In het eerste kwartaal van 2015 is de omzet uit online verkopen binnen het midden- en grootbedrijf van de detailhandel met ruim 18 procent toegenomen ten opzichte van een jaar eerder. Dat meldt het CBS vandaag.
Dit percentage ligt een stuk hoger dan die van de totale detailhandel. Daar lag de groei in verkopen op 2,0% in vergelijking met een jaar eerder. De omzet in de winkels staat echter sterk onder druk. De prijzen daalden namelijk met 1,8%. Dit is de grootste prijsdaling sinds 2005.
Vooral ‘multi-channelers’ profiteren van een groeiende omzet. Winkels waarvan het zwaartepunt van de activiteiten ligt bij de online winkel en winkels waar de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, groeien het sterkst met gemiddeld 23.5%. Dit is zelfs aanzienlijk hoger dan de 14,4% van detailhandel die puur via internet verkoopt.
Webwinkels blijken de afgelopen jaren een steeds belangrijker verkoopkanaal voor ondernemers te worden. In het eerste kwartaal boekten de postorderbedrijven en internetwinkels zelfs 13% meer omzet dan een jaar eerder. De markt is duidelijk sterk in ontwikkeling.
Geef een reactie