Scholen, overheid en accountants hebben gezamenlijk afspraken gemaakt over de manier waarop de voorziening groot onderhoud moet worden verwerkt in de jaarrekening 2018. De werkwijze blijft op aandringen van onderwijsorganisaties voor dit jaar ongewijzigd.
In het onderwijs, meer specifiek bij de vertegenwoordigende organen PO-Raad (basisonderwijs) en VO-Raad (voortgezet onderwijs), was onrust ontstaan over de wijzigingen in de verwerking van de kosten van groot onderhoud in de jaarrekening. “Steeds meer accountants geven aan dat schoolbesturen een striktere interpretatie moeten hanteren van reeds bestaande voorschriften voor de jaarverslaggeving ten aanzien van de voorziening groot onderhoud. Schoolbesturen zouden daardoor meer geld moeten toevoegen aan de voorziening groot onderhoud. Hierdoor wordt er feitelijk meer geld onttrokken aan het onderwijsproces, dan zeer waarschijnlijk ooit zal worden uitgegeven.”
Geen voorziening geen optie meer
De mogelijkheid om geen voorziening op te nemen, maar alles via de baten en lasten te laten verlopen, is met ingang van dit jaar verdwenen. Scholen die deze optie kozen, moeten nu kiezen voor het opnemen van een voorziening of het activeren en afschrijven van onderhoudsinvesteringen. Met name rond de voorziening was discussie ontstaan. De hoogte ervan kan alleen vastgesteld worden door voor iedere onderhoudsinvestering afzonderlijk te gaan sparen en dat voor elke component naar tijdsgelang moet worden gereserveerd, hadden scholen van accountants begrepen. Daarmee zouden de voorzieningen veel hoger worden dan wanneer de totale onderhoudsuitgaven zouden worden geëgaliseerd, zoals voorheen. Op die manier wordt geld onttrokken aan het onderwijsproces, vond de PO-Raad.
Regeling aangepast
Dat leidde tot overleg met het ministerie van Onderwijs en accountants. Afgesproken is nu dat schoolbesturen kunnen blijven uitgaan van de methode die ze de afgelopen jaren hebben toegepast. “De Regeling Jaarverslaggeving Onderwijs (Rjo) wordt aangepast. Daarnaast gaat de werkgroep voor de jaarverslaggeving onderwijs, aangevuld met enkele schoolbesturen, onderzoeken welke oplossingen er te bedenken zijn om uit de huidige impasse te komen”, aldus de PO-Raad.
Geef een reactie