De accountancymarkt maakt zich op voor de toekomst. Dankzij digitalisering komt er meer tijd vrij voor een persoonlijke benadering van en goede ondersteuning voor klanten. En dat is precies wat de klant wil: een snelle respons, een gedegen branchekennis en optimale ontzorging. Beide partijen zijn gebaat bij meer automatisering, dus alle seinen staan op groen. Meer dan de helft van de Nederlandse accountants (51%) beschikt al over één of meerdere geïntegreerde systemen, zo blijkt uit de MKB Barometer 2021, een onderzoek in opdracht van softwarebedrijf Exact. Martin van Vliet, Senior Product Manager bij Exact, ziet dat de bereidwilligheid van accountants om te digitaliseren groot is: “Het zou eigenlijk meer over de toegevoegde waarde moeten gaan in plaats van het omlaag brengen van de nota.”
Medewerker van het jaar
Digitalisering staat hoog op de agenda van accountants, maar de uitdagingen zijn niet gering. Nieuwe toepassingen zijn welkom, maar niet zo een-twee-drie geïmplementeerd in de bestaande IT-omgeving. Daarbij zijn kantoren beducht op de concurrentie die ook niet stilzit op dit vlak. Van Vliet: “De accountancywereld zit in een spagaat als het gaat om tarieven. Te veel kantoren zijn bezig om die nota maar omlaag te krijgen, want dat vindt de klant leuk. Maar als jij ervoor zorgt dat je efficiënter werkt tegen een vaste prijs, dan ga je meer verdienen. Zo simpel is het. Software is je beste medewerker, geen noodzakelijke kostenpost. Kijk, die klant gaat toch wel vragen om een lagere nota, maar is die nota hetgeen wat die ondernemer uit zijn slaap houdt gedurende het jaar? Absoluut niet. Mijn advies is om als kantoor het gesprek aan te gaan met klanten over hun toegevoegde waarde. Dat zet zoveel meer zoden aan de dijk.”
Dromenvangen
Corona bracht een hoop ellende in de wereld, maar het zorgde ook voor positieve ontwikkelingen zoals een hypersnelle overgang op thuiswerksystemen. Ineens was in een week tijd mogelijk wat normaal gesproken minstens een half jaar zou duren. Daarbij is de online ervaring enorm verbeterd voor de klant, want ook die doet het immers vanuit huis, net als de accountant. De cloudadoptiegraad is in Nederland dan ook hoog: het gebruik van cloud-oplossingen is verdubbeld de afgelopen drie jaar. Een betere beveiliging, mobiele toegang en met name het probleemloos kunnen doorwerken bij calamiteiten worden als motivatie genoemd in de MKB Barometer.
Van Vliet adviseert kantoren dus om hun klanten te doorgronden en ze op die manier te helpen om hun dromen te verwezenlijken: “Als je echt van toegevoegde waarde wilt zijn voor je klant, dan is het zaak dat je weet wat diegene wil. Vraag naar objectieve doelen en vang de antwoorden in een soort dromenvanger. Zo van ‘Ik hang de vlag uit als ik de eerste ton binnenhaal’, dat werk. Probeer vervolgens die dromen in kaart te brengen en te vertalen naar kpi’s, zodat je de klant kan belonen of prikkelen als de situatie daarom vraagt. De markt heeft behoefte aan accountants die dichter op de bal zitten en weten te stimuleren. Corona heeft inderdaad geholpen bij de implementatie van real-time boekhouden. Ondernemers zien hoe fijn het is om dat actueel te houden en daarbij minder administratieve taken te doen. Vergeet niet dat de ondernemer zich het liefst bezighoudt met ondernemen en niet met boekhouden. Die zou het liefst zijn bedrijf sturen op de bankrekening, waar de accountant zou waarschuwen dat het te riskant is. Dat is als geblinddoekt autorijden.”
Het schone huis
Doordat software veel van het cijfer- en dossierwerk overneemt, zien we dat accountants beter bewapend zijn om een actieve rol te nemen in de begeleiding van klanten. Ze hebben simpelweg meer tijd om met parate kennis die leidende rol op zich te nemen. De schoenendoos verdwijnt, online hulp verschijnt: van videomeetings en cloud portals tot scans van bonnetjes. Van Vliet: “Ik gebruik graag de metafoor van het schone huis. Vind je het leuk om in een schoon huis te wonen? Ja. Wanneer maak je het schoon? Als er visite komt. Hetzelfde geldt voor boekhouden; dat gebeurt alleen als de btw-aangifte gedaan moet worden. Met slimme software is de drempel veel lager om het vaker te doen, waardoor je ook een lekker schoon huis hebt als er géén visite is.”
Kijk naar jezelf
De accountancywereld ziet digitalisering dus als kans om efficiënter te werken. Mits er gebruiksvriendelijke software (38%) beschikbaar is en de visie van goede uitleg voorzien is (34%). Dan wordt gebruik van cloud zeer gangbaar geacht (61%). Van Vliet: “Accountancykantoren kunnen hierbij veel van elkaar leren. Er zijn echt hele mooie voorbeelden in de sector. Vandaar dat ieder jaar de Exact Cloud Award een bron van inspiratie is. Maar behalve klanten en concurrentie is het ook verstandig om te investeren in je medewerkers. Die moet je zien mee te krijgen in het digitaal maken van je kantoor. Anders gooien ze zand in de motor en faalt elk project. Vroeger dachten we dat de klant de zwakste schakel was, maar het is zwaar aanbevolen om eens naar jezelf te kijken.”
Geef een reactie