• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?

Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?

Accountancy

21 april 2023 door Exact

Exact - software verandering

Gedreven door ambitie, de marktomstandigheden of door klanten, heb je als bedrijf en dus ook als accountant te maken met veranderingen. Tussen de mogelijkheden van software en de toepassing en adoptie ervan door klanten en medewerkers zit ook een veranderproces. Het in gebruik nemen van geheel nieuwe software of nieuwe functies vraagt om verandering in gedrag van mensen, zoals klanten en medewerkers. Alhoewel de middelen er dus zijn in de vorm van software en de wens er is om deze te gebruiken is het veranderen van gedrag en adoptie ervan ook een ontwikkeling die aandacht vraagt.

Waarom is verandering moeilijk?

Mensen hebben gewoonten en willen daaraan vasthouden vanuit nature. Dus hoe krijg je klanten en medewerkers overtuigd om die los te laten en nieuwe gewoonten aan te leren? Als je de fasen en succesfactoren kent, kun je de beweging in gang gaan zetten.

Stap 1: Start vanuit de huidige status

Vanuit de huidige situatie die als start voor de verandering geldt, is het belangrijk om een duidelijk beeld te geven van de toekomstige gewenste situatie. Omschrijf en geef in visuele beelden weer wat die toekomstige situatie oplevert voor de klanten en medewerkers die mee moeten gaan in de verandering. Daarvoor is het belangrijk dat het voor hen voordelen oplevert, en niet alleen voor de organisatie of het management. Het helpt daarbij om dit kort en krachtig te formuleren, zodat het makkelijk wordt onthouden en kan worden herhaald.

Dan is een van de belangrijkste vragen om te beantwoorden: Wat moet er veranderen en waarom? Alleen als dit duidelijk is voor iedere betrokkene zal deze mee willen bewegen.

Enkele checks die je kan doen om die vraag goed in te vullen:

  • Is het probleem duidelijk? Is dat het echte probleem of een symptoom?
  • Probeer je veranderingen te maken zonder het echte probleem op de lossen?
  • Is er meer impact van de wijziging dan het huidige probleem oplevert?
  • Is duidelijk welke details van processen er moeten veranderen?
  • Hoe meet je of de impact van de wijziging is behaald, wat zijn de meetbare doelen?
  • Wie zijn de eigenaren van de wijziging?

Stap 2: Vergelijk oud versus nieuw

Vergelijk huidige situatie met de ideale eindsituatie. Probeer voorbeelden van de wijzigingen elders te schetsen met een praktijkverhaal. Zorg daarbij niet alleen voor urgentie voor verandering, maar combineer dit met enthousiasme voor wat het gaat opleveren. Zodat er niet angst ontstaat voor de mogelijke gevolgen als het niet wordt gedaan. Niet alleen omdat het moet, maar dat betrokkenen begrijpen waarom en de waarde er van inzien is belangrijk. In kaart brengen van de barrières voordat wijzigingen worden gepresenteerd en doorgevoerd, zorgen ervoor dat je deze voor kunt zijn. Dus het voorafgaand nagaan van mogelijke gevolgen en daar oplossingen voor voorbereiden is belangrijk.

Weerstand bij verandering

75% van de mensen vindt verandering niet fijn. Dus veranderen gaat in veel gevallen niet vanzelf. En de snelheid en adoptie van verandering is per persoon verschillend. Het is vaak niet de verandering zelf, maar het proces van de verandering waar mensen veelal moeite mee hebben. Of eerdere ervaringen met veranderingen die ze tegenhoudt bij nieuwe.

Dus enthousiasme krijgen voor het behalen van het eindresultaat is erg belangrijk om de betrokkenen mee te krijgen. Alleen door de mensen mee in het proces te nemen die impact ondervinden zorgt ervoor dat ze uiteindelijk inzet tonen en verantwoordelijkheid nemen om het doel te bereiken.

Enkele redenen waarom mensen niet enthousiast kunnen zijn over een verandering:

  • Sceptisch over de waarom verandering nodig is
  • Te weinig herhaling en communicatie over de visie achter de wijziging
  • Verkeerde informatie, geruchten, aannames
  • De oude manier werkt nog prima
  • We hebben al zoveel wijzigingen gehad

Stap 3: Beloon bij tussendoelen

Voordat het eindresultaat behaald wordt, kun je tussenstappen bepalen die als succes kunnen worden gevierd. Bouw deze stappen in het veranderproces, en als die behaald worden zorg er dan voor dat de betrokkenen er waardering voor ontvangen in enige vorm. Omgekeerd kun je het ook onaantrekkelijk maken om de oude manier van werken te blijven gebruiken, zodat op de oude manier door blijven werken eigenlijk geen optie is. Denk aan een afwijkend duurder prijsmodel voor de oude manier van aanlevering en verwerking, en een gelijkblijvende prijs voor het nieuwe model.

Stap 4: Mensen in beweging krijgen

Naast het communicatie stuk, is ook het tijdstip van het inzetten van de verandering een belangrijke factor voor succes. Is er voldoende kennis aanwezig om uitleg te geven? Is het moment van de wijziging goed gekozen, is er voldoende capaciteit om dit te doen? Wellicht is er een rustiger periode waarin wijzigingen makkelijk door de organisatie en klanten door te voeren zijn om gebruik van te maken.

Enkele beweegredenen die voor betrokkenen helder moeten zijn willen ze in beweging gaan komen:

  • Veiligheid en overtuiging dat ze wijzigingen kunnen realiseren. Betrokkenheid bij het proces van verandering vanaf de start. Verantwoordelijk voor het resultaat voelen, begrijpen waarom het nodig is.

Stap 5: Leer nieuwe gewoontes aan

Bij elke verandering, ook bij gebruik van nieuwe software, ga je een gewoonte aanpassen. Om van een routine of gewoonte af te stappen is er best wat nodig. Er zijn voor het aanleren van nieuwe gewoonten een paar succesfactoren aan te wijzen.

Vier stappen voor aannemen nieuwe gewoonte:

  • Het is duidelijk wat het is dat er moet veranderen
  • Het lijkt aantrekkelijk om te veranderen
  • Het is eenvoudig om te implementeren
  • Het resultaat zorgt voor tevredenheid na verandering

Zorg voor een nieuwe routine in werkwijze, die de oude kan vervangen. Doorloop de vorige processen en bekijk hoe je die kunt omzetten in een nieuwe routine van handelingen. En daarbij is herhaling van de reden van verandering, en het benoemen van de oude versus nieuwe gewoonte belangrijk. Afwijkingen tijdens het veranderproces zul je moeten benoemen, zodat je kunt blijven doorzetten op de gestelde doelen.

Evaluatie: terugkijkend op verandering

Tijdens en aan het einde van het veranderproces is het verstandig om te evalueren. Viel het mee? Waren de argumenten voor verandering de juiste? En is het doel bereikt? Een positieve ervaring met een wijzigingsproces draagt bij aan bereidheid om te veranderen in toekomstige nieuwe situaties. Dus het helder krijgen en duidelijk benoemen van de waarde en resultaat van de wijzigingen is belangrijk. Niet alleen voor het afgeronde veranderproces maar ook voor de toekomstige wijzigingen.


Ben jij klaar voor verandering?

Bijna geen handmatig invoerwerk meer, geen piekperiodes en alles wordt digitaal aangeleverd door je klanten. En al je communicatie met klanten verloopt gestroomlijnt en in context via chat. Hoe klinkt dat? Heb je net zoals veel accountants en administratiekantoren plannen om dit te realiseren? Doe de check op welke gebieden jouw kantoor nog kan winnen en maak dat plan om te veranderen.

Categorie: Accountancy Tags: software, softwareverandering, verandermanagement

Tags: software, softwareverandering, verandermanagement

Gerelateerde artikelen

25 september 2023

Visma doet weer overname

20 september 2023

Zo verdrievoudig je in twee jaar tijd

20 september 2023

Grub start met e-Verificatie voor KYC-proces

24 augustus 2023

Biometrische gezichtsherkenning: nieuw binnen AuditCase

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

“Ik sta even stil en dat is al een hele vooruitgang…”

Partnercarrousel

Lessons learned: AI naar de accountancysector brengen
Zo beheer je documenten op een veilige manier
“AFAS is een warm bad en wij zijn de badeendjes”
De voordelen van AI voor accountants op een krappe arbeidsmarkt
“Ik sta even stil en dat is al een hele vooruitgang…”
“Wetgeving rondom duurzaamheid ligt in het verlengde van ons DNA”
De Belastingdienst start met invorderen: wat zijn de opties?
De duurzame audit: waar moet je op letten als accountant?
Zeven tips om alles uit SharePoint te halen
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
Maximaal profiteren van Microsoft 365? Zo doe je dat in 6 stappen met Power BI
Effectieve capaciteitsplanning: waarom je achterblijft als je dit negeert 
Cloud documentmanagement: voor veilig en efficiënt documentbeheer
Zo regel je efficiënt een statutenwijziging

Contentmarketing voor de financiële sector Zorg voor …  

Teams Bellen biedt Vermetten een veilige en schaalbare bereikbaarheids-oplossing
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Deze vijf innovaties worden de komende jaren het belangrijkst voor bedrijven
ICT en Kengetallen 2023 | “Het unieke inzicht biedt kansen”
Dit moet je weten over de verwerking van deelnemingen in de commerciële jaarrekening
ICT en Kengetallen 2023 | “Meer werkplezier én een hoger rendement”
Nieuwe generatie accountants steeds vaker vrouw
Biometrische gezichtsherkenning: nieuw binnen AuditCase
De zorgplicht van een accountant ten aanzien van een derde bij niet-wettelijke taken
De NIS2-richtlijn: de versterking van cyberveiligheid in een digitale wereld, geldt deze ook voor uw klanten?
MKB Brandstof en Exact vereenvoudigen administratie met e-facturen
Professionals hebben de ‘war for talent’ gewonnen: werkgevers solliciteren bij werknemers

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Moore DRV verhoogt efficiency met de digitale handtekening
Zo verdrievoudig je in twee jaar tijd
Wet verbetering poortwachter? Bekijk deze checklist!
Vijf redenen waarom ieder accountantskantoor servicemanagement zou moeten omarmen | (1) Structuur
Miljoenennota herverdeelt naar armen en laat bestaande budgettaire uitdaging aan volgend kabinet
Taxture Global: een frisse wind in Legal & Tax advies
Boekencontrole Belastingdienst? Bekijk je rechten en plichten
HR as a service als toegevoegde waarde voor een accountantskantoor
KING Connect: de ideale samenwerking tussen accountant en klant
Koen Scheepers adviseur bij Credion

Meest gelezen

  • Netto maandsalaris Nederlander met modaal inkomen stijgt in 2024 met 67,42 euro 8.3k weergaven
  • Belastingplan 2024: de fiscale voorstellen op een rij 7.6k weergaven
  • Gesjoemel met verkoopfacturen staat btw-aftrek in de weg 5.6k weergaven
  • Fiscus kondigt aanmaningen aan na intrekken betalingsregeling bijzonder uitstel 4.8k weergaven
  • Flinke kapitaalinjectie voor accountantsgroep PIA 3.8k weergaven

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Externe Accountant
Coney Minds
Gevorderd Assistent Accountant
Jobs in Finance
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Opdrachtleider / Controleleider
Coney Minds
Assistent-Accountant controlepraktijk (beginnend)
KRC Van Elderen
Relatie beheerder MKB
Moore MTH
Controleleider
Moore MTH
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Manager accountancy & advies – Harderwijk
Lentink De Jonge
Ervaren Audit assistent
Jobs in Finance
Assistent accountant duaal
Flynth
Externe accountant -‘s-Hertogenbosch
Flynth
Manager Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Registeraccountant jaarrekening
Jobs in Finance
Accountant
Flynth
Belastingadviseur
Flynth
Werkstudent accountancy audit
Moore MTH
Adviseur internationaal
Flynth
Zelfstandig Assistent Accountant voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Ervaren Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Fiscalist bij RSM – Utrecht
Jobs in Finance
Supervisor Assurance | Amersfoort, Hoofddorp, Ede, Arnhem en Utrecht
CROP
Gevorderd assistent accountant audit Zoetermeer
Flynth
Senior Belastingadviseur
MKBTR
Zelfstandig assistent accountant MKB
Moore MTH
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Account AA (teamleider)
Flantüa
Relatiebeheerder – 32-40 uur p.w | Brielle
WEA Deltaland
Controleleider – Rotterdam/ Harderwijk
Lentink De Jonge
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Gevorderd Assistent Accountant (Assurance)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Senior Supervisor Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Gevorderd assistent accountant • Dordrecht
WEA Deltaland
Relatiebeheerder- Goes, Gouda, Rotterdam
Visser & Visser
Fiscalist bij RSM Utrecht
Jobs in Finance
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Accountant bij van der Lely
Jobs in Finance
Accountant AA of RA voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Junior assistent accountant
Jobs in Finance
Junior administratief medewerker  – Nieuwegein, 32-40 uur
van Helder
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Junior manager audit- Utrecht
Flynth
Controleleider audit – Goes
Flynth
Boekhouder
Gelders Genootschap
Assistent-Accountant Samenstelpraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Accountant/Bookkeeper (Part-Time)
Jobs in Finance
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb
KRC Van Elderen

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen