• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » “Niemand wordt alleen gelukkig van een salarisstrookje”

“Niemand wordt alleen gelukkig van een salarisstrookje”

Accountancy, Artikelen, Nieuws

10 mei 2023 door Accountancy Vanmorgen

Vandaag de dag vraagt de arbeidsmarkt meer van je dan een goed diploma en een mooi CV. Persoonlijkheid en persoonlijke toegevoegde waarde worden steeds doorslaggevender. Business Psychologist Jocelyn Rebbens legt het belang van personal branding uit.

Wat is personal branding?

Voor mij is personal branding een combinatie van een aantal dingen. Het is de keuze de mooiste, leukste, beste versie van jezelf te laten zien. Dit bestaat uit een aantal elementen; enerzijds je identiteit en anderzijds je imago. Je identiteit is hoe jij jezelf ziet. Wat is mijn karakter? Hoe gedraag ik me? Wat zijn mijn expertisegebieden? Wat zijn mijn doelen in het leven? Waarvan word ik enthousiast? Wat is mijn passie? Je imago is hoe die ander je identiteit ziet. Wat straal je uit? Hoe percipiëren zij jou? Wat voor taal gebruik je? Wat voor houding heb je? Wat voor foto’s gebruik je? Je moet dus goed weten wie je bent, wat je identiteit is. Want dat bepaal je zelf. De combinatie van identiteit en imago moet kloppen. Komt wat je wilt uitstralen en neerzetten met je persoonlijkheid overeen met hoe anderen je zien? Dat zul je moeten toetsen.

Waarom is een sterke persoonlijke reputatie belangrijk?

Vijftien jaar geleden vond iedereen personal branding nog ontzettend Amerikaans. Gelukkig heeft werkend Nederland inmiddels ontdekt dat het niet eenvoudig is die droombaan, organisatie of het project dat je ambieert gegund te krijgen. We zitten nu in een tijd dat er een tekort is aan arbeidskrachten, maar dan is het nog steeds belangrijk dat jij de keuze maakt of de organisatie waar je werkt of wilt gaan werken de juiste plek is voor je. Niemand wordt alleen gelukkig van een salarisstrookje. Aan de expertise van RA’s valt bijvoorbeeld weinig af te dingen, maar het gaat er natuurlijk veel meer om of ze ook de juiste skills in huis hebben.

Artificial intelligence (AI) is een van de grootste bedreigingen voor de accountant. Als accountant zul je met social skills en emotionele intelligentie veel meer het verschil moeten gaan maken. En dus ook met je persoonlijkheid. Een sterke personal branding is dus enerzijds belangrijk om dingen gegund te krijgen en anderzijds om je beter te kunnen ontwikkelen. Om ook intern kansen gegund te krijgen. Het geldt ook niet alleen bij een carrièrewisseling. Het is vooral of je intern kunt kijken wat maximaal haalbaar is, om de voor jouw leukste baan te realiseren.

Jocelyn Rebbens

Welke dingen werken negatief voor je persoonlijke branding?

Wat je niet moet doen is een merk of organisatie na-apen die het in jouw ogen goed doet. Dan ben je niet authentiek. Daar prikken mensen doorheen. Daarnaast is het ook niet goed opeens overactief te zijn, haantje de voorste te zijn. Dan ben je ook niet oprecht en stoot je collega’s voor het hoofd. Als je denkt dat personal branding alleen iets is voor de kantooreigenaar of de partner zit je ook niet goed. Je bent allemaal onderdeel en ambassadeur van de brand en het imago van de organisatie. Het moet puur en echt zijn. Liever een foutje maken dan niet jezelf zijn. Het is ook een misverstand pas op LinkedIn te gaan als je iets nodig hebt van mensen. Netwerken betekent lange termijn relaties opbouwen, dus je zult eerst moeten geven op social media. Dan pas kun je wat halen.

Wat zijn goede zaken voor je personal branding?

Iedereen wil erkenning en waardering voor wat hij doet. Zorg dan ook dat er wordt gezien wat je doet. Al is het maar intern. Pak LinkedIn op om kennis te delen of een inhoudelijke discussie aan te gaan. Durf te reageren. Dat laat zien dat je weet waarover je het hebt. Kennis is onderdeel van je brand, maar ook je kennis interpreteren. Vind je het als kantooreigenaar lastig om in de spotlights te staan? Zorg dan dat je ambassadeurs of ‘wingmans’ hebt. Er zijn vast mensen in de organisatie, en waarschijnlijk ook klanten, die het leuk vinden zaken van en over je bedrijf te delen of een referentie te geven. Ook is het belangrijk je te omringen met mensen die je iets kunnen leren. Als je iets leert van een ander, of via een studie, of via een boek, ontwikkel je jezelf.

Hoe manage je een positief imago?

Door trouw te blijven aan jezelf en je intrinsieke waarde te blijven benutten. Vraag aan klanten hoe ze de samenwerking met jou persoonlijk hebben ervaren, of er verbeterpunten zijn. Als accountantskantoor kun je ook bij nieuwe mensen toetsen of het imago dat je voor ogen hebt overeenkomt met wat zij zien. Een positief imago begint al bij de voordeur. Hoe ziet de website eruit? Wordt deze regelmatig geüpdatet? Staan er foto’s en andere informatie op van het team? Wat is hun drijfveer of ambitie? Het kan als organisatie geen kwaad te investeren in goede foto’s van personeelsleden. Zo laat je zien dat je met je tijd meegaat.

Alle mensen die bij een organisatie werken zijn bepalend voor de reputatie van die organisatie, oftewel jouw bedrijfsbrand. Dus één rotte appel maakt of breekt al jouw uitstraling naar buiten toe. Eén klant die moppert, trekt misschien wel tien klanten weg die hij ooit bij het kantoor heeft gebracht. Als je als organisatie hebt bepaald wat je wilt uitstralen, wat voor soort kantoor je wilt zijn, dan is dat ook belangrijk in je selectieproces voor nieuwe medewerkers. Een kantoor moet zich meer verdiepen in de persoon achter de sollicitant. Doordat er een tekort is aan accountants zie je dat accountantskantoren weer minder selectief worden. Ze vragen minder naar de persoonlijkheid van kandidaten en kiezen soms mensen die niet bij de organisatie passen. Dat leidt op een later moment tot problemen.

Jocelyn Rebbens is Business Psychologist en eigenaar van Rebbels branding ambition. Op 7 juni is zij een van de sprekers op AV-Culinair waarbij lekker eten wordt afgewisseld met inhoudelijke sessies en gesprekken met collega’s. Jocelyn geeft je tijdens haar inspirerende sessie inzicht in de noodzaak van een sterke persoonlijke (online) reputatie, de winst van een positief imago en hoe je dit zelf blijvend kunt managen. Ook voor degenen die van nature wat onzichtbaar zijn. Bekijk hier het programma van AV-Culinair of meld je gelijk aan.

Categorie: Accountancy, Artikelen, Nieuws Tags: AV-Culinair

Tags: AV-Culinair

Gerelateerde artikelen

20 juni 2023

Terugblik | AV-Culinair smaakt naar meer

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

NVKM: (r)evolutie van kwaliteit in de accountancy

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Werkgeluk bij accountants? We geven enkele inzichten
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Podcast Hixtival | AI in de accountancy: “Zie AI als je collega, die moet je ook inwerken”
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
Hoe Supplied accountants en platforms helpt samen sterker te staan in DAC7 – inzichten van Supplied’s CCO: Bas Bogerd”
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
Transparantie loont: waarom salarisvermelding in finance vacatures het verschil maakt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner Herfst Boost 2025: meer grip, minder handwerk
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Waarom het koppelen van AFAS aan SharePoint het verschil maakt voor moderne accountantskantoren 
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Kevin Krikkers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bent u als ondernemer goed voorbereid op de Europese Data Act? 
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Teamleider Accountancy 
aaff
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Accountant  – Eindhoven
aaff
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Accountant – Helmond
aaff
Junior audit manager
RA12
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Algemeen directeur
Scab
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Man negeert waarschuwing ING, verliest geld aan oplichters en stelt bank aansprakelijk 19.6k weergaven

  • Accountantskantoor verschijnt niet op zitting, alle vorderingen toegewezen 15.7k weergaven

  • Hof: bedrijfstakpensioenfonds moet btw heffen op volledige premie 10k weergaven

  • Loon op papier is ook loon, stelt fiscus (en rechter) 7.7k weergaven

  • Vrouw had stiekem drie fulltime banen, moet schadevergoeding betalen 6.6k weergaven

Vraag en aanbod

Administratiekantoor ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen