• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV3 2023: AV-Top 50
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV3 2023: AV-Top 50
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Vijf manieren waarop dienstverleners hun businessmodel kunnen aanpassen aan de 1,5 meter economie

Vijf manieren waarop dienstverleners hun businessmodel kunnen aanpassen aan de 1,5 meter economie

Blog

20 mei 2020 door Exact

Accountancy Vanmorgen

Of het nu gaat om baardtrimmers, bordspellen, boeken, toetsenborden of tuinmeubels: het verkopen van producten tijdens coronatijd gaat veel ondernemers best goed af. Velen waren tenslotte toch al online actief en zichtbaar met een webshop. Maar wat als je geen producten verkoopt, maar (fysieke) diensten levert? Dan worden de uitdagingen van de 1,5 meter economie opeens een stuk concreter. Hoe pas je als dienstverlener je businessmodel hierop aan? Remco Kroes, Product Marketing Manager bij softwarebedrijf Exact geeft vijf tips. 

1.      Digitaliseer je diensten

Het belang van digitale dienstverlening is nog nooit zo duidelijk geweest. In tijden van social distancing en lockdowns kun je simpelweg niet zonder. Wie creatief genoeg is, vindt altijd wel een manier om zijn diensten in een digitale vorm aan te bieden. Neem bijvoorbeeld sportscholen. Dat voelt toch als een ultiem voorbeeld van een bedrijfstak die niet zonder fysieke locatie en contact kan. Toch zie je in deze sector nu volop online diensten ontstaan. Ze bieden online trainingen aan die je kunt volgen vanuit je woonkamer. Heb je thuis geen halters of matje? Geen probleem, de sportschool levert je de materialen die je nodig hebt. De coronacrisis laat zien dat de dienstverlening in veel gevallen ook zonder fysieke locatie kan functioneren.

2.      Geef je klant wat te kiezen

Maak je diensten concreet door ze te verpakken in verschillende pakketten en geef je klant wat te kiezen. Door een goede bundelsamenstelling kun je klanten met verschillende behoeftes bedienen, zeker nu het economisch niet iedereen voor de wind gaat. Of je nu een accountant bent, een consultant of een personal trainer; value based pricing werkt in iedere branche. Je klant sluit het abonnement af dat het beste bij hem past, en jij hebt een vaste maandelijkse omzetstroom. Maak bijvoorbeeld een onderscheid in Basis, Plus en Premium. Of werk met een gratis en een betaalde abonnementsvorm zoals Spotify dat bijvoorbeeld doet.

3.      Ontzorg je bestaande klanten

Het acquireren van een nieuwe klant is altijd duurder dan het behouden van een bestaande klant – en bovendien in deze tijd nog lastiger. Denk aan je marketingbudget, maar ook aan de tijd die je investeert om nieuwe klanten te vinden en aan je te binden. Door bestaande klanten zoveel mogelijk te ontzorgen, creëer je trouwe klanten en stel je een stabiele maandelijkse omzet veilig.

Het abonnementsmodel is hier een goede manier voor. Als je nieuw bent in de wereld van abonnementen, is het goed om je te verdiepen in de volgende variabelen: allereerst de Cost of Aqcuisition (CAC), ofwel de kosten die je moet maken per nieuwe klant – en in het verlengde daarvan de CAC payback; de minimale periode die een klant bij je moet blijven om die kosten terug te verdienen. Vervolgens is er de Customer Lifetime Value (LTV); de waarde die een klant vertegenwoordigt over de volle looptijd als klant. En tot slot de leukste: de Monthly Recurring Renevue (MRR) – de maandelijkse contractwaarde.

4.      Onderzoek het pay-per-use model

Als je een abonnement aanbiedt hoeft dat niet per se een vast maandelijks bedrag te zijn. Je kunt kosten ook variabel in rekening brengen. Een populair model is het pay-per-use model waarbij klanten betalen naar verbruik. Dit heeft als voordeel voor de klant dat hij niet meer betaalt dan hij verbruikt. Ook voor jou als leverancier kan het voordelig uitpakken. Als de kosten verband houden met het verbruik stijgen je kosten mee met de groei in omzet.

Als we dit doorvertalen naar het model van de fitnessbranche kun je bijvoorbeeld denken aan abonnementen waarbij klanten alleen betalen voor de keren dat ze daadwerkelijk in de sportschool zijn. Je kunt je met dit model onderscheiden door klanten niet meer te laten betalen voor iets waar ze geen gebruik van maken. Op deze manier breng je de kosten en waarde naar de klant in evenwicht.

5.      Blijf experimenteren op basis van data

Tot slot: blijf experimenteren. Alles is meetbaar. De kennis van de klant staat centraal. Als je bijvoorbeeld ziet dat een online training van 30 minuten beter wordt bekeken dan een langere variant: pas dan jouw diensten hierop aan. Je kunt ook blijven experimenteren door middel van aanvullende eenmalige of terugkerende diensten. Zo kun je bij HelloFresh wekelijks je bestelling aanpassen. Liever eenmalig een ontbijtbox ontvangen? Geen probleem. Je krijgt zelfs de optie om je abonnement te pauzeren of terug te schalen.

Al deze tips hebben als doel om klanten te behouden, de klantrelatie te verlengen of nieuwe klanten aan te trekken. Want een 1,5 meter samenleving of niet; dat blijft voor dienstverleners een belangrijk doel.


Lees meer over Exact Online voor Accountancy of bekijk de demo van Exact Online voor Accountancy.

 

Categorie: Blog Tags: Business Model, dienstverlening, dienstverleningsconcepten, zakelijke dienstverlening

Tags: Business Model, dienstverlening, dienstverleningsconcepten, zakelijke dienstverlening

Gerelateerde artikelen

1 december 2023

Omzetstijging accountancy, belastingadvisering en administratie van 6,2 procent

1 september 2023

Omzetgroei administratieve dienstverlening, daling ondernemersvertrouwen

2 juni 2023

CBS ziet omzet accountancy en administratie nog steeds flink groeien

1 maart 2023

Sterk tweede half jaar 2022 voor accountancy, belastingadvisering en administratie

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

AV-Top 50 | Hulp met een vaktechnische hefboom

Partnercarrousel

“Veel organisaties onderschatten de omvang van de CSRD. Dat is zorgelijk”
Acuity, Hix en Like-IT maken samen het werkproces van accountants eenvoudiger 
AV-Top 50 | Hulp met een vaktechnische hefboom
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
Freddy Hoffman: “De droom van de klant waarmaken? Daar doe je het voor”
De duurzame audit: waar moet je op letten als accountant?
Minimumuurloon 2024: in de praktijk
AI: moet de salarisprofessional vrezen voor zijn baan?
Effectieve capaciteitsplanning: waarom je achterblijft als je dit negeert 
Koen Scheepers adviseur bij Credion
Maximaal profiteren van Microsoft 365? Zo doe je dat in 6 stappen met Power BI
Wil de echte ZZP-er opstaan? Een analyse van de eerste 100 commentaren op het ZZP-wetsvoorstel.
AV-Top 50 | Groeien met Integrated Accounting
Lessons learned: AI naar de accountancysector brengen
Zeven tips om alles uit SharePoint te halen
AV-Top 50 | Succesvol bemiddelen bij claims
Aandachtspunten bij het herstructureren van (corona)schulden
AV-Top 50 | “Gemak en inzicht zijn de sleutelwoorden voor SB+”
AV-Top 50 | Een nieuw boekhoud- pakket kiezen: dit zijn de aandachtspunten
Teams Bellen biedt Vermetten een veilige en schaalbare bereikbaarheids-oplossing

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

De twaalf veranderkrachten in de accountancy
Verzuim voorkomen en verminderen: Sazas zet verzuimtrends 2024 op een rij
Voldoet uw organisatie aan de nieuwe Wet Bescherming Klokkenluiders?

Contentmarketing voor de financiële sector Zorg voor …  

Deze vijf innovaties worden de komende jaren het belangrijkst voor bedrijven
AV-Top 50 |“Zie duurzaamheid als advieskans”
Efficiënter samenwerken met klanten: wat is daarvoor nodig?
Verken de intrigerende wereld van accountancy: een intiem gesprek met Financial Boardroom Amsterdam
MKB Brandstof en Exact vereenvoudigen administratie met e-facturen
Ga niet in de fout in de cloud
PinkWeb
Maak van je medewerker de sterkste schakel
“Het is lastig om te doen wat de wetgever van ons vraagt”
AV-Top 50 | Accountant krijgt meer grip op klantendossiers
Hix realiseert koppeling met Qwoater
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Nieuwe generatie accountants steeds vaker vrouw

Meest gelezen

  • Oordeel over berekening uitkering arbeidsongeschikte accountant heeft mogelijk grotere gevolgen 43.3k weergaven
  • AV-Top 50 | Sterke omzetgroei Top 50 16.4k weergaven
  • Problematische schuldensituatie en kwijtschelding door de Belastingdienst 7.6k weergaven
  • “Pensioenverhogingen mooi resultaat van het nieuwe pensioenstelsel” 6.5k weergaven
  • Accountant VBA vrijuit in zaak rond failliet betonbedrijf 5.4k weergaven

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Boekhouder (m/v/x) voor 32 uur per week
Gelders Genootschap
Medior/Senior Product Specialist Samenstellen
Caseware
Gevorderd Assistent Accountant
Jobs in Finance
Business controller
DRU Industriepark en
Assistent Accountant Samenstel Alphen aan den Rijn
Lansigt
Junior assistent accountant
Jobs in Finance
(Gevorderd) Assistent Accountant – Amsterdam
Vallei Accountants & Adviseurs
Junior manager audit- Utrecht
Flynth
Accountant/Bookkeeper (Part-Time)
Jobs in Finance
Manager audit
Moore MKW
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb
KRC Van Elderen
Accountant bij van der Lely
Jobs in Finance
Assistent-Accountant Samenstelpraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Controleleider – Rotterdam/ Harderwijk
Lentink De Jonge
Junior Finance IT Consultant (Exact Online)
Schuiteman
Gevorderd assistent accountant
Flynth
IT-auditor
Schuiteman
Senior assistent accountant mkb in Nuenen
Moore DRV
Controleleider – Gouda
Lansigt
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MKW
Account AA (teamleider)
Flantüa
Fiscalist bij RSM – Utrecht
Jobs in Finance
Junior administratief medewerker  – Nieuwegein, 32-40 uur
van Helder
Vacature Controller (HBO)
Moni
Relatiebeheerder- Goes, Gouda, Rotterdam
Visser & Visser
Assistent Accountant – Harderwijk
Schuiteman
Werkstudent accountancy audit
Moore MKW
Manager accountancy & advies – Harderwijk
Lentink De Jonge
Gevorderd Assistent Accountant
Flantúa
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MKW
Junior Assistent Accountant Auditpraktijk
Schuiteman
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk Non-Profit
Schuiteman
Ervaren Audit assistent
Jobs in Finance
Gevorderd assistent accountant audit Zoetermeer
Flynth
Belastingadviseur
Moore MKW
Controleleider audit – Goes
Flynth
Accountant relatie beheerder mkb in Sliedrecht
Moore DRV
Financieel Medewerker
Vallei Accountants & Adviseurs
Senior Assistent Accountant
Schuiteman
Financieel businesspartner
MKBTR
Fiscalist bij RSM Utrecht
Jobs in Finance
Beginnend assistent accountant MKB duaal
Moore MKW
Fiscalist / Belastingadviseur (32-40 uur per week)
Jongejan & Partners
Externe accountant -‘s-Hertogenbosch
Flynth
Registeraccountant jaarrekening
Jobs in Finance

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen