• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Vijf manieren waarop dienstverleners hun businessmodel kunnen aanpassen aan de 1,5 meter economie

Vijf manieren waarop dienstverleners hun businessmodel kunnen aanpassen aan de 1,5 meter economie

Blog

20 mei 2020 door Exact

Accountancy Vanmorgen

Of het nu gaat om baardtrimmers, bordspellen, boeken, toetsenborden of tuinmeubels: het verkopen van producten tijdens coronatijd gaat veel ondernemers best goed af. Velen waren tenslotte toch al online actief en zichtbaar met een webshop. Maar wat als je geen producten verkoopt, maar (fysieke) diensten levert? Dan worden de uitdagingen van de 1,5 meter economie opeens een stuk concreter. Hoe pas je als dienstverlener je businessmodel hierop aan? Remco Kroes, Product Marketing Manager bij softwarebedrijf Exact geeft vijf tips. 

1.      Digitaliseer je diensten

Het belang van digitale dienstverlening is nog nooit zo duidelijk geweest. In tijden van social distancing en lockdowns kun je simpelweg niet zonder. Wie creatief genoeg is, vindt altijd wel een manier om zijn diensten in een digitale vorm aan te bieden. Neem bijvoorbeeld sportscholen. Dat voelt toch als een ultiem voorbeeld van een bedrijfstak die niet zonder fysieke locatie en contact kan. Toch zie je in deze sector nu volop online diensten ontstaan. Ze bieden online trainingen aan die je kunt volgen vanuit je woonkamer. Heb je thuis geen halters of matje? Geen probleem, de sportschool levert je de materialen die je nodig hebt. De coronacrisis laat zien dat de dienstverlening in veel gevallen ook zonder fysieke locatie kan functioneren.

2.      Geef je klant wat te kiezen

Maak je diensten concreet door ze te verpakken in verschillende pakketten en geef je klant wat te kiezen. Door een goede bundelsamenstelling kun je klanten met verschillende behoeftes bedienen, zeker nu het economisch niet iedereen voor de wind gaat. Of je nu een accountant bent, een consultant of een personal trainer; value based pricing werkt in iedere branche. Je klant sluit het abonnement af dat het beste bij hem past, en jij hebt een vaste maandelijkse omzetstroom. Maak bijvoorbeeld een onderscheid in Basis, Plus en Premium. Of werk met een gratis en een betaalde abonnementsvorm zoals Spotify dat bijvoorbeeld doet.

3.      Ontzorg je bestaande klanten

Het acquireren van een nieuwe klant is altijd duurder dan het behouden van een bestaande klant – en bovendien in deze tijd nog lastiger. Denk aan je marketingbudget, maar ook aan de tijd die je investeert om nieuwe klanten te vinden en aan je te binden. Door bestaande klanten zoveel mogelijk te ontzorgen, creëer je trouwe klanten en stel je een stabiele maandelijkse omzet veilig.

Het abonnementsmodel is hier een goede manier voor. Als je nieuw bent in de wereld van abonnementen, is het goed om je te verdiepen in de volgende variabelen: allereerst de Cost of Aqcuisition (CAC), ofwel de kosten die je moet maken per nieuwe klant – en in het verlengde daarvan de CAC payback; de minimale periode die een klant bij je moet blijven om die kosten terug te verdienen. Vervolgens is er de Customer Lifetime Value (LTV); de waarde die een klant vertegenwoordigt over de volle looptijd als klant. En tot slot de leukste: de Monthly Recurring Renevue (MRR) – de maandelijkse contractwaarde.

4.      Onderzoek het pay-per-use model

Als je een abonnement aanbiedt hoeft dat niet per se een vast maandelijks bedrag te zijn. Je kunt kosten ook variabel in rekening brengen. Een populair model is het pay-per-use model waarbij klanten betalen naar verbruik. Dit heeft als voordeel voor de klant dat hij niet meer betaalt dan hij verbruikt. Ook voor jou als leverancier kan het voordelig uitpakken. Als de kosten verband houden met het verbruik stijgen je kosten mee met de groei in omzet.

Als we dit doorvertalen naar het model van de fitnessbranche kun je bijvoorbeeld denken aan abonnementen waarbij klanten alleen betalen voor de keren dat ze daadwerkelijk in de sportschool zijn. Je kunt je met dit model onderscheiden door klanten niet meer te laten betalen voor iets waar ze geen gebruik van maken. Op deze manier breng je de kosten en waarde naar de klant in evenwicht.

5.      Blijf experimenteren op basis van data

Tot slot: blijf experimenteren. Alles is meetbaar. De kennis van de klant staat centraal. Als je bijvoorbeeld ziet dat een online training van 30 minuten beter wordt bekeken dan een langere variant: pas dan jouw diensten hierop aan. Je kunt ook blijven experimenteren door middel van aanvullende eenmalige of terugkerende diensten. Zo kun je bij HelloFresh wekelijks je bestelling aanpassen. Liever eenmalig een ontbijtbox ontvangen? Geen probleem. Je krijgt zelfs de optie om je abonnement te pauzeren of terug te schalen.

Al deze tips hebben als doel om klanten te behouden, de klantrelatie te verlengen of nieuwe klanten aan te trekken. Want een 1,5 meter samenleving of niet; dat blijft voor dienstverleners een belangrijk doel.


Lees meer over Exact Online voor Accountancy of bekijk de demo van Exact Online voor Accountancy.

 

Categorie: Blog Tags: Business Model, dienstverlening, dienstverleningsconcepten, zakelijke dienstverlening

Tags: Business Model, dienstverlening, dienstverleningsconcepten, zakelijke dienstverlening

Gerelateerde artikelen

10 juni 2025

Prijzen boekhoudkundige diensten stijgen al 18 jaar onafgebroken

29 april 2025

ABN AMRO: accountants profiteren van groei, dreiging van schijnzelfstandigheid en personeelstekort

7 maart 2025

Omzet accountancy eind vorig jaar met bijna 5 procent gestegen

2 december 2024

Omzetgroei accountants krap 7% in derde kwartaal

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Neem je de exitstrategie wel mee bij je keuze voor nieuwe software?

Partnercarrousel

Wanbetaling brengt Nederlandse mkb’ers in financiële problemen
AI voor mkb-accountants: pas op voor middelmaat
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Meegroeien met een mkb-ondernemer is minder spannend dan je denkt
Bouwen aan het accountantskantoor van morgen: zes doelen waarmee je écht het verschil maakt
Zo stel je eenvoudig en gestructureerd de jaarrekening op vanuit een administratie
AV-Top 50 | AI in de accountancy: een nieuwe samenwerking
De route naar een datagedreven kantoor
De drie beste declaratieapps voor je zakelijke uitgaven in 2025
Waarom samenwerking in de accountancysector nu belangrijker is dan ooit
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Van nationaliteit naar fiscale valkuil: wat doe je als je klant ook Amerikaan is?
Ondersteun je klanten beter, sneller en met minder handmatig werk.
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
Deadline gemist voor DAC7-rapportage? Dit kun je doen!
Consolideren met wederzijds belang
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
XLReporting breidt uit naar grootzakelijke markt
Waarom accountants liever anoniem werkgevers verkennen
Waarom geen genormaliseerd niveau materiële vaste activa?
Uren schrijven geen tijdrovende klus meer: hoe De Hooge Waerder uren terugwon met ClockAssist
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Van cijfers naar strategie met software
Essentiële datastappen bij fusies en overnames
Waarom jouw accountantskantoor over moet op bellen met Microsoft Teams
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Doe jij ook mee aan het AV-padeltoernooi op 26 juni?
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf tips voor het efficiënt beheren van klantdossiers 
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
ICT & Kengetallen | Bouwstenen om de adviesrol op en uit te bouwen
Bjorn Lunden introduceert PSD2-bankkoppeling voor ondernemers en accountants
Banvo kiest voor Qwoater: “Standaardisatie is de sleutel tot succesvolle digitalisering”
ICT & Kengetallen | “Accountantskantoren kunnen veel sneller factureren”
Blinqx Accountancy & Tax lanceert Wealth Monitor
Fiscale voorjaarsstorm op komst, ben jij voorbereid?
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Sportlink en AFAS bundelen kracht en kennis om sportclubs financieel fit te maken
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
‘Technologie verandert de accountancy, maar de eindklant bepaalt de richting’
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
ICT & Kengetallen | Snel, betrouwbaar en veilig op de plek van bestemming
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Als de zzp’er toch een werknemer is: herkwalificatie
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Relatiebeheerder  
Scab
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Agro Accountant
Schipper Accountants
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Controleleider
PIA Group
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Finance Consultant
a.s Works
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Accountant RA
PIA Group
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
Financieel administratief medewerker
Scab
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Vacature Relatiebeheerder Barchem
Westerveld en Vossers
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Hoge Raad bevestigt zware straf voor administratiefraude 8.3k weergaven

  • Stemming over reparatiewet box 3 uitgesteld na discussie over boxhopregeling 7.7k weergaven

  • ‘Accountant’ blijkt zich al jaren ten onrechte als accountant voor te doen 3k weergaven

  • Beleggers verliezen tonnen in beleggingsfondsen, KPMG niet aansprakelijk 2.8k weergaven

  • Tweede Kamer stemt in met tegenbewijsregeling box 3, geen verzachting vastgoedbeleggers 2.8k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Administratiekantoor ter overname gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen