• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
Home » Streep door BTW-aftrek bij verhuur werkkamer aan eigen bv?

Streep door BTW-aftrek bij verhuur werkkamer aan eigen bv?

Artikelen, Fiscaal

31 augustus 2021 door Fiscount

Nu vaker thuiswerken de norm is, hebben steeds meer eigen woningen een werkruimte. Verhuur je deze werkruimte als DGA BTW-belast aan je eigen bv, dan mocht je tot nu toe de BTW op de bouw- en andere kosten van de werkruimte in aftrek brengen. Sinds kort weigert de Belastingdienst steeds vaker de BTW-aftrek bij verhuur van (onzelfstandige) werkruimte in de eigen woning.

Voor de BTW is het echter – anders dan voor de inkomstenbelasting – niet van belang of er sprake is van een al dan niet kwalificerende werkruimte. Wel is het van belang of je de werkruimte feitelijk gebruikt voor BTW-belaste activiteiten. Als de ondernemer kosten maakt ten behoeve van BTW-belaste activiteiten, mag hij de BTW in principe aftrekken. Hiervoor is dan vanzelfsprekend wel een factuur met correcte tenaamstelling vereist, die aan de ondernemer is gericht.

Aftrekbare BTW werkruimte

Welke BTW van de werkruimte is aftrekbaar? Een ondernemer kan de BTW op de bouwkosten van een woon-werkpand slechts in aftrek brengen voor zover deze toe te rekenen is aan deze werkruimte. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld energiekosten en schoonmaakkosten. Bij de meest gangbare methode voor het bepalen van deze BTW-aftrek wordt de oppervlakte van de werkruimte als vertrekpunt genomen. Kortgezegd: neemt de werkruimte bijvoorbeeld 15% van de woning in beslag, dan kan ook 15% van de BTW op de bouw-, energie- en schoonmaakkosten in aftrek worden gebracht. Ten aanzien van de aankopen die de BTW-ondernemer uitsluitend doet om zijn werkruimte in te richten, geldt een ander ‘regime’. De BTW op die aankopen (denk bijvoorbeeld aan een bureau(stoel), vloer, computer, dossierkast, e.d.) is volledig aftrekbaar. Mits de werkruimte uitsluitend wordt gebruikt voor BTW-belaste ondernemingsactiviteiten.

Aandachtspunten

Het is belangrijk dat de ondernemer de geclaimde aftrek van BTW op verzoek van de Belastingdienst aannemelijk kan maken. Uit de administratie moet duidelijk blijken hoe de aftrek precies is berekend. De BTW-aftrek kan de ondernemer worden geweigerd, als hij/zij bij een belastingcontrole geen onderbouwing kan geven, of niet over correct op naam gestelde facturen beschikt. Let op: het voorgaande geldt in beginsel níet voor de werkruimte van een werknemer of DGA. Werknemers en DGA’s zijn namelijk op zichzelf niet als BTW-ondernemer aan te merken.

Aftrek BTW werkruimte door DGA

De Belastingdienst staat de aftrek van de BTW doorgaans niet toe, vanuit de optiek dat een DGA die een (onzelfstandige) werkruimte in de eigen woning aan de bv verhuurt, geen BTW-ondernemer is. Onder bepaalde voorwaarden kan een DGA echter toch in aanmerking komen voor aftrek van BTW op de bouw- en andere kosten van zijn/haar werkruimte in de eigen woning. De Hoge Raad heeft namelijk al in 2013 en 2014 meerdere malen geoordeeld dat de verhuur van een werkkamer aan de eigen bv in beginsel kwalificeert als een economische activiteit voor de BTW. De verhuurder wordt daardoor BTW-ondernemer. Als dan vervolgens wordt geopteerd voor een BTW-belaste verhuur, kan aftrek van BTW op de toerekenbare kosten worden geclaimd.

Werkkamerarrest

In het zogeheten werkkamerarrest uit 2014 ging het om een samenwerkingsverband tussen twee echtgenoten, die de werkkamer in hun gezamenlijke eigen woning verhuurden aan de bv van een van hen. Deze DGA gebruikte de werkkamer voor de BTW-belaste activiteiten van de bv. Op basis hiervan hadden partijen ook geopteerd voor een BTW-belaste verhuur aan de bv. De werkkamer bevond zich in de kelder van de woning en was voorzien van ramen, maar had geen eigen sanitaire voorzieningen of een keuken. De ruimte was uitsluitend bereikbaar via de voordeur van de woning en een trap in de hal van de woning.

De Hoge Raad stelde in deze zaak vast dat het samenwerkingsverband de werkkamer voldoende duurzaam (voor ten minste vijf jaar) aan de bv tegen een vergoeding ter beschikking stelde. Daarmee was de verhuur voor de BTW als economische activiteit aan te merken en kwalificeerde het samenwerkingsverband als BTW-ondernemer. Dat de werkkamer alleen aan de eigen bv van de DGA werd verhuurd, was voor de Hoge Raad niet van belang. Aangezien de bv volledig BTW-plichtig was, konden partijen op grond van de Wet op de omzetbelasting 1968 opteren voor een BTW-belaste verhuur. Hierdoor had het samenwerkingsverband recht op aftrek van BTW op de bouw- en andere kosten van de werkruimte. Kortom, op basis van dit arrest is het verdedigbaar dat een DGA met zijn/haar partner voor de verhuur van een onzelfstandige werkruimte opteert voor een BTW-belaste verhuur. Daarmee kan aftrek van BTW op de toerekenbare kosten worden geclaimd.

Dit strookt echter niet met het beleid van de staatssecretaris, zoals neergelegd in het Vastgoedbesluit. Daarin wordt namelijk een werkkamer zonder zelfstandige toegang (die qua gebruik volledig is geïntegreerd in de woning) niet aangemerkt als een zelfstandig te gebruiken ruimte. Dit houdt in dat het bij verhuur van deze ruimte ook niet mogelijk is om te opteren voor BTW-belaste verhuur. Door de genoemde arresten van de Hoge Raad lijkt dit beleid achterhaald.

Wijziging standpunt Belastingdienst

De Belastingdienst neemt sinds kort steeds vaker het standpunt in dat de verhuur van de werkkamer aan de eigen bv voor de BTW géén economische activiteit is, omdat deze verhuur niet zou kwalificeren als het ‘deelnemen aan een markt’. De aftrek van BTW op de toerekenbare kosten van de werkruimte wordt dan geweigerd. De Belastingdienst beroept zich hierbij op het arrest van de Hoge Raad in de zaak gemeente Borsele, waarin een vraag- en aanbodtoets aan de orde kwam. In die zaak constateerde de Hoge Raad dat de gemeente Borsele geen prestaties aanbood op de algemene markt voor (in dit geval) personenvervoer – en zodoende geen economische activiteiten verrichtte. In plaats daarvan was de gemeente zelf de ontvanger en eindverbruiker van de vervoersprestaties. Op die manier kon er ook geen sprake zijn van BTW-ondernemerschap, waardoor de BTW op kosten niet voor aftrek in aanmerking kwam.

Welk standpunt neemt de Belastingdienst nu in ten aanzien van de verhuur van onzelfstandige werkruimte aan de eigen bv? Volgens de Belastingdienst neemt de verhuurder in die situatie niet deel aan een algemene markt voor de verhuur van bedrijfsruimte; de werkkamer zou nooit voor langere tijd onder dezelfde condities aan derden worden verhuurd. De verhuur aan de eigen bv kwalificeert dan niet als economische activiteit en de verhuurder (lees: de DGA en zijn/haar partner) heeft in die visie dan ook geen recht op aftrek van BTW op de aan die verhuur toe te rekenen kosten.

Wat nu?

Is dit standpunt van de Belastingdienst houdbaar? De geldende rechtspraak lijkt voldoende aanknopingspunten te bieden om een en ander te weerleggen. Zo heeft de Hoge Raad in de aangehaalde uitspraken uit 2013 en 2014 over de verhuur van onzelfstandige werkruimtes uitdrukkelijk aangegeven dat een reële markt voor de verhuur van dit soort werkkamers geen voorwaarde is om deze verhuur als economisch activiteit aan te merken. Dit lijkt alleen relevant te zijn in situaties waarin diensten worden verricht door een publiekrechtelijk lichaam (zoals de gemeente Borsele).

Verder geldt voor de BTW als algemeen uitgangspunt dat een activiteit als economische activiteit kan worden aangemerkt als deze zelfstandig, duurzaam en tegen vergoeding wordt verricht. Die beoordeling is feitelijk van aard en geldt verdedigbaar ook voor het tegen vergoeding ter beschikking stellen van werkruimte(n) in een woning. Het nieuwe standpunt van de Belastingdienst zal in ieder geval tot nieuwe gerechtelijke procedures leiden.

Elke casus verdient specifieke aandacht

In situaties waarin een ondernemer kantoor- of werkruimte verhuurt aan de eigen bv, is het in alle gevallen belangrijk om alle feiten en omstandigheden goed in beeld te hebben. Aangezien elke casus anders is, kunnen ook de BTW-gevolgen anders zijn. Word je geconfronteerd met het strenge(re) standpunt van de Belastingdienst? Of wil je weten welke mogelijkheden je in nieuwe of bestaande situaties hebt? Win dan advies in bij een BTW-specialist.

Roger J.H. Klinkeberg is als BTW-specialist en docent verbonden aan Fiscount.


Wil je op de hoogte zijn van de actuele stand van zaken met betrekking tot de BTW en overdrachtsbelasting bij vastgoed? Volg de training Actualiteiten vastgoed in de btw

Categorie: Artikelen, Fiscaal

Reacties

  1. Patrick zegt

    24 februari 2022 om 09:27

    Goedemorgen,

    N.a.v. bovenstaand artikel ben ik benieuwd naar uw inschatting aangaande de volgende casus.
    Vorig jaar hebben wij naast onze woning een apart gebouw met eigen opgang en sanitair laten bouwen. Hierin zit een praktijkruimte voor coaching en een kantoorgedeelte voor administratie. Mijn vrouw gebruikt deze ruimte als Zzp-er volledig zakelijk.
    De coaching wordt door haar cliënten voornamelijk betaald vanuit een vorm van PGB. Derhalve zijn haar tarieven vrijgesteld van BTW.
    Momenteel is er een discussie met de belastingdienst over de teruggave van de BTW voor zowel het gebruik (gas/water/ licht/ internet) als de bouw.
    Het gebouw is door ons volledig privé gefinancierd vanuit de hypotheek.
    Onze boekhouder had aangegeven dat wij deze BTW zouden mogen terugvorderen, wat nu dus wordt betwist door de Belastingdienst.
    Zijn er grondslagen om toch op e.o.a. manier de BTW terug te mogen vorderen? Nogmaals: alles is voor 100% zakelijk gebruik gebouwd.

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Reputatie accountantskantoren verder onderuit in MT500
  • RSM verhoogt lonen met 5% wegens inflatie
  • EY compenseert medewerkers met 2600 euro
  • Betalingen paulianeus, Gelders accountantskantoor moet curator terugbetalen

Partnercarrousel

De mogelijkheden omtrent de bewijslast in geval van BTW-fraude   
De evolutie van accountancy
Visma Pinkweb logo
Do’s en don’ts bij het werven van personeel
Banken introduceren nieuwe bankkoppelingen
Exact logo
Een complete ‘productiestraat’ | Harvest Finance
Yuki logo 042021
Recruit jij accountancytalent op basis van soft skills?
Veilig werken op het wifi-netwerk van Starbucks is mogelijk
Integrated Accounting: controle en inzicht over alle processen

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Een werkdag zónder automatisering? Onvoorstelbaar voor Alfa Accountants en Adviseurs
Bedrijfsoverdracht | Maak het je klant gemakkelijk
‘Met de informatie uit het systeem ben je iedereen altijd een stap voor’
Hoe je rendement wint door een geautomatiseerde backoffice?
Hanteren jouw medewerkers al dezelfde werkwijze bij Wwft?
Hoe werkgevers medewerkers met schulden kunnen helpen
In gesprek met accountants over SharePoint
‘Een volledige SBR Jaarrekening is nodig om de bank het juiste inzicht te geven’
Hoe online facturatiesoftware het verschil maakt voor Finovion  
Laat de waan van de dag niet regeren
De digitale handtekening: wat moet je er als accountant over weten?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Qics NEN en ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd
Van bv naar eenmanszaak; wat zijn de fiscale gevolgen?
Sander Zeijlemaker (MIT): ‘Cybersecurity ook een zaak van financials’
Van reactief naar proactief benaderen van uw cliënten (6 tips)
keurmerk ritregistratie
Geld besparen met BTW over privégebruik auto
10 belangrijke lessen uit de coronarechtspraak voor de accountancybranche
Credion
Credion Den Haag breidt uit naar Delft-Westland
Leergang Herstructureringsdeskundige voor accountants wordt herhaald

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Beginnend assistent-accountant samenstelafdeling
SMK Accountants
Ondernemende Belastingadviseur
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Gevorderd Assistent Audit (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk) 
Lansigt
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur MKB
KRC Van Elderen
Supervisor Compilation
CROP
Controleleider  
Scab
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Controleleider (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Ridderkerk)
Lansigt
Professional – Medewerker accountancy
Van Oers
Relatiebeheerder zelfstandig (fulltime)
UNP accountants adviseurs
(Senior) controller / teamleider Rotterdam
Yaarwerk
Assistent accountant in Breda
Moore DRV
Fiscalist
SNP Adviseurs
Opdrachtleider met belangstelling om ook ITGC thema op te pakken
Coney
Ervaren accountmanager
Fiscount
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Manager accountancy samenstelpraktijk
acconavm
Assistent-Accountant (gevorderd)
KRC Van Elderen
Ervaren assistent-accountant en afgestudeerde AA-er
WEA Accountants & Adviseurs
Assistent Accountant, Oud-Beijerland
Visser & Visser
Accountmanager Accountant AGRO
acconavm
Manager bij Coney Accountancy & Analytics (min 32 uur)
Coney
Assistent Accountant in audit & iAccountancy Praktijk
Coney
Fiscaal medewerker accountantspraktijk
Van der Vlugt Accountants
Ervaren agro-fiscalist | HBO | WO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Fiscaal jurist
WEA Accountants & Adviseurs
Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Medewerker Financiële administratie (m/v/x) 24-40 uur, Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Beginnend Assistent-Accountant 
KRC Van Elderen
Senior Supervisor Assurance
CROP
(Senior) marketeer
Fiscount
Assistent Accountant, Ede 24 – 40 uur
Schuiteman
Werken als Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Ervaren controleleider (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Administratief consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Ervaren fiscalist-estate planner
Fiscount
Senior Assistent Accountant
Schuiteman
Gevorderd assistent accountant in Sliedrecht
Moore DRV
(Junior) Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Senior Assistent Accountant Samenstel​praktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Gevorderde assistent accountancy MKB- Beek -Maastricht
acconavm
Manager Assurance
CROP
Assistent Accountant (24-40 uur) – Alkmaar/Heerhugowaard/Beverwijk
De Hooge Waerder
Klantmanager
Finance Plus
Fiscalist
Extendum
Product Marketing Specialist Accountancy
Visma
Ervaren accountantsadviseurs (AA/RA)| HBO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Fiscount
Accountant manager samenstel in Middelburg
Moore DRV
Boekhouder – Accounting & Treasury (m/v/x) 20-24 uur, Amsterdam en hybride
Duits-Nederlandse Handelskamer
Specialist sociale zekerheid
Fiscount
Tax Manager
Crop
Junior administratief medewerker Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Assistent accountant samenstelpraktijk
Van der Vlugt Accountants
Controleleider
SNP Adviseurs
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
IT auditor Alphen aan den Rijn, Ridderkerk
Lansigt
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Accountant, Amstelveen
Stolwijk Registeraccountants en Belastingadviseurs
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Assistent Accountant, 32 – 40 uur Goes
acconavm
Compliance officer vaktechneut (24-32 uur in overleg)
UNP accountants adviseurs
Accountant relatiebeheerder in Rotterdam
Moore DRV
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Manager Accountancy & Advies
Lentink De Jonge
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent accountant Controlepraktijk
Van der Vlugt Accountants
Fiscount Fiscalisten
Fiscount
(Junior) Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Zelfstandig Assistent Accountant, Barendrecht
Visser & Visser
Supervisor Assurance
CROP
Adviseur MKB Accountancy
NBA
Startend assistent accountant (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Accountant (AA/RA)
SMK Accountants
Senior Accountant / Teamleider Samenstelpraktijk, vestiging Barneveld
Visser & Visser
Relatiebeheerder / Accountant
KRC Van Elderen
Supervisor Compilation
CROP
Assistent accountant – samenstelpraktijk
Scab
Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Relatiebeheerder
Scab
(Zelfstandig) assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Ervaren allround fiscalisten in Noord-West en Oost-Nederland
Fiscount
Senior IT-Audit Professional
CROP
Senior Assistant Accountant RA – Alkmaar, Amsterdam, Hoofddorp, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Heerlen
RSM
Assistent accountant
Rikst
Financial Controller
ENTRPNR
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount
Assistent Accountant
Schuiteman
Relatiebeheerder Accountancy
Visma
Controleleider in Terneuzen
DRV
Jaarrekening Specialist, Dordrecht
Visser &Visser
Staff Compilation
CROP
Zelfstandig assistent accountant samenstel
SNP Adviseurs
Accountant AA (24-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Gouda)
Lansigt
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Supervisor Assurance
CROP
Assistent Accountant (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk)
Lansigt
Partner & Externe Accountant
Coney
Controleleider
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Senior Assistent Accountant RA
Share Impact Accountants
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen