De Nederlandse detailhandel zag in juni haar online omzet flink groeien. Dat meldt het CBS donderdag.
De online omzet in de detailhandel groeide in juni met 28,1 procent. Dit is aanzienlijk meer dan in mei, toen de omzetstijging 12,2 procent bedroeg. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 34,6 procent en de omzet van webwinkels met 23,2 procent.
Juni 2015 gaat sowieso de boeken in als een maand met een goede omzet voor de detailhandel. Deze branche heeft in juni 4,7 procent meer omgezet dan in juni 2014, zo maakt het CBS bekend. Dit is de grootste omzetgroei sinds juli 2008. Het aantal verkopen lag in juni 5,1 procent hoger dan een jaar eerder, terwijl de prijzen in de detailhandel 0,4 procent lager waren. Vooral de omzet van de winkels in non-foodartikelen was groter.
De groei van de omzet is in juni positief beïnvloed door een gunstigere samenstelling van de koopdagen dan vorig jaar juni. Met juni is ook het kwartaalcijfer bekend. In het tweede kwartaal lag de omzet van de detailhandel 1,5 procent hoger dan in het tweede kwartaal van 2014. De verkopen groeiden met 2,4 procent.
Non-foodsector
Non-foodwinkels hebben in juni 6 procent meer omgezet dan in juni 2014. Een maand eerder noteerden deze winkels nog een licht omzetverlies. De omzetstijging in juni is volledig toe te schrijven aan meer verkopen. Het prijsniveau was iets lager dan een jaar eerder.
Binnen de non-foodsector noteerden de winkels in woninginrichtingsartikelen met 12,7 procent de grootste omzetstijging. De omzet van deze winkels groeit al sinds juli 2014. Dit gaat samen met de aantrekkende woningmarkt. Ook de drogisterijen, winkels in bovenkleding en doe-het-zelfzaken hebben meer omgezet dan in juni 2014. Daarentegen kampten de winkels in consumentenelektronica nog wel met een klein omzetverlies, net als de winkels in huishoudelijke artikelen. De krimp bij deze winkels was echter wel aanzienlijk kleiner dan in voorgaande maanden.
Voedings- en genotmiddelenwinkels
De winkels in voedings- en genotmiddelen boekten 3,1 procent meer omzet dan in juni vorig jaar. De omzet van supermarkten groeide met 3,7 procent, terwijl de omzet van de speciaalzaken iets kromp. In mei hadden de winkels in voedings- en genotmiddelen nog te maken met omzetverlies. De omzetgroei in juni is vooral te danken aan betere verkopen.
Geef een reactie