De export van Nederlandse producten naar landen buiten de EU is de afgelopen tien jaar meer dan verdubbeld. Dat meldt het CBS vandaag.
Van de totale Nederlandse exportwaarde is 56 procent van Nederlandse makelij en betreft 44 procent wederuitvoer. Aan producten van Nederlandse makelij verdient Nederland per uitgevoerde euro bijna zeven keer zoveel als aan buitenlandse producten die hier zijn ingevoerd en na een korte bewerking weer zijn uitgevoerd, de zogeheten wederuitvoer.
De uitvoer van Nederlands product naar bestemmingen buiten de EU nam met 17,9 miljard euro toe. De VS en China namen met een gezamenlijke groei van 3,7 miljard euro ruim een vijfde van deze groei voor hun rekening. Met een bijna verzesvoudiging van de uitvoer was Brazilië een sterke groeimarkt. De export naar China en Singapore verviervoudigde bijna. Andere bestemmingen buiten de EU waar de export sterk steeg zijn Turkije, Mexico, Zuid-Korea, Hong Kong en Canada.
Ondanks de relatief sterke groei van bestemmingen buiten de EU, blijven onze drie belangrijkste exportpartners EU-landen. Namelijk Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk.
Geef een reactie