In het vierde kwartaal van 2015 heeft de detailhandel 1,3 procent meer omgezet dan in dezelfde periode een jaar eerder. De foodsector en de webwinkels zijn de drijvende krachten achter de groei.
Dat meldt CBS in de Kwartaalmonitor Detailhandel.
In het laatste kwartaal van 2015 steeg de omzet in de detailhandel voor het vijfde kwartaal op rij. Er werd 1,3 procent meer omgezet dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het volume groeide met 1,6 procent iets harder dan de omzet. Het prijsniveau was dan ook ongeveer gelijk aan dat van een jaar eerder.
Webwinkels en foodsector blijven groeien
De omzetstijging kan vooral worden toegeschreven aan de foodsector en de webwinkels en postorderbedrijven. De foodsector zette in het vierde kwartaal 2,1 procent meer om dan dezelfde periode het jaar ervoor. De webwinkels en postorderbedrijven zagen hun omzet met bijna 19 procent toenemen.
Non-food stagneert
Die groei geldt echter niet voor de winkels in non-foodartikelen. Hier stagneerde de groei. De omzet nam met 0,4 procent toe, aanzienlijk minder dan in voorgaande kwartalen. De omzetontwikkeling van vrijwel alle deelbranches viel lager uit dan de kwartalen ervoor. De omzet van woonwinkels en winkels in persoonlijke verzorging nam wel behoorlijk toe, maar ook hier was de groei minder sterk dan in de voorgaande kwartalen. Bij de winkels in kleding en schoenen daalde de omzet met 2,9 procent.
Consumentenelektronica in de min
Winkels in consumentenelektronica zagen de omzet in het vierde kwartaal verder inzakken met 4,4 procent. Dit komt voor een groot deel voor rekening van de winkels in computers en software. Het gaat hierbij om de detailhandelaren die vooral verkopen via fysieke winkels. In het vierde kwartaal daalde de omzet van deze winkels met bijna 27 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dit is de sterkste afname sinds het laatste kwartaal van 2004. In de eerste drie kwartalen van 2015 zagen de computerwinkels hun omzet ook al flink afnemen.
Over heel 2015 daalde de omzet van de winkels in computers en software dan ook met ruim 18 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Het is hiermee het slechtste jaar sinds 2004. De computerwinkels leken in 2014 met een omzetgroei van ruim 14 procent nog de weg omhoog weer gevonden te hebben, maar deze opleving blijkt van korte duur te zijn geweest.
De winkels in computers en software zitten al langer in zwaar weer. Het aantal bedrijven in deze deelbranche loopt al jaren sterk terug. Waar er aan het begin van het eerste kwartaal van 2007 nog 1510 bedrijven actief waren, zijn dat er aan het begin van het eerste kwartaal van 2016 nog 920.
Geef een reactie