goed uitgangspunt om te beantwoorden aan de verschillende verwachtingen die de klant heeft. Deze moet je zien als een soort piramide met een duidelijk startpunt voor bedrijven om te beginnen en te ontwikkelen.

  1. Product, dienst en prijs
    ‘Elke industrie start met een goed product, dienst en prijs. Zonder deze basis kun je niet doorgroeien naar de volgende fase van digitale interfaces (automated interactions). Voordat je dat punt bereikt, bekijk je de details van je customer journey kritisch, zodat je pijnpunten en winstmomenten in kaart kan brengen. Dat heet ‘transactionele optimalisatie’. Zo weet je precies hoe technologie daar verbeteringen in aan kan brengen.’
  2. Geautomatiseerde interactie
    ‘De perfecte interface is onzichtbaar, volledig gepersonaliseerd, kost weinig inspanning en speelt proactief in op behoeftes. Dat is niet enkel voorbehouden aan grote technologiebedrijven. Het begint namelijk al met het simplificeren van het proces dat je hanteert, maak het makkelijk, snel en leuk. Je hoeft Amazon niet te evenaren of in te halen, maar je kunt wel binnen je eigen industrie kijken hoe anderen het doen en proberen beter te zijn dan je concurrentie.’
  3. Partner in life
    ‘Veel bedrijven die de eerste twee stappen succesvol hebben afgelegd, bewegen als van nature richting de derde fase waarin hun doel verschuift richting een bredere vorm van digital convenience. Daarin voorzien ze hun klanten niet van een specifiek product of een bepaalde dienst, maar groeien ze in de rol om een partner in het leven van hun klanten te zijn. Neem Google bijvoorbeeld, zij wilden eerst vooral de beste zoekmachine zijn, maar ondersteunen hun klanten nu bij alles wat ze ondernemen. Het is voor organisaties, en dus ook voor accountants, belangrijk om de mens achter de klant te begrijpen. Wat speelt daar af? En kunnen wij hen daarbij helpen? Het gaat niet over jouw doelstellingen, maar over de doelstellingen van je klanten.’
  4. Maatschappelijke meerwaarde
    ‘Ik denk dat we een omslag gaan zien bij klanten in de vraag naar bedrijven die hun verantwoordelijkheid nemen. De wereld staat voor grote uitdagingen. Dat gaat op dit moment over gezondheidszorg, maar ook over klimaat. Klanten hebben meer vertrouwen in bedrijven die dit kunnen oplossen dan in overheden. Ze rekenen dus op de maatschappelijke verantwoordelijkheidszin van bedrijven.’

De trade-off

Lange tijd is het zo geweest dat je als klant moest kiezen tussen twee ‘uitersten’; kiezen tussen privacy en gemak, tussen goedkope producten en producten die op een ethisch correcte manier gemaakt zijn, tussen persoonlijke vrijheid en de planeet. Steven van Belleghem: ‘Die trade-off is niet altijd fijn. Maar dankzij de combinatie van nieuwe technologieën met bedrijven die de mindset hebben om hun verantwoordelijkheid te nemen, slagen we erin om die trade-off te verminderen en te verwijderen uit de maatschappij. Een goed voorbeeld daarvan zijn de vele, levensechte, vegetarische opties voor vlees, zoals Impossible Foods produceert. Het biedt een waanzinnig alternatief voor vlees, maar dan goed voor het lichaam en de planeet!’

De vooravond van nieuwe verwachtingen

Het offer you can’t refuse model werkt enkel van onder naar beneden. Je kunt de wereld willen verbeteren, maar zonder goed product dat ondersteund wordt door de juiste digitale infrastructuur bereik je een niche publiek. Iets waar veel NGO’s mee worstelen. Dit model werkt van beneden naar boven. Steven van Belleghem:’De vraag is: hoe ver moet je daarin gaan? Er zijn succesvolle bedrijven die slechts een deel van het model bestrijken, maar mijn visie is dat op den duur iedereen het gehele model moet toepassen om in te kunnen spelen op de klantbehoefte. Door fase 1 als de eerste stap te zien en steeds verder omhoog te klimmen, maak je sprongen in deze evolutie binnen jouw industrie en ten opzichte van je concurrenten.’

‘We staan aan de vooravond van nieuwe verwachtingen, gedreven door nieuwe technologieën, waarin gemak de essentiële basis is. Durf te dromen en durf zelf de toekomst van klantgerichtheid te creëren. Maak het verschil. Geef je klanten een offer they can’t refuse.’

Interview

In het derde interview spreekt Steven met Tim Hoogveld (Den Hartog & Hoogveld) en Jeroen Meens (Cynex) over hoe digitalisering hun dagelijkse bedrijfsvoering beïnvloedt. Als digitale voorlopers binnen de industrie geven ze praktische tips & tricks om te starten!


 

Categorie: Accountancy, Blog, Nieuws Tags: customer experience

Tags: customer experience

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

NVKM: (r)evolutie van kwaliteit in de accountancy

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Werkgeluk bij accountants? We geven enkele inzichten
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Podcast Hixtival | AI in de accountancy: “Zie AI als je collega, die moet je ook inwerken”
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
Hoe Supplied accountants en platforms helpt samen sterker te staan in DAC7 – inzichten van Supplied’s CCO: Bas Bogerd”
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
Transparantie loont: waarom salarisvermelding in finance vacatures het verschil maakt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner Herfst Boost 2025: meer grip, minder handwerk
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Waarom het koppelen van AFAS aan SharePoint het verschil maakt voor moderne accountantskantoren 
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Kevin Krikkers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bent u als ondernemer goed voorbereid op de Europese Data Act? 
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Accountant  – Eindhoven
aaff
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Accountant – Helmond
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Algemeen directeur
Scab
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Teamleider Accountancy 
aaff
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Junior audit manager
RA12
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Man negeert waarschuwing ING, verliest geld aan oplichters en stelt bank aansprakelijk 15.4k weergaven

  • Accountantskantoor verschijnt niet op zitting, alle vorderingen toegewezen 10.5k weergaven

  • Hof: bedrijfstakpensioenfonds moet btw heffen op volledige premie 9.1k weergaven

  • Vrouw had stiekem drie fulltime banen, moet schadevergoeding betalen 6.4k weergaven

  • Medewerkster fiscus ontslagen na verlagen aanslagen dorpsgenoot 5k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Administratiekantoor ter overname gezocht

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen