Administratiekantoor Welten heeft na een zorgvuldige inventarisatie gekozen voor Unit4 Fiscaal Gemak ter vervanging van Primaccount Fiscaal Manager. Directeur van Administratiekantoor Welten te Deurne en oud-voorzitter van NOAB Berry Welten heeft vertrouwen dat deze nieuwe cloudsoftware van Unit4 functioneel gelijkwaardig is aan zijn huidige fiscale pakket wanneer eind januari het aangifteseizoen weer van start gaat.
De aankondiging dat twee leveranciers de ondersteuning van hun fiscale software per 1 januari 2016 beëindigen zorgde deze zomer voor veel beroering in de markt van fiscaal intermediairs. Aanbieder SDU stopt met zijn fiscale software vanwege de focus op andere activiteiten, terwijl Unit4 met Fiscaal Gemak een modern alternatief voor Primaccount in de markt zette. Berry van Welten was verbaasd toen hij het nieuws hoorde. Hij vermoedde dat de software van het door Unit4 overgenomen Primaccount op een gegeven moment zou worden vervangen door een alternatief in de cloud. Maar dat het zo snel zou gaan, had de oud-voorzitter van NOAB niet verwacht. NOAB mobiliseerde haar achterban en ging actief in gesprek met de softwareleveranciers.
Inventarisatie fiscale pakketten
NOAB heeft een inventarisatie gemaakt van alle fiscale pakketten in de markt, de ontwikkelingen hierin en de kosten die deze pakketten met zich meebrengen. Eind september 2015 is er een bijeenkomst geweest waar 5 leveranciers een presentatie gaven waarna NOAB een rapport heeft gemaakt voor haar leden. Voor Administratiekantoor Welten bleven twee pakketten over: het nieuwe Unit4 Fiscaal Gemak en het online pakket van Afas. Het advies van NOAB aan haar leden was: goed afwegen voordat je een keuze maakt voor een nieuw fiscaal pakket, maar maak die keuze tijdig.’
Hard hoofd
Berry Welten wil – als het even kan – met cloudsoftware aan de slag, omdat hij hiermee onafhankelijk van plaats, apparaat en tijd mee kan werken. Hij dringt er op aan dat leveranciers hun pakketten ook openstellen voor communicatie met pakketten van andere leveranciers. Met die ogen keek hij ook naar de ontwikkelingen bij Unit4 Fiscaal Gemak. Hij had er, eerlijk gezegd, in het begin een hard hoofd in. Het pakket was nog erg nieuw en volop in ontwikkeling. Wilde de software de eerste keus worden van Administratiekantoor Welten in Deurne dan zou het minimaal hetzelfde moeten kunnen als Primaccount: zowel in functionaliteit als in gebruikservaring.
Garantie
Het feit dat de conversie van Primaccount naar Fiscaal Gemak kosteloos zou zijn, trok Welten over de streep om te kiezen voor de cloudoplossing van Unit4. De andere leverancier vroeg € 4000 voor de conversie en opleiding. Berry Welten: ‘Het pakket van die leverancier is langer op de markt en daardoor completer, maar als kantoor met drie medewerkers moet je je afvragen: wil ik een heel zwaar pakket of heb ik behoefte aan software waar ik snel en makkelijk fiscale werkzaamheden mee kan uitvoeren? Tevens is het een nieuw toekomstbestendig cloudpakket waarvan de mogelijkheden de komende tijd snel worden uitgebreid. Ik kreeg de garantie dat Unit4 Fiscaal Gemak op 11 januari dezelfde mogelijkheden biedt als Primaccount Fiscaal Manager. Er is een goede roadmap gecommuniceerd en ik heb er vertrouwen in dat dit goed komt.’
Automatisch ophalen Serviceberichten Toeslagen
Het nieuwe fiscale pakket in de cloud waar Administratiekantoor Welten de aangiften van 600 particulieren en bedrijven mee gaat doen, is ook voorzien van functionaliteit die Berry Welten nog niet in een ander pakket heeft aangetroffen. ‘Unit4 Fiscaal Gemak is het enige pakket dat de Serviceberichten Toeslagen ophaalt. We kunnen zo direct de toeslagen van met name onze particuliere klanten controleren en kijken of deze overeen komen met de zaken die wij in de computer hebben. Dat is een efficiencyslag in onze service richting klanten. Die hoeven de kopie van de aanslag niet eerst naar ons sturen.’
Koppeling met CRM
Welten heeft als pilotklant de conversie van Primaccount Fiscaal Manager naar Unit4 Fiscaal Gemak achter de rug en is er tevreden over. Op verzoek van de markt komt er een koppeling met software van onder andere Innolan, Pinkweb en ProManagement zodat de correspondentie met klanten nog efficiënter kan verlopen. ‘Nieuwe software heeft niet direct de mogelijkheden van het pakket dat je gewend bent. Dat is op zich geen punt, als de communicatie erover maar goed is en als de software maar voldoet als de fiscale bulkwerkzaamheden eind januari starten,’ besluit Berry Welten.
Geef een reactie