• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Streep door BTW-aftrek bij verhuur werkkamer aan eigen bv?

Streep door BTW-aftrek bij verhuur werkkamer aan eigen bv?

Artikelen, Fiscaal

31 augustus 2021 door Fiscount

Accountancy Vanmorgen

Nu vaker thuiswerken de norm is, hebben steeds meer eigen woningen een werkruimte. Verhuur je deze werkruimte als DGA BTW-belast aan je eigen bv, dan mocht je tot nu toe de BTW op de bouw- en andere kosten van de werkruimte in aftrek brengen. Sinds kort weigert de Belastingdienst steeds vaker de BTW-aftrek bij verhuur van (onzelfstandige) werkruimte in de eigen woning.

Voor de BTW is het echter – anders dan voor de inkomstenbelasting – niet van belang of er sprake is van een al dan niet kwalificerende werkruimte. Wel is het van belang of je de werkruimte feitelijk gebruikt voor BTW-belaste activiteiten. Als de ondernemer kosten maakt ten behoeve van BTW-belaste activiteiten, mag hij de BTW in principe aftrekken. Hiervoor is dan vanzelfsprekend wel een factuur met correcte tenaamstelling vereist, die aan de ondernemer is gericht.

Aftrekbare BTW werkruimte

Welke BTW van de werkruimte is aftrekbaar? Een ondernemer kan de BTW op de bouwkosten van een woon-werkpand slechts in aftrek brengen voor zover deze toe te rekenen is aan deze werkruimte. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld energiekosten en schoonmaakkosten. Bij de meest gangbare methode voor het bepalen van deze BTW-aftrek wordt de oppervlakte van de werkruimte als vertrekpunt genomen. Kortgezegd: neemt de werkruimte bijvoorbeeld 15% van de woning in beslag, dan kan ook 15% van de BTW op de bouw-, energie- en schoonmaakkosten in aftrek worden gebracht. Ten aanzien van de aankopen die de BTW-ondernemer uitsluitend doet om zijn werkruimte in te richten, geldt een ander ‘regime’. De BTW op die aankopen (denk bijvoorbeeld aan een bureau(stoel), vloer, computer, dossierkast, e.d.) is volledig aftrekbaar. Mits de werkruimte uitsluitend wordt gebruikt voor BTW-belaste ondernemingsactiviteiten.

Aandachtspunten

Het is belangrijk dat de ondernemer de geclaimde aftrek van BTW op verzoek van de Belastingdienst aannemelijk kan maken. Uit de administratie moet duidelijk blijken hoe de aftrek precies is berekend. De BTW-aftrek kan de ondernemer worden geweigerd, als hij/zij bij een belastingcontrole geen onderbouwing kan geven, of niet over correct op naam gestelde facturen beschikt. Let op: het voorgaande geldt in beginsel níet voor de werkruimte van een werknemer of DGA. Werknemers en DGA’s zijn namelijk op zichzelf niet als BTW-ondernemer aan te merken.

Aftrek BTW werkruimte door DGA

De Belastingdienst staat de aftrek van de BTW doorgaans niet toe, vanuit de optiek dat een DGA die een (onzelfstandige) werkruimte in de eigen woning aan de bv verhuurt, geen BTW-ondernemer is. Onder bepaalde voorwaarden kan een DGA echter toch in aanmerking komen voor aftrek van BTW op de bouw- en andere kosten van zijn/haar werkruimte in de eigen woning. De Hoge Raad heeft namelijk al in 2013 en 2014 meerdere malen geoordeeld dat de verhuur van een werkkamer aan de eigen bv in beginsel kwalificeert als een economische activiteit voor de BTW. De verhuurder wordt daardoor BTW-ondernemer. Als dan vervolgens wordt geopteerd voor een BTW-belaste verhuur, kan aftrek van BTW op de toerekenbare kosten worden geclaimd.

Werkkamerarrest

In het zogeheten werkkamerarrest uit 2014 ging het om een samenwerkingsverband tussen twee echtgenoten, die de werkkamer in hun gezamenlijke eigen woning verhuurden aan de bv van een van hen. Deze DGA gebruikte de werkkamer voor de BTW-belaste activiteiten van de bv. Op basis hiervan hadden partijen ook geopteerd voor een BTW-belaste verhuur aan de bv. De werkkamer bevond zich in de kelder van de woning en was voorzien van ramen, maar had geen eigen sanitaire voorzieningen of een keuken. De ruimte was uitsluitend bereikbaar via de voordeur van de woning en een trap in de hal van de woning.

De Hoge Raad stelde in deze zaak vast dat het samenwerkingsverband de werkkamer voldoende duurzaam (voor ten minste vijf jaar) aan de bv tegen een vergoeding ter beschikking stelde. Daarmee was de verhuur voor de BTW als economische activiteit aan te merken en kwalificeerde het samenwerkingsverband als BTW-ondernemer. Dat de werkkamer alleen aan de eigen bv van de DGA werd verhuurd, was voor de Hoge Raad niet van belang. Aangezien de bv volledig BTW-plichtig was, konden partijen op grond van de Wet op de omzetbelasting 1968 opteren voor een BTW-belaste verhuur. Hierdoor had het samenwerkingsverband recht op aftrek van BTW op de bouw- en andere kosten van de werkruimte. Kortom, op basis van dit arrest is het verdedigbaar dat een DGA met zijn/haar partner voor de verhuur van een onzelfstandige werkruimte opteert voor een BTW-belaste verhuur. Daarmee kan aftrek van BTW op de toerekenbare kosten worden geclaimd.

Dit strookt echter niet met het beleid van de staatssecretaris, zoals neergelegd in het Vastgoedbesluit. Daarin wordt namelijk een werkkamer zonder zelfstandige toegang (die qua gebruik volledig is geïntegreerd in de woning) niet aangemerkt als een zelfstandig te gebruiken ruimte. Dit houdt in dat het bij verhuur van deze ruimte ook niet mogelijk is om te opteren voor BTW-belaste verhuur. Door de genoemde arresten van de Hoge Raad lijkt dit beleid achterhaald.

Wijziging standpunt Belastingdienst

De Belastingdienst neemt sinds kort steeds vaker het standpunt in dat de verhuur van de werkkamer aan de eigen bv voor de BTW géén economische activiteit is, omdat deze verhuur niet zou kwalificeren als het ‘deelnemen aan een markt’. De aftrek van BTW op de toerekenbare kosten van de werkruimte wordt dan geweigerd. De Belastingdienst beroept zich hierbij op het arrest van de Hoge Raad in de zaak gemeente Borsele, waarin een vraag- en aanbodtoets aan de orde kwam. In die zaak constateerde de Hoge Raad dat de gemeente Borsele geen prestaties aanbood op de algemene markt voor (in dit geval) personenvervoer – en zodoende geen economische activiteiten verrichtte. In plaats daarvan was de gemeente zelf de ontvanger en eindverbruiker van de vervoersprestaties. Op die manier kon er ook geen sprake zijn van BTW-ondernemerschap, waardoor de BTW op kosten niet voor aftrek in aanmerking kwam.

Welk standpunt neemt de Belastingdienst nu in ten aanzien van de verhuur van onzelfstandige werkruimte aan de eigen bv? Volgens de Belastingdienst neemt de verhuurder in die situatie niet deel aan een algemene markt voor de verhuur van bedrijfsruimte; de werkkamer zou nooit voor langere tijd onder dezelfde condities aan derden worden verhuurd. De verhuur aan de eigen bv kwalificeert dan niet als economische activiteit en de verhuurder (lees: de DGA en zijn/haar partner) heeft in die visie dan ook geen recht op aftrek van BTW op de aan die verhuur toe te rekenen kosten.

Wat nu?

Is dit standpunt van de Belastingdienst houdbaar? De geldende rechtspraak lijkt voldoende aanknopingspunten te bieden om een en ander te weerleggen. Zo heeft de Hoge Raad in de aangehaalde uitspraken uit 2013 en 2014 over de verhuur van onzelfstandige werkruimtes uitdrukkelijk aangegeven dat een reële markt voor de verhuur van dit soort werkkamers geen voorwaarde is om deze verhuur als economisch activiteit aan te merken. Dit lijkt alleen relevant te zijn in situaties waarin diensten worden verricht door een publiekrechtelijk lichaam (zoals de gemeente Borsele).

Verder geldt voor de BTW als algemeen uitgangspunt dat een activiteit als economische activiteit kan worden aangemerkt als deze zelfstandig, duurzaam en tegen vergoeding wordt verricht. Die beoordeling is feitelijk van aard en geldt verdedigbaar ook voor het tegen vergoeding ter beschikking stellen van werkruimte(n) in een woning. Het nieuwe standpunt van de Belastingdienst zal in ieder geval tot nieuwe gerechtelijke procedures leiden.

Elke casus verdient specifieke aandacht

In situaties waarin een ondernemer kantoor- of werkruimte verhuurt aan de eigen bv, is het in alle gevallen belangrijk om alle feiten en omstandigheden goed in beeld te hebben. Aangezien elke casus anders is, kunnen ook de BTW-gevolgen anders zijn. Word je geconfronteerd met het strenge(re) standpunt van de Belastingdienst? Of wil je weten welke mogelijkheden je in nieuwe of bestaande situaties hebt? Win dan advies in bij een BTW-specialist.

Roger J.H. Klinkeberg is als BTW-specialist en docent verbonden aan Fiscount.


Wil je op de hoogte zijn van de actuele stand van zaken met betrekking tot de BTW en overdrachtsbelasting bij vastgoed? Volg de training Actualiteiten vastgoed in de btw

Categorie: Artikelen, Fiscaal

Reacties

  1. Patrick zegt

    24 februari 2022 om 09:27

    Goedemorgen,

    N.a.v. bovenstaand artikel ben ik benieuwd naar uw inschatting aangaande de volgende casus.
    Vorig jaar hebben wij naast onze woning een apart gebouw met eigen opgang en sanitair laten bouwen. Hierin zit een praktijkruimte voor coaching en een kantoorgedeelte voor administratie. Mijn vrouw gebruikt deze ruimte als Zzp-er volledig zakelijk.
    De coaching wordt door haar cliënten voornamelijk betaald vanuit een vorm van PGB. Derhalve zijn haar tarieven vrijgesteld van BTW.
    Momenteel is er een discussie met de belastingdienst over de teruggave van de BTW voor zowel het gebruik (gas/water/ licht/ internet) als de bouw.
    Het gebouw is door ons volledig privé gefinancierd vanuit de hypotheek.
    Onze boekhouder had aangegeven dat wij deze BTW zouden mogen terugvorderen, wat nu dus wordt betwist door de Belastingdienst.
    Zijn er grondslagen om toch op e.o.a. manier de BTW terug te mogen vorderen? Nogmaals: alles is voor 100% zakelijk gebruik gebouwd.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

“Ik sta even stil en dat is al een hele vooruitgang…”

Partnercarrousel

Vijf redenen waarom ieder accountantskantoor servicemanagement zou moeten omarmen | (1) Structuur
Koen Scheepers adviseur bij Credion
Nieuwe generatie accountants steeds vaker vrouw
Moore DRV verhoogt efficiency met de digitale handtekening
KING Connect: de ideale samenwerking tussen accountant en klant
Taxture Global: een frisse wind in Legal & Tax advies
Wet verbetering poortwachter? Bekijk deze checklist!
Zo verdrievoudig je in twee jaar tijd
Boekencontrole Belastingdienst? Bekijk je rechten en plichten
Zo regel je efficiënt een statutenwijziging
Miljoenennota herverdeeld naar armen en laat bestaande budgettaire uitdaging aan volgend kabinet
Lessons learned: AI naar de accountancysector brengen
De voordelen van AI voor accountants op een krappe arbeidsmarkt
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
De NIS2-richtlijn: de versterking van cyberveiligheid in een digitale wereld, geldt deze ook voor uw klanten?
“AFAS is een warm bad en wij zijn de badeendjes”
Dit moet je weten over de verwerking van deelnemingen in de commerciële jaarrekening
Effectieve capaciteitsplanning: waarom je achterblijft als je dit negeert 
De zorgplicht van een accountant ten aanzien van een derde bij niet-wettelijke taken
Deze vijf innovaties worden de komende jaren het belangrijkst voor bedrijven
“Wetgeving rondom duurzaamheid ligt in het verlengde van ons DNA”
MKB Brandstof en Exact vereenvoudigen administratie met e-facturen
Zo beheer je documenten op een veilige manier

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Maximaal profiteren van Microsoft 365? Zo doe je dat in 6 stappen met Power BI
Teams Bellen biedt Vermetten een veilige en schaalbare bereikbaarheids-oplossing
ICT en Kengetallen 2023 | “Het unieke inzicht biedt kansen”
De duurzame audit: waar moet je op letten als accountant?
Zeven tips om alles uit SharePoint te halen
De Belastingdienst start met invorderen: wat zijn de opties?
Professionals hebben de ‘war for talent’ gewonnen: werkgevers solliciteren bij werknemers

Contentmarketing voor de financiële sector Zorg voor …  

ICT en Kengetallen 2023 | “Meer werkplezier én een hoger rendement”
Biometrische gezichtsherkenning: nieuw binnen AuditCase
HR as a service als toegevoegde waarde voor een accountantskantoor
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Cloud documentmanagement: voor veilig en efficiënt documentbeheer
“Ik sta even stil en dat is al een hele vooruitgang…”

Meest gelezen

  • Boekhouder aangehouden voor btw-fraude 12.2k weergaven
  • Fiscus kondigt aanmaningen aan na intrekken betalingsregeling bijzonder uitstel 6.1k weergaven
  • Gesjoemel met verkoopfacturen staat btw-aftrek in de weg 5.9k weergaven
  • Onderwijsinspectie beschuldigt RA van broddelwerk bij controle Scholen voor Persoonlijk Onderwijs 3.6k weergaven
  • Gearresteerde boekhouder helpt gedupeerden geld te vinden 3.3k weergaven

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Manager accountancy & advies – Harderwijk
Lentink De Jonge
Belastingadviseur
Flynth
Gevorderd Assistent Accountant
Jobs in Finance
Relatiebeheerder – 32-40 uur p.w | Brielle
WEA Deltaland
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Junior administratief medewerker  – Nieuwegein, 32-40 uur
van Helder
Senior Belastingadviseur
MKBTR
Manager Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Junior assistent accountant
Jobs in Finance
Externe accountant -‘s-Hertogenbosch
Flynth
Accountant/Bookkeeper (Part-Time)
Jobs in Finance
Gevorderd assistent accountant • Dordrecht
WEA Deltaland
Relatie beheerder MKB
Moore MTH
Opdrachtleider / Controleleider
Coney Minds
Zelfstandig assistent accountant MKB
Moore MTH
Gevorderd assistent accountant audit Zoetermeer
Flynth
Senior Supervisor Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Fiscalist bij RSM – Utrecht
Jobs in Finance
Zelfstandig Assistent Accountant voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Account AA (teamleider)
Flantüa
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Controleleider audit – Goes
Flynth
Accountant
Flynth
Accountant bij van der Lely
Jobs in Finance
Externe Accountant
Coney Minds
Ervaren Audit assistent
Jobs in Finance
Boekhouder
Gelders Genootschap
Assistent accountant duaal
Flynth
Accountant AA of RA voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb
KRC Van Elderen
Registeraccountant jaarrekening
Jobs in Finance
Controleleider
Moore MTH
Ervaren Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Gevorderd Assistent Accountant (Assurance)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Junior manager audit- Utrecht
Flynth
Assistent-Accountant controlepraktijk (beginnend)
KRC Van Elderen
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Adviseur internationaal
Flynth
Werkstudent accountancy audit
Moore MTH
Relatiebeheerder- Goes, Gouda, Rotterdam
Visser & Visser
Fiscalist bij RSM Utrecht
Jobs in Finance
Controleleider – Rotterdam/ Harderwijk
Lentink De Jonge
Supervisor Assurance | Amersfoort, Hoofddorp, Ede, Arnhem en Utrecht
CROP
Assistent-Accountant Samenstelpraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen