• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
Home » Verzuimadministratie en de AVG-regels

Verzuimadministratie en de AVG-regels

Accountancy

15 april 2022 door Sazas

Vanwege de privacy mogen werkgevers bij ziekmeldingen niet vragen waarvan medewerkers last hebben. Als accountant kunt u uw klanten helpen een boete te voorkomen. In dit artikel gaan wij in op de AVG-regels en verzuim en geven wij tips voor het voeren van effectieve ziekmeldingsgesprekken.

Ziekmeldingen

Een medewerker belt om te melden dat hij of zij ziek is. De werkgever mag vervolgens niet vragen waar de medewerker last van heeft. Vanwege de privacywetgeving (AVG) is het namelijk niet toegestaan dat de werkgever naar de medische achtergrond van de ziekte vraagt. Iedereen heeft het recht om gezondheidsgegevens zo veel mogelijk voor zichzelf te houden. Ook mag de werkgever de oorzaak van de ziekmelding niet vastleggen. Doet hij of zij dit wel, dan kan een boete volgen van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).

Het is voor de werkgever dus zaak om geen klachten, geen pijnaanduidingen, en ook geen namen van ziektes te noteren. Let er als werkgever tenslotte op dat de verzuimregistratie niet zomaar online toegankelijk is. De privacywetgeving heeft als doel dat er zorgvuldig wordt omgegaan met persoonsgegevens in het kader van verzuim.

Onderzoek naar AVG-regels bij verzuim

Dankzij de AVG is het bewustzijn voor een goede omgang met privacy en persoonsgegevens versterkt. Er wordt door werkgevers beter op gelet welke persoonsgegevens noodzakelijk zijn om te registreren. Wel hebben werkgevers aangegeven dat de beleidsregels van de privacywetgeving niet makkelijk in de praktijk zijn toe te passen. De regels kunnen juist een goede en tijdige verzuimbegeleiding beperken. Dit blijkt uit onderzoek dat in opdracht van de overheid is gehouden naar de praktische toepasbaarheid van de AVG bij arbodiensten en ondernemingen. Enkele conclusies uit het onderzoek:

– Soms wordt er wel gevraagd naar de reden voor de ziekmelding
Uit het onderzoek blijkt dat werkgevers zich niet altijd aan de regels houden. Nog steeds wordt er door sommige werkgevers gevraagd naar de medische achtergrond van de ziekte.

– Positief effect van de AVG-wetgeving
Door de AVG-wetgeving is er binnen bedrijven meer aandacht voor persoonsgegevens. Er wordt kritischer gekeken welke gegevens wel en welke niet mogen worden verwerkt. Gebleken is dat bedrijven hun processen en risicomanagement hebben aangepast naar de nieuwe wetgeving.

– Werkgever alerter bij gezondheidsgegevens van medewerkers
Uit het onderzoek blijkt ook dat werkgevers minder verzuimoorzaken registreren en dat medische termen worden tegengehouden in de administratie. Wel wordt ervaren dat de communicatie ingewikkelder lijkt, juist omdat medische gegevens geen rol meer spelen in het gesprek tussen de werkgever en medewerker.

– Ervaringen met beleidsregels van de Autoriteit Persoonsgegevens
Het onderzoek somt negatieve én positieve ervaringen op. Positief is dat de beleidsregels meer duidelijkheid bieden over hoe de werkgever om moet gaan met de zieke medewerker in het kader van de privacywetgeving. Negatief is dat de beleidsregels niet eenvoudig zijn toe te passen in de praktijk. Daardoor zouden sommige werkgevers soms nog steeds vragen naar de aard en oorzaak van de ziekte, terwijl dit juist niet mag.

– Ervaringen in de eerste zes weken na de ziekmelding
Tot slot concludeert het onderzoek dat werkgevers nu minder snel aan hun medewerkers vragen wat er aan de hand is omdat zij bang zijn om fouten te maken. Daarom worden de beleidsregels ook wel als lastig ervaren.

Naar aanleiding van het onderzoek heeft het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid toegezegd dat zij de uitleg van de beleidsregels praktischer en toegankelijker zal maken. Dit doet zij samen met de sociale partners. Het is de bedoeling dat de regels straks meer toegevoegde waarde hebben in de praktijk.

Wat mag wel?

De werkgever mag wel om informatie vragen die nodig is om een inschatting te maken hoelang de afwezigheid wegens ziekte gaat duren. Ook kan de werkgever vragen naar lopende werkzaamheden en afspraken daarover. Er moeten namelijk werkzaamheden overgenomen worden. Verder kan de werkgever vragen op welk telefoonnummer of (verpleeg)adres de medewerker te bereiken is. Bij langer verzuim stelt de arbodienst of bedrijfsarts de werkgever op de hoogte.

Tips voor werkgevers voor een effectief ziekmeldingsgesprek

Het ziekmeldingsgesprek is de eerste mogelijkheid om samen afspraken te maken die bijdragen aan (gedeeltelijk) terugkeren op de werkvloer. Als duidelijk wordt welke werkzaamheden de medewerker nog wel kan doen, en welke niet, dan hebben zowel de werkgever als de medewerker daar baat bij. Het is belangrijk dat een werkgever interesse toont in de medewerker en zijn of haar situatie serieus neemt. Dit helpt de medewerker om snel en op een verantwoorde manier weer aan de slag te gaan. Nog even de tips voor werkgevers op een rij:

  • Neem de medewerker en de situatie altijd serieus.
  • Toon interesse.
  • Vraag of er werkzaamheden overgenomen moeten worden.
  • Vraag wanneer de medewerker denkt terug te komen.
  • Maak duidelijke afspraken over het volgende contact. Zorg er daarbij voor dat de tijd tussen het contact niet te lang is.
  • Vraag op welk adres de medewerker bereikbaar is/verblijft.
  • Maak na elke afspraak een vervolgafspraak.
  • Sluit het gesprek positief af en wens de medewerker beterschap.

Bron: Sazas


Meer weten?
Als accountant kunt u uw klanten informeren over praktische zaken rond verzuimbeleid. Sazas kan als verzuimspecialist u en uw klanten professioneel ondersteunen op het gebied van verzuim én verzuimpreventie. Neem een kijkje in de Sazas Kennisbank, met veel praktische informatie over verzuim, of bekijk met welke verzuimdiensten Sazas u en uw klanten op het gebied van verzuim kan ondersteunen.

 

Categorie: Accountancy Tags: AVG, verzuim

Tags: AVG, verzuim

Gerelateerde artikelen

17 juni 2022

Geen terugkeerpremie meer voor eigenrisicodragers Ziektewet

10 juni 2022

Begin dit jaar hoogste ziekteverzuim ooit gemeten

9 juni 2022

Arbeidsinspectie scherpt boetebeleid voor gevaarlijke stoffen aan

8 juni 2022

Fraudekamer veroordeelt man voor verhandelen persoonsgegevens en witwassen

Reacties

  1. Harry Mock RA zegt

    21 april 2022 om 11:34

    De UWV en de Arbodiensten trekken zich geen zier aan van de AVG.
    MKB klant met 3 werknemers meldde 2 daarvan ziek bij de verzekering en kreeg de
    Arbodienst aan de telefoon die flink uit de school klapte .over hun WIA verleden Voor het UWV moeten allerlei formulieren worden ingevuld en meldingen gedaan. In plan van aanpak moet werknemer meetekenen ,ook al ligt hij in het ziekenhuis. En als het UWV dat niet snel krijgt vervalt de poortwachtersrol
    Het blijkt dat de werkgever alle nieuwe werknemers na een maand Moet vragen of ze een uitkering hebben. Anders 425 euro boete van het UWV als er iemand ziek wordt
    Dat is toch in strijd met alle privacy!!! En mijn MKB klant van 70+ wist dit niet.Wordt nooit de aandacht op gevestigd.

    En vandaag blijkt uit het jaarverslag dat het UWV zelf grote achterstanden heeft.

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • EY compenseert medewerkers met 2600 euro
  • Reputatie accountantskantoren verder onderuit in MT500
  • RSM verhoogt lonen met 5% wegens inflatie
  • Accountant Mazars maand doorgehaald vanwege gebrekkige controle bij Mitra-concern

Partnercarrousel

De mogelijkheden omtrent de bewijslast in geval van BTW-fraude   
De evolutie van accountancy
Visma Pinkweb logo
Do’s en don’ts bij het werven van personeel
Banken introduceren nieuwe bankkoppelingen
Exact logo
Een complete ‘productiestraat’ | Harvest Finance
Yuki logo 042021
Recruit jij accountancytalent op basis van soft skills?
Veilig werken op het wifi-netwerk van Starbucks is mogelijk
Integrated Accounting: controle en inzicht over alle processen

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Een werkdag zónder automatisering? Onvoorstelbaar voor Alfa Accountants en Adviseurs
Bedrijfsoverdracht | Maak het je klant gemakkelijk
‘Met de informatie uit het systeem ben je iedereen altijd een stap voor’
Hoe je rendement wint door een geautomatiseerde backoffice?
Sancties tegen Rusland legt noodzaak tot actuele klantdossiers voor accountantskantoren bloot
Hoe werkgevers medewerkers met schulden kunnen helpen
In gesprek met accountants over SharePoint
‘Een volledige SBR Jaarrekening is nodig om de bank het juiste inzicht te geven’
Hoe online facturatiesoftware het verschil maakt voor Finovion  
Laat de waan van de dag niet regeren
De digitale handtekening: wat moet je er als accountant over weten?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Qics NEN en ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd
Van bv naar eenmanszaak; wat zijn de fiscale gevolgen?
Sander Zeijlemaker (MIT): ‘Cybersecurity ook een zaak van financials’
Van reactief naar proactief benaderen van uw cliënten (6 tips)
keurmerk ritregistratie
Geld besparen met BTW over privégebruik auto
10 belangrijke lessen uit de coronarechtspraak voor de accountancybranche
Credion
Credion Den Haag breidt uit naar Delft-Westland
Leergang Herstructureringsdeskundige voor accountants wordt herhaald

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Relatiebeheerder / Accountant
KRC Van Elderen
Senior Assistent Accountant
Schuiteman
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Fiscalist
SNP Adviseurs
(Zelfstandig) assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Manager Assurance
CROP
Accountant, Amstelveen
Stolwijk Registeraccountants en Belastingadviseurs
Ervaren accountantsadviseurs (AA/RA)| HBO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Fiscount
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur MKB
KRC Van Elderen
Ervaren fiscalist-estate planner
Fiscount
Relatiebeheerder
Scab
Assistent Accountant, Ede 24 – 40 uur
Schuiteman
(Junior) Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount
Beginnend assistent-accountant samenstelafdeling
SMK Accountants
Zelfstandig Assistent Accountant, Barendrecht
Visser & Visser
Partner & Externe Accountant
Coney
Specialist sociale zekerheid
Fiscount
Administratief consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Junior administratief medewerker Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Controleleider (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Ridderkerk)
Lansigt
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Supervisor Compilation
CROP
Senior Assistent Accountant RA
Share Impact Accountants
Fiscaal jurist
WEA Accountants & Adviseurs
Controleleider in Terneuzen
DRV
Accountmanager Accountant AGRO
acconavm
Controleleider
SNP Adviseurs
Assistent accountant
Rikst
Senior Assistant Accountant RA – Alkmaar, Amsterdam, Hoofddorp, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Heerlen
RSM
(Senior) marketeer
Fiscount
Adviseur MKB Accountancy
NBA
Senior Accountant / Teamleider Samenstelpraktijk, vestiging Barneveld
Visser & Visser
Beginnend Assistent-Accountant 
KRC Van Elderen
Financial Controller
ENTRPNR
Ondernemende Belastingadviseur
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent Accountant, 32 – 40 uur Goes
acconavm
Assistent accountant – samenstelpraktijk
Scab
Staff Compilation
CROP
Ervaren accountmanager
Fiscount
Boekhouder – Accounting & Treasury (m/v/x) 20-24 uur, Amsterdam en hybride
Duits-Nederlandse Handelskamer
Manager bij Coney Accountancy & Analytics (min 32 uur)
Coney
Fiscount Fiscalisten
Fiscount
Gevorderd Assistent Audit (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk) 
Lansigt
Manager Accountancy & Advies
Lentink De Jonge
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Assistent Accountant in audit & iAccountancy Praktijk
Coney
Manager accountancy samenstelpraktijk
acconavm
Supervisor Assurance
CROP
Product Marketing Specialist Accountancy
Visma
Supervisor Assurance
CROP
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Tax Manager
Crop
Assistent accountant Controlepraktijk
Van der Vlugt Accountants
Accountant manager samenstel in Middelburg
Moore DRV
Ervaren agro-fiscalist | HBO | WO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Senior Supervisor Assurance
CROP
Assistent-Accountant (gevorderd)
KRC Van Elderen
Gevorderde assistent accountancy MKB- Beek -Maastricht
acconavm
Assistent Accountant (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk)
Lansigt
Opdrachtleider met belangstelling om ook ITGC thema op te pakken
Coney
Controleleider  
Scab
(Senior) controller / teamleider Rotterdam
Yaarwerk
Assistent accountant samenstelpraktijk
Van der Vlugt Accountants
Controleleider
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Fiscalist
Extendum
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers
Assistent accountant in Breda
Moore DRV
Relatiebeheerder Accountancy
Visma
Professional – Medewerker accountancy
Van Oers
Ervaren controleleider (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Gevorderd assistent accountant in Sliedrecht
Moore DRV
Zelfstandig assistent accountant samenstel
SNP Adviseurs
Accountant (AA/RA)
SMK Accountants
Ervaren allround fiscalisten in Noord-West en Oost-Nederland
Fiscount
Accountant relatiebeheerder in Rotterdam
Moore DRV
Assistent Accountant (24-40 uur) – Alkmaar/Heerhugowaard/Beverwijk
De Hooge Waerder
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Supervisor Compilation
CROP
Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Klantmanager
Finance Plus
Werken als Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Senior Assistent Accountant Samenstel​praktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Startend assistent accountant (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Relatiebeheerder zelfstandig (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Jaarrekening Specialist, Dordrecht
Visser &Visser
Compliance officer vaktechneut (24-32 uur in overleg)
UNP accountants adviseurs
Accountant AA (24-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Gouda)
Lansigt
Fiscaal medewerker accountantspraktijk
Van der Vlugt Accountants
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Assistent Accountant
Schuiteman
(Junior) Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent Accountant, Oud-Beijerland
Visser & Visser
Medewerker Financiële administratie (m/v/x) 24-40 uur, Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Ervaren assistent-accountant en afgestudeerde AA-er
WEA Accountants & Adviseurs
IT auditor Alphen aan den Rijn, Ridderkerk
Lansigt
Senior IT-Audit Professional
CROP

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen