Dit artikel gaat in op enige bijzondere beloningsvormen, zoals de vrijwilligers- en stagevergoeding en de regeling dienstverlening aan huis.
1 Inleiding
Dit artikel gaat in op enige bijzondere beloningsvormen, zoals de vrijwilligers- en stagevergoeding en de regeling dienstverlening aan huis.
2 Vrijwilligersvergoedingen
In de wet is opgenomen dat personen, die als vrijwilliger vergoedingen en/of verstrekkingen ontvangen, die samen niet meer dan € 150 per maand en € 1.500 per kalenderjaar bedragen, niet als werknemer worden beschouwd.
Onder vrijwilliger wordt verstaan, degene die niet bij wijze van beroep arbeid verricht voor een privaatrechtelijk of publiekrechtelijk lichaam, dat niet is onderworpen aan de vennootschapsbelasting of voor een sportorganisatie. In tegenstelling tot voorheen, geldt voor sportorganisaties niet meer dat het moet gaan om een sportorganisatie die niet de rechtsvorm heeft van een N.V. of B.V. Een organisatie hoeft niet te toetsen of een vrijwilliger bij meerdere organisaties een vrijwilligersvergoeding ontvangt. Verricht een vrijwilliger voor meerdere organisaties vrijwilligerswerk waar hij een vrijwilligersvergoeding voor ontvangt en wordt het maximum overschreden, dan dient de vrijwilliger dit in zijn aangifte inkomstenbelasting te verwerken.
In de inkomstenbelasting is bepaald dat vergoedingen en verstrekkingen tot een bedrag van € 150 per maand en € 1.500 per jaar niet tot het belastbaar inkomen worden gerekend. Voor de premieheffing werknemersverzekeringen geldt dat de arbeidsverhouding niet als dienstbetrekking wordt aangemerkt als de vergoedingen en verstrekkingen binnen de genoemde begrenzingen blijven. Overschrijding van de grenzen betekent overigens niet dat er per definitie sprake zal zijn van een dienstbetrekking. Als de hoogte van de vergoeding niet hoger is dan de naar redelijkheid te bepalen werkelijke kosten, dan is er geen sprake van loon.
Let op:
Als alléén de werkelijke kosten worden vergoed, dan zal er geen sprake zijn van een dienstbetrekking en is de vrijwilligersregeling ook niet van toepassing. In dit geval kunnen bijvoorbeeld reiskosten tot de werkelijke kosten worden vergoed, ook al wordt er dan meer dan € 0,19 vergoed.
3 Stagevergoedingen
Werkgevers krijgen vaak het verzoek van scholen om scholieren als stagiairs iets van de praktijk te laten proeven. Vaak worden dergelijke stagiairs, als zij ook een beloning genieten, aangemerkt als fictieve werknemers. Dit heeft tot gevolg dat de werkgever over de stagevergoeding loonheffing en premie Zorgverzekeringswet moet inhouden. Op 14 december 2010 heeft de Belastingdienst een aanschrijving doen uitgaan, waarin onder bepaalde voorwaarden wordt goedgekeurd dat de stageverlener de stagevergoeding zonder inhoudingen aan (het stagefonds) de school overmaakt. Als de vergoeding niet ten goede komt aan de stagiair, dan kan de inhouding van de loonheffing achterwege blijven onder de volgende voorwaarden:
- De stagevergoeding wordt, met uitzondering van kostenvergoedingen, door de stageverlener rechtstreeks overgemaakt aan de school.
- De school geeft de stagegelden niet direct en niet indirect door aan de stagiair, maar besteedt deze voor het volle bedrag ten behoeve van de algemene schoolse activiteiten, die niet specifiek ten goede komen aan de stagiair (bijvoorbeeld een schoolfeest en een theatervoorstelling).
- De stageverlener administreert binnen twee maanden na afloop van elk jaar, onder aanhaling van datum en nummer van de hiervoor genoemde aanschrijving van de Belastingdienst, naam, adres en Burgerservicenummer van de stagiair, naam en adres van de school of het stagefonds waarnaar de beloning is overgemaakt, alsmede het bedrag van de vergoeding.
- De school administreert zowel de stagevergoeding als de besteding daarvan.
Het is dus voor de stagiair wel interessant kostenvergoedingen te ontvangen voor de verrichte stagewerkzaamheden. Vaak blijven deze vergoedingen echter beperkt tot vergoedingen voor de reiskosten woon-werkverkeer.
4 Regeling dienstverlening aan huis
De regeling dienstverlening aan huis houdt in dat een natuurlijk persoon, die uitsluitend huishoudelijke of persoonlijke diensten voor een ander natuurlijk persoon in diens huishouding verricht, niet in dienstbetrekking staat tot zijn opdrachtgever, als die diensten op doorgaans minder dan vier dagen per week worden verricht. Deze regeling is ook van toepassing als er zorg wordt verleend aan de leden van het huishouden van de opdrachtgever, bijvoorbeeld zorg in het kader van een persoonsgebonden budget of zorg door alfahulpen.
De regeling is bovendien van toepassing als de werkzaamheden al dan niet met enige regelmaat op verschillende locaties worden verricht (denk aan het thuisadres en een vakantieadres van de opdrachtgever).
De definitie voor dienstverlening aan huis is ruimer dan men op het eerste gezicht zou denken. Het omvat ook de hond uitlaten, tuinonderhoud, persoonlijke chauffeursdiensten en oppaswerkzaamheden.
Let op:
De regeling is niet van toepassing als de werknemer doorgaans op meer dan drie dagen per week werkzaamheden verricht. De hoeveelheid gewerkte uren per dag is niet van belang. Voor de persoon, die vier dagen in de week, gedurende één uur per dag de hond uitlaat, geldt de regeling niet. Een alfahulp, die drie dagen in de week, acht uur per dag zorg verleent, valt wel onder de regeling.
Geef een reactie