• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Hans Koning: Uw accountantskantoor toekomstproof: de volgende 5 acties

Hans Koning: Uw accountantskantoor toekomstproof: de volgende 5 acties

Accountancy, Blog

1 december 2015 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Kunt u de volgende stellingen voor uw kantoor onderschrijven?

  • Ons personeelsbestand is geschikt voor de uitdagingen van deze tijd en we zijn een aantrekkelijke werkgever.
  • De front office/back office organisatie is geïmplementeerd.
  • We werken met moderne digitale hulpmiddelen en investeren daarin.
  • We schakelen deskundigheid in om ons te helpen bij het veranderingsproces.

In mijn artikel van 1 november jl. heb ik de 5 demografische ontwikkelingen tot 2020 en bijbehorende kansen voor het accountantskantoor besproken. In het tweede artikel van 11 november jl. kwamen de eerste 5 acties aan de orde om uw accountantskantoor toekomstproof te maken. Nu volgen tenslotte de tweede 5 acties.  Een onderdeel van de warming up voor de AV-dag van 9 december a.s.

1.   Personeelsbestand doorlichten en herstructureren

Het optimaliseren van het personeelsbestand is voor veel kantoren de moeilijkste actie uit de veranderopgave. Het gemiddelde MKB-accountantskantoor in Nederland realiseert zo’n 80% van haar omzet met dataverwerking en daaraan gekoppelde compliance en assurance (administratie, jaarrekening, controle, belastingaangiftes en salarisadministratie) en zo’n 20% met (fiscale) advisering. Mijn voorspelling is dat tussen nu en vijf jaar de dataverwerking inclusief compliance en assurance (bijna) volledig digitaal zal plaatsvinden en er nog nauwelijks mensen aan te pas komen. Vorig jaar voerde het gezaghebbende blad ‘The Economist’ een onderzoek uit naar de kans dat een robot in de komende 20 jaar de werkzaamheden van medewerkers zal overnemen. Na de telemarketeers komen accountants op de tweede plaats met een kans van 94%! Tel hier het verhogen van de controlegrenzen en de komst van de micro-entiteiten met vrijstelling van de jaarrekeningplicht bij op, dan kan de conclusie niet anders zijn dan dat er voor zo’n 80% van de medewerkers tussen nu en vijf jaar geen werk meer is. In ieder geval niet het werk dat zij gewend zijn te doen. Waar wel een dringende behoefte aan is zijn de trusted advisors, marketeers en digitale ‘wonderkinderen’. Veel van de medewerkers in het huidige accountantskantoor hebben niet de competenties om die nieuwe rollen in te vullen. Dat is hen niet te verwijten maar wel een feit. Wat zijn de competenties voor de toekomstbestendige accountant? Op de eerste plaats is hij of zij een creatieve adviseur met een stevige vaktechnische ruggengraad. Deze accountant maakt actief gebruik van digitale hulpmiddelen en benut de kansen van de digitale revolutie. Hij/zij kent de productie-/dienstverleningsprocessen bij de klant en beschikt over kennis van de bedrijfstak. Is een inspirator voor de ondernemer die de cijfers van de klanten kan interpreteren. Flexibel en veelzijdig. Het is essentieel voor de continuïteit van een kantoor om tijdig het personeelsbestand van de organisatie door te lichten en het huidige team te ‘confronteren’ met het gewenste team van de toekomst. En daar vervolgens op te acteren.

2.   Aantrekkelijk werkgeverschap

De instroom in de accountancybranche staat onder druk en voor een aantal functies is nu al een ‘war on talent’ gaande. Voor de toekomst van uw kantoor is een instroom van Millennials/generatie Y van essentieel belang. Zij hebben andere waarden en normen dan de gemiddelde vennoot van een accountantskantoor, die dat over het algemeen is geworden door heel hard te studeren en te werken. En die een flinke inkoopsom ten behoeve van de zittende maten heeft gestort. Competenties waar een Millennial hoog op scoort zijn:

  • Ondernemerschap en initiatief; zij denken vooral in kansen en beginnen liever als zzp’er dan te wachten op een passende baan. Zij denken in netwerken en niet in hiërarchieën.
  • Klantgerichtheid; zij onderzoeken de wensen en behoeften van klanten en handelen hiernaar. Daarbij maken zij gebruik van het web en social media. Klanttevredenheid is heel belangrijk voor hen.
  • Besluitvaardigheid; zij zijn actiegericht en kunnen knopen doorhakken, daarbij volgen zij vaak hun hart en laten zich minder leiden door materiële zaken.
  • Omgevingsbewustzijn; zij willen een bijdrage leveren aan een ‘betere wereld,’ zijn goed geïnformeerd over maatschappelijke, politieke en economische ontwikkelingen en benutten die. Ze leven niet om te werken maar werken om te leven.

De Millennials kunnen u helpen bij de noodzakelijke veranderingen van uw kantoor. Zij zijn opgegroeid met de mogelijkheden van de digitale wereld en kunnen het web en social media inzetten voor marketing en communicatie. Gelet op de bovengenoemde competenties hebben zij meer dan gemiddelde adviseurskwaliteiten. Het aantrekken en behouden van Millennials betekent dat u met hen een maatwerk carrièreplanning maakt waarbij zij zich kunnen ontwikkelen en waarbij ook rekening wordt gehouden met persoonlijke wensen. Hun behoefte aan waardering en erkenning is iets anders dan een mooi salaris. Als vader van drie Millennial kinderen en drie Millennial ‘schoonkinderen’ geloof ik er in dat zij organisaties verder kunnen brengen en een bijdrage zullen leveren aan een betere wereld.

3.   Front office/back office organisatie

Om goed te kunnen inspelen op kansen in de markt is het van belang dat er in het accountantskantoor een onderscheid wordt gemaakt tussen een frontoffice en een backoffice. De frontoffice wordt bemenst door de trusted advisors waarbij er een bewuste keuze is gemaakt voor een aantal adviesgebieden, markten en niches waar het kantoor zich op wil richten. Daarbij moet dan ook nog een keuze worden gemaakt voor ‘product leadership’ = de allerbeste willen zijn in iets specifieks of ‘customer intimacy’ = optimaal willen inspelen op de wensen van de klant. In de backoffice, die steeds meer wordt ‘weg geautomatiseerd’ vindt de dataprocessing plaats op een zo efficiënt mogelijke manier. Hier is sprake van ‘operational excellence’. Voor meer uitleg over de begrippen ‘product leadership’, ‘customer intimacy’ en ‘operational excellence’ verwijs ik naar de blogs van Maurice Lander op AV. Er kan ook de keuze worden gemaakt om de back office uit te besteden aan een organisatie die zich hierin heeft gespecialiseerd en daarbij expertise en schaalvoordelen kan creëren waar u als afnemer ook van kunt meeprofiteren. Uw klant hoeft hier niets van te merken omdat de communicatie met uw klant in de ‘look and feel’ van uw kantoor wordt uitgevoerd. Een voorbeeld van een partij waaraan u uw backoffice kunt uitbesteden is de AdministratieHUB.

Hoewel hij het niet zo vaak expliciet over een front office en een back office heeft, vind ik de blogs van Marcel Spoelstra vaak hele praktische tips bevatten die het MKB accountantskantoor kunnen helpen  om effectiever en efficiënter te werken. Met name op het gebied van dataprocessing, maar ook met het ontwikkelen van adviesdiensten die heel dicht tegen de huidige praktijk aan liggen.

4.   Volg de digitale ontwikkelingen

Digitale ontwikkelingen gaan exponentieel en niet lineair. Degenen die blijven zeggen dat het allemaal wel meevalt gaan geen gelijk krijgen. In onze branche kom ik nog (te)veel ontkenning tegen en dat is jammer en ook zorgelijk. Lees de blogs van onze ‘digitale trendwatcher’ Fou-Khan Tsjang en doe er iets mee. Niet als haantje de eerste misschien maar wel als haantje de tweede. De disruptie in de economie wordt met name veroorzaakt door de digitale ontwikkelingen. Het menselijk brein wordt steeds meer ingehaald door de zelflerende computer. Blockchain vormt een bedreiging voor de gevestigde orde van ‘zekerheidsverschaffers’ als accountants, banken en notarissen. ING heeft dat inmiddels begrepen en zich aangesloten bij een groep van internationale banken die de mogelijkheden van deze technologie onderzoekt. Ik heb nog niet gelezen dat er ook zo’n initiatief is voor accountantskantoren. Is dit misschien typerend voor de beroepsgroep? Als kantooreigenaar kunt u zich niet verschuilen achter de beroepsgroep maar heeft u de verantwoordelijkheid voor de toekomst van uw klanten, medewerkers en mede-eigenaren.

5.   Schakel deskundigheid in bij het veranderingsproces

Veel vennoten zeggen dat zij de trusted advisor zijn van de ondernemer. Wat mij opvalt is dat accountantskantoren relatief weinig deskundigheid inschakelen bij de noodzakelijke veranderingsprocessen en daarbij zelf geen trusted advisor hebben. Dus wat je wilt zijn voor een ander heb je zelf niet nodig. Ik word regelmatig (te) laat bij complexe situaties ingeschakeld, meestal als er een samenwerkingsissue is tussen de partners. Als ik eerder was ingeschakeld had het proces professioneler kunnen verlopen met minder financiële schade  en met minder pijn in relaties tussen mensen. Er is een gezegde ‘een goede voorbereiding is 90% van het succes’ en dat geldt zeker ook voor een complex veranderingsproces. Een succesvol veranderingsproces kent drie fasen:

  1. Een scherpe analyse van de problematiek,
  2. Een creatief organisatie-(her)ontwerp,
  3. Daadkrachtige implementatie.

De eerste twee fasen lukken meestal nog wel. 80% van de veranderingen mislukt echter en dat zit meestal in de derde fase. Er wordt wel begonnen aan de implementatie maar die wordt niet volgens plan afgerond. Als het spannend wordt bij een verandering lopen ratio en emotie bij de kantooreigenaren vaak door elkaar en dat komt de effectieve besluitvorming niet ten goede. Een ‘beroepsveranderaar’ heeft veel situaties al eens eerder meegemaakt en weet wat effectieve stappen zijn in een bepaalde fase. Hij hanteert analyse instrumenten en –technieken en heeft het nodige inlevingsvermogen, oog voor emoties en de menselijke maat. Bij een toewijding voor een bepaalde branche kent hij ook de strategische uitdagingen waar de vennoten voor staan en de economische belangen die hiermee zijn gemoeid.

Tot slot

In de serie van drie artikelen zijn vijf demografische ontwikkelingen besproken, voorzien van de kansen die deze bieden voor accountantskantoren. Vervolgens kwamen de tien noodzakelijke acties aan bod om uw accountantskantoor toekomstproof te maken. Aan u de verantwoordelijkheid om hiermee aan de slag te gaan! Ik wens u daarbij veel succes.

 

Drs. S.J. (Hans) Koning, directeur Koning Business Solutions Veranderkracht! en bestuursadviseur/verandercoach/interim-manager bij accountantsorganisaties.

hans@koningbs.nl tel. 0653-649775

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Categorie: Accountancy, Blog Tags: HR, kantoormanagement, strategie

Tags: HR, kantoormanagement, strategie

Gerelateerde artikelen

11 april 2025

Deloitte geeft tot 4 weken rouwverlof

13 november 2024

Hoe HR workflows accountants van Verstegen sneller en slimmer laat werken

29 februari 2024

In zes stappen naar een ESG-strategie die echt waarde toevoegt

26 februari 2024

De vierdaagse werkweek: ook bij accountants kan het

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

ViDA-pakket verandert Europees btw-stelsel ingrijpend

Partnercarrousel

E-facturatie nu beschikbaar voor alle klanten Exact Online
AI voor mkb-accountants: pas op voor middelmaat
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Zo help je je klant sneller aan een lening
Een geautomatiseerde boekhouding? Dit merkt je klant daarvan!
Zo stel je eenvoudig en gestructureerd de jaarrekening op vanuit een administratie
AV-Top 50 | AI in de accountancy: een nieuwe samenwerking
De route naar een datagedreven kantoor
Hoe Solvinity onkostendeclaraties sneller verwerkt met Klippa
Waarom samenwerking in de accountancysector nu belangrijker is dan ooit
Ook met e-facturatie als norm blijft factuurverwerkingssoftware onmisbaar
Onverwachte Amerikaanse belastingverplichting voor Nederlandse ondernemer in Nederland
Ondersteun je klanten beter, sneller en met minder handmatig werk.
Zo geef je handig advies over aangiften van erf-en schenkbelasting 
Laat taal niet de groei van je kantoor tegenhouden.
Deadline gemist voor DAC7-rapportage? Dit kun je doen!
Consolideren met wederzijds belang
Duurzame klantrelaties in de accountancy
De online waarderingstool voor adviseurs
Waarom accountants liever anoniem werkgevers verkennen
Belangrijke aandachtspunten bij aan- en verkoopbegeleiding voor accountants en belastingsadviseurs
Tussen spreadsheet en cloud: onderzoek naar populaire software bij accountants (2024-2025)
Koppel met financiele software in 1 klik
Slim en succesvol financepersoneel werven? Deze acht tips helpen je op weg
Zo factureer je abonnementen razendsnel
Documentbeheer: accountants worstelen met versnippering, compliance en SharePoint
Waarom jouw accountantskantoor over moet op bellen met Microsoft Teams
Werk jij harder dan nodig is? Zo vang je de pieken op
“Moderne software is waardevol voor je onderneming”
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf tips voor het efficiënt beheren van klantdossiers 
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Gestructureerd informatie opvragen voor de jaarrekening met PBC-lijsten 
ICT & Kengetallen | Bouwstenen om de adviesrol op en uit te bouwen
Waarom ons Accountancy Dashboard hét verschil maakt voor ambitieuze kantoren
SharePoint of een Document Hub – wat werkt beter voor accountants?
ICT & Kengetallen | “Accountantskantoren kunnen veel sneller factureren”
Hyarchis en PKIsigning lanceren integratie voor digitale ondertekening
Wanneer heeft een werknemer recht op een doorbetaalde vrije dag?
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Hoe kan ik mijn klanten helpen met duurzaamheidsinvesteringen?
Sportlink en AFAS bundelen kracht en kennis om sportclubs financieel fit te maken
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Waarom klanten meer verwachten dan een jaarrekening
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
ICT & Kengetallen | Snel, betrouwbaar en veilig op de plek van bestemming
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Als de zzp’er toch een werknemer is: herkwalificatie
Wat er mis kan gaan bij een slechte aandeelhoudersovereenkomst: lessen uit recente rechtspraak
Waarom 25 maart 2024 een belangrijke datum is

Vacatures

zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Relatiebeheerder  
Scab
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Agro Accountant
Schipper Accountants
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Controleleider
PIA Group
Finance Consultant
a.s Works
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Financieel administratief medewerker
Scab
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Salderingsrecht blijft vermoedelijk van kracht voor zonnepaneelbezitters, ook na 2027 46.4k weergaven

  • Limburgse boekhouder trekt spoor van faillissementen 18.1k weergaven

  • ING: accountants lopen bovengemiddeld risico op vervanging door AI 7.8k weergaven

  • Fraude bij BumaStemra, accountant Forvis Mazars trekt goedkeurende verklaring in 6.3k weergaven

  • Verdachte transacties paardenhandel komen dierenarts na FIOD-onderzoek duur te staan 5.4k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen