De digitalisering van overheidsdiensten gaat nog niet zo snel als de bedoeling was, meldt demissionair minister Ronald Plasterk in een brief aan de Tweede Kamer. Het kabinet Rutte II had het voornemen dat burgers en bedrijven nog dit jaar alle overheidszaken digitaal konden regelen. Daarbij gaat het om het regelen van bijvoorbeeld een rijbewijs, bouwvergunning, uitkering, aangifte van geboorte of inkomstenbelastingen. Dat kan momenteel in negentig procent van de gevallen, meldt Plasterk. De kabinetsdoelstelling gaat daarmee niet gehaald worden.
Rijksoverheid
Waterschappen, gemeenten en provincies doen het qua digitale diensten minder goed dan de Rijksoverheid. De rijksoverheid scoort namelijk 97 procent en doet het daarmee iets beter dan vorig jaar. Dat hoge percentage is mede te danken aan grote overheidsinstanties die overheidsgeld verdelen of innen. De digitale beschikbaarheid van de Belastingdienst, het UWV, de RVO, de SVB en DUO is 99 procent. Deze instanties hebben de bulk aan formulieren allemaal gedigitaliseerd.
Kwaliteit
Ook de kwaliteit van de online overheidsdienstverlening, zogeheten digitale volwassenheid, wordt bijgehouden. Daarbij ligt het percentage op 75 procent, in 2014 was dat nog 58 procent.
Investeren
De overheid moet blijven investeren in digitale dienstverlening, schrijft Plasterk: “De in 2012 gesignaleerde urgentie van het kabinet om als overheid sterk in te zetten op digitalisering is niet afgenomen. Integendeel, door de snelheid van de technologische ontwikkelingen neemt de urgentie voor de overheid om de dienstverlening verder te verbeteren juist toe.”
Geef een reactie