
Verhuurders van vakantiewoningen die zaken doen met Booking.com, moeten wachten op hun geld. Niet omdat de website geen geld in kas heeft, maar omdat de betaalsystemen hartje zomer, middenin de vakantieperiode, worden onderhouden, zo schrijft het FD.
De krant bezit een mailbericht dat de boekingssite heeft gestuurd aan verhuurders. Die klagen in groten getale dat er al weken geen betalingen voor boekingen door zijn gekomen. Anderzijds geven meerdere verhuurders aan dat Booking.com wel de verschuldigde afdracht blijft incasseren en soms herinneringen stuurt voor al afgeschreven bedragen. Sommigen hebben al ruim een maand geen inkomsten, terwijl personeel wel betaald moet worden. ‘Verhuur voortaan via Airbnb’, is het advies dat een van de verhuurders aan een ander geeft.
Onderhoud in juli
Volgens het FD heeft Booking verhuurders afgelopen maand bericht dat er middenin het hoogseizoen – vanaf 1 juli – onderhoud zou worden gepleegd op het financiële systeem. Dat zou betekenen dat er tijdelijk geen betalingen zouden worden gedaan voor gasten die vanaf 28 juni uitchecken; op 24 juli zouden alle openstaande bedragen worden betaald. Normaal gesproken krijgt een verhuurder binnen tien dagen na uitchecken zijn geld. Vertragingen kunnen optreden tot in augustus, meldde de verhuursite, die wel bijdragen blijft incasseren.
Booking.com biedt ruim 6 miljoen vakantieverblijven aan op de website. Een van de verhuurders stelt in de krant inmiddels 9.000 euro tegoed te hebben; een ander zou nog drie ton betaald moeten krijgen. Het FD sprak ook een Nederlandse verhuurder, die zich erover verbaast dat het onderhoud aan de systemen zo lang duurt. ‘Een bank doet dit soort dingen in twee uur midden in de nacht.’
Recordomzet
Booking stelt verhuurders te hebben geholpen om zich op de lange periode zonder betalingen voor te bereiden, maar geeft niet aan hoe. Volgens een van de aanbieders die het FD sprak, houdt de boekingssite 17 procent van de verhuurinkomsten in voor het afhandelen van de betaling en om zichtbaar te zijn op het platform. Booking.com noteert inmiddels cijfers die wijzen op een nieuwe recordomzet in 2023. Over het tweede kwartaal wordt een winst van een miljard dollar verwacht.
Het is wel heel flauw wat hier gebeurd. Als je een vuist wilt maken als verhuurder dan kun je alle aankomende boekingen massaal annuleren. (dat heb ik gedaan en nu hebben ze mij direct betaalt)
Als wij dit met z’n allen doen, dan hebben ze pas echt een probleem, maar helaas zijn we als verhuurders allemaal afhankelijk van deze bijna bijna monopolist.
Het is een broodje aap verhaal over het onderhoud midden in de zomer. Er is amper communicatie met verhuurders en telefonisch kom je ook niet verder. Gewoon annuleren met z’n allen.
Er had op zijn minst een voorschot gedaan kunnen worden. Geen enkel excuus is er gedaan.
Dit zijn investeerders die uiteraard alleen naar het geld kijken en beslist niet naar de zg. Partners. BTW fraude, Staatssteun en het minst geliefde bedrijf waar Nederlanders zich voor schamen.
Ik denk dat een schadevergoeding op zijn plaats is om de verhuurders tegemoet te komen.
Zullen we een vuist maken met z’n allen of anders dreigen met annuleringen?
Wie doet er mee?
Ik heb nu nog meer dan 30 boekingen tot eind augustus nu geannuleerd en binnen 3 uur stond er een aanzienlijk voorschot op mijn bankrekening.
Booking.com moet bij annuleringen de gasten terug betalen of andere locaties zoeken die er niet zijn in deze drukke periode.
Waar is het nieuwe platform die deze Booking website kan vervangen.
Moet gezegd dat 90% van de boekingen via Booking.com lopen en dat maakt hen machtig genoeg om dit misbruik te doen plaats vinden.
Het zal pijn doen, maar als de directie daar vervangen wordt kun je een meer sociaal bedrijf verwachten.
Je kunt ook gewoon allemaal een fake verhuur locatie opvoeren, boekingen ontvangen via Booking.com en dan kunnen zij druk zijn met het updaten van hun financiële systeem, maar dat hoeft dan niet meer.
Kortom, we hoeven niet met ons te laten sollen, maar dat doet wel even pijn.
Dit is niet van de laatste tijd. Wij hadden als B&B eigenaren 2,5 jaar terug hetzelfde probleem met Booking …. Idd met zn allen een deurwaarder in Amsterdam inschakelen. Hij/zij kan en mag hun rekening blokkeren. Dat hielp in ons geval.
Betty, voorm eigenaar B&B
Ik heb 3 jaar geleden een aantal maanden betalingen via booking laten lopen. Wat een drama, ze rotzooiden maar wat aan met overzichten, en verrekenen naar wat. Sindsdien incasseer ik het geld voor reserveringen van booking zelf middels een betaalverzoek vooraf. Geen geld , geen kamer. En booking kan de tering krijgen.