Een visie op software ontbreekt bij veel accountantskantoren. Een mooier vertrekpunt om een IT-adviesbureau te beginnen, is er niet. Dirk Kreijkes en Mark Bisschop van adviesbureau Docco hebben die wel degelijk: alle administratieve werkzaamheden standaardiseren en digitaliseren door alle softwarepakketten in de cloud te zetten en te koppelen. ‘De problematiek ligt niet zo zeer in de software maar in het gebruik ervan.’
De drijfveer om Docco te starten, was de visie en IT-successen die Kreijkes (één van de oprichters van Docco) heeft geboekt in zijn carrière. Kreijkes hield zich bij zijn vorige werkgever succesvol bezig met de implementatie van portalen. Hij had bovendien naar eigen zeggen binnen zijn kantoor al in 2010 alle communicatie naar uitvragende partijen in XBRL georganiseerd. Efficiënt samenstellen en het personeel hierin opleiden is daarnaast zijn specialiteit. Bisschop houdt zich al jaren bezig met SBR/XBRL bij overheid en accountantskantoren. Genoeg ingrediënten aanwezig om als zelfstandig adviesbedrijf te opereren samen met IT-specialisten Reindert Doorn en Tom van Bolhuis. In mei 2014 is Docco gestart en direct succesvol doordat accountantskantoren zelf aanklopten voor advies over IT. De Accountancy Expo waar softwareleveranciers hun waar aanprijzen aan accountants is het marketingparadepaardje van Docco.
Dirk Kreijkes en Mark Bisschop (foto: Jolanda van Eek)
Geen visie op software
Het bestaansrecht van Docco ligt in het gebruik van software, stelt Dirk Kreijkes. ‘Softwareleveranciers zijn erg goed in het verkopen, maar kantoren hebben geen visie op software. Het komt daardoor best vaak voor dat software ongebruikt op de plank blijft leggen. De keuze voor het gebruik van software moet gestoeld zijn op de visie van het kantoor en de bedrijfsdoelstellingen. Als ik dat aangeef, dan zie ik bij wijze van spreken al de angst in de ogen van accountants verschijnen. Onze visie op automatisering? Ehh… omzetbehoud?’
Geen noodzaak onderscheidend te zijn
Volgens Mark Bisschop is het niet vreemd dat accountants geen visie op IT hebben ontwikkeld, omdat ze nooit de noodzaak hebben gevoeld om onderscheidend te zijn. ‘Dat is helemaal niet erg als de markt groot genoeg is. Maar diensten die accountants aanbieden en 70-80 procent van de omzet uitmaken, bestaan uit standaard administratieve dienstverlening. Die is straks zeer efficiënt te doen. De jaarrekening? Die kost straks 1 euro want dat is afrekening met de Belastingdienst en aandeelhouders. Vergelijk de jaarrekening met een eindafrekening van het jaarlijkse gasgebruik. Die komt zo uit de computer rollen en levert verder geen toegevoegde waarde.’
Drie factoren
Er zijn drie factoren die dit proces volgens Bisschop in een stroomversnelling zullen brengen: elektronisch factureren, standaardisatie (op basis van SBR/RGS) en software-integratie. Deze ontwikkelingen gaan heel hard. ‘Willen accountants straks niet voor verrassingen komen te staan omdat de klanten weglopen naar een goedkoper alternatief, moeten ze nadenken over hun bedrijfsvoering. Beoordeel waar je goed in bent en maak een keuze in het type klant, branche en dienstverlening. Standaardisatie betekent dat je concessies moet doen in flexibiliteit.’
Risicogericht samenstellen
Kreijkes noemt als voorbeeld risicogericht samenstellen. ‘Vijf jaar geleden werd dat al geroepen. Sommigen gingen er mee aan de slag, maar andere kantoren keken totaal niet naar de impact die deze werkwijze zou kunnen hebben en hoe ze er mee om moeten gaan. Nu met de prijsdruk die gaande is in de branche, zien we dat dit soort kantoren risicogericht samenstellen tot doel stellen. Dat is fout. Kantoren moeten eerst bepalen welke diensten ze (willen) leveren en aan wie. En vervolgens kijken welke processen eronder liggen, welke mensen en software er nodig zijn. Het doel is daarbij niet om een rapportagepakket aan te schaffen maar de functionaliteit die nodig is om het werk goed te kunnen doen.’
Kader:
Zeven aandachtspunten voor accountantskantoren die worstelen met hun toekomst
|
Durven investeren
Succes bij accountantskantoren draait om daadwerkelijk durven investeren in mensen en software. Dat is enkel mogelijk als er een business case is waarin nut en noodzaak in zijn beschreven. Kreijkes: ‘We krijgen te horen: onze klant vraagt er niet naar dus waarom zouden we die investeringen doen? Dan zeggen wij: hebben jullie het wel aan de klanten gevraagd? Nou, dat niet, want we weten toch wel wat ze gaan antwoorden. Die redenatie is zo fout. Niemand heeft om een iPad, een UHD televisie of Chromecast gevraagd. Die zaken waren opeens op de markt en iedereen wil ze hebben.’
Technologie-adviesbureaus als Gartner stellen dat de afgelopen twintig jaar technologieën zijn ontwikkeld waar accountants helemaal geen gebruik van maken. Nu is het moment dat ook accountants er gebruik van moeten maken, vindt Bisschop. ‘De tijd dat een MKB accountant 3.000 euro kon vangen voor een simpele jaarrekening, is echt voorbij met elektronisch factureren, de bankenkoppeling en SBR. Door de technologie is de jaarrekening veel sneller te vervaardigen en ondernemers willen een betere prijs in combinatie met (close-to) real-time inzicht.’
Het werk van de accountant wordt ook weer leuk, stelt Bisschop. De cijfers komen geautomatiseerd tot stand. Die kan je als accountant interpreteren en dat biedt weer kansen op advies.
Geef een reactie