Volgens de NBA nam de vraag naar accountants in 2017 toe met maar liefst 31 procent. Voor de vraag naar accountants met meer dan vijf jaar ervaring stijgt dat getal zelfs naar 48 procent. Accountantskantoren streven ernaar om een steeds betere kwaliteit te leveren, maar met onvoldoende personeel stijgt de werkdruk al snel naar ongezonde hoogtes. Vooral de onevenwichtige balans tussen werk en privé zorgt ervoor dat velen het accountantsberoep vaarwel zeggen.
Als u goede accountants weet aan te werven, verhoogt u de kwaliteit van uw dienstverlening en vermijdt u een werksfeer boordevol paniek en slopende stress. Maar hoe kan uw accountantskantoor die gewilde en getalenteerde young professionals aantrekken?
In het eerste deel van dit dossier geven we u meer tips over hoe u uw kantoor aanlokkelijker kunt maken voor beloftevolle jonge accountants. Deel twee zal focussen op het schrijven van de ideale vacaturetekst, terwijl u in het derde hoofdstuk meer verneemt over handige interviewtechnieken voor het voeren van sollicitatiegesprekken.
Tip #1: vind uw doelgroep
Als u jong talent wilt vinden om uw accountantskantoor te komen versterken, dan moet u weten waar u uw zoektocht moet starten. In deze Information Age is het wereldwijde web de geliefkoosde speeltuin van de millennial, en dat geldt ook voor hun zoektocht naar werk.
De meeste twintigers die rijp zijn voor de arbeidsmarkt zullen geen krantenpagina’s doorbladeren, maar ijverig scrollen door websites en sociale mediaplatformen om er te speuren naar hun toekomstige job. Zorg er dus voor dat uw vacatures daar terug te vinden zijn, in het hart van hun belevingswereld. Plaats uw wervingstekst op uw eigen site en deel hem op social media – en vraag uw netwerk om ze op hun beurt te delen met hun eigen kennissenkring. Zo vergroot u het bereik van uw vacature in een mum van tijd.
Denk ook aan wat millennials belangrijk vinden, en hoe u daarop kunt inspelen. Net als hun leeftijdsgenoten staat bij jonge accountants een gezonde balans tussen werk en privéleven hoog in het vaandel en streven ze naar waardering, doorgroeimogelijkheden en plezier in hun job. Hoe kan uw kantoor daaraan bijdragen? Lees desnoods de resultaten van onderzoeken en enquêtes om een nog vollediger beeld te tekenen van uw toekomstige kandidaten en hun leefwereld. Zo kunt u uw wervingsstrategie – indien nodig – aanpassen.
Tip #2: cultiveer een b(l)oeiende bedrijfscultuur
Als u zélf niet ontzettend trots bent op uw accountantskantoor, dan kunt u ook niet verwachten dat anderen er graag zullen willen werken. Zorg er daarom voor dat er geen twijfel bestaat over de missie en identiteit van uw kantoor. Zodra het kantoor een aangename werkplek met gemotiveerde medewerkers huisvest, zal de buitenwereld uw bedrijf automatisch aantrekkelijker vinden. Uw presentatie moet tot in de puntjes verzorgd zijn – altijd en overal.
De buitenwereld zal de uitstraling van uw kantoor echter niet op eigen houtje ontdekken. Gebruik uw website en sociale mediapagina’s om een aanlokkelijk portret te schilderen van uw accountantskantoor: houd uw lezers op de hoogte van leuk nieuws of interessante weetjes, deel sfeerfoto’s van bedrijfsevenementen of post grappige filmpjes over het leven op kantoor. Ook kunt u korte interviews met uw huidige werknemers publiceren: zo ontdekken de mensen buiten de kantoormuren dat uw personeel oprecht graag voor u werkt. Getuigenissen van anderen zijn bovendien veel geloofwaardiger dan wollige webteksten vol eigen lof.
Hierbij is het erg belangrijk om deze cultuur te blijven onderhouden – post dus regelmatig updates op uw pagina’s. Ook de activiteit rondom uw berichten is van goudwaarde: nodig anderen uit om uw foto’s, video’s, etc. te delen of om er reacties op te geven. Stelt er iemand een vraag in de commentaarsectie? Antwoord dan zo snel mogelijk. Krijgt u een positieve reactie? Geef die persoon dan een welverdiend duimpje of hartje, en bedank hen voor hun enthousiasme.
Tip #3: wees vindbaar – overal
Dankzij de alomtegenwoordige smartphones en wifi-signalen zijn millennials vrijwel altijd en overal bereikbaar – uw vacatures moeten dat idealiter ook zijn. Uw website moet dus niet alleen mooi ogen op een computer, maar ook op het kleinere scherm van een telefoon. Zorg er dus voor dat uw mobiele pagina geen minuscule kopie is van de desktopversie; dit kan voor sommigen een heuse afknapper zijn.
Besteed ook aandacht aan de snelheid van uw pagina: met een overvloed aan zware bestanden kan het tergend lang duren voordat uw site laadt – en dan heeft de jonge, beloftevolle accountant wellicht al doorgeklikt naar een ander platform.
Millennials spenderen graag tijd online, maar ook persoonlijk contact blijft voor hen erg belangrijk. Maak uw kantoor dus zichtbaar door aanwezig te zijn op jobbeurzen en daar enkele waardevolle zaken mee te geven die een zoekopdracht op Google niet kan opleveren: uw persoonlijkheid en de chemie tussen uw werknemers. Of waarom organiseert u geen interactieve opendeurdag op kantoor?Wat u ook kiest, behandel uw doelpubliek (en bij uitbreiding iedereen) steeds met respect – u wilt dat talent namelijk niet alleen aantrekken, maar ook behouden.
Veel succes!
Heeft u ruimte voor nieuwe personeelsleden én nieuwe klanten? Het winnen van nieuwe klanten kan tijdrovend zijn, dus helpen wij u graag. Laat de klantenwerving maar aan ons over. Op ons platform kunt u een groot aantal opdrachten terugvinden van potentiële klanten: allemaal zijn ze op zoek naar de hulp van een boekhouder of accountant. Registreer vandaag nog voor onze demoversie en bekijk live alle lopende zaken – het is gemakkelijk en bespaart u veel tijd!
T. van der Graaf zegt
Vraag eens aan een willekeurig kantoor wat de gemiddelde leeftijd is van hun medewerkers. Komt die wel of niet overeen met demografische realiteit of wil men alleen mensen tussen 25 en 40 jaar.
Plaats niet alleen berichten op social media hoeveel mensen het kantoor heeft aangenomen maar ook het aantal dat het kantoor heeft verlaten.
Jan zegt
Tja, vraag is wat is jong talent. Ben zelf 50+ maar heb nog een hele carrière (zeker 20 jaar) voor me. Vind mezelf jong genoeg, maar geldt dat voor werkgevers ook? Oh ja, talent is bewezen aanwezig.?