Het vernieuwde aangifteprogramma Avanzer Aangifte van Wolters Kluwer blijkt niet te werken. Veel accountants en belastingadviseurs kunnen daardoor momenteel de aangifte van de inkomsten- en vennootschapsbelasting 2019 voor hun klanten niet voor 1 april naar de Belastingdienst versturen. Daarnaast zouden ook andere functionaliteiten als de module voor de uitgebreide rapportage niet optimaal werken.
Wolters Kluwer zegt de situatie ‘enorm te betreuren’ en stelt dat er sprake is van een ‘aantal onvoorziene technische uitdagingen in het ontwikkelproces’. Het bedrijf kan nog niet aangeven wanneer de problemen zijn verholpen, maar geeft aan dat daar hard aan wordt gewerkt. Peter Goossens van Register Belastingadviseurs geeft in het FD aan in te schatten dat het pakket van Wolters Kluwer ongeveer 10% van de aangiftemarkt bestrijkt. Volgens de Belastingdienst werden er vorig jaar alleen voor de inkomstenbelasting 313.800 aangiften gedaan met het programma.
Klachten
Schouten Accountants meldt op de eigen site:
‘Onze softwareleverancier Kluwer heeft grote problemen met het in orde maken van de software voor de belastingaangifte Inkomsten- en Vennootschapsbelasting 2019. Daardoor loopt het indienen van de aangiften 2019 vertraging op. Normaliter geschiedt de uitlevering van de software medio februari. Kluwer heeft problemen met de software en tot op heden kunnen er voor het jaar 2019 geen rapporten voor de klant worden gemaakt en ook nog geen aangiften ingediend worden bij de Belastingdienst.
Bericht van Kluwer van 23 maart:
Op dit moment focussen wij volledig op de levering van de uitgebreide fiscale rapportage en het elektronisch berichtenverkeer (EBV), waarmee aangiftes ingediend kunnen worden. Wij werken keihard aan het EBV en streven naar levering later deze week. Wij verwachten dat de fiscale rapportage pas volgende week geleverd kan worden.’
Ook op social media zijn klagers te vinden over het feit dat het programma niet werkt:
https://twitter.com/huib1952/status/1243583819736920069
26 maart 2020 en nog steeds geen aangifte 2019 kunnen doen met je duurbetaalde aangifte software. Ik ben echt verbijsterd en klagen helpt niets. Ze vinden het wel vervelend bij #failwolterskluwer #avanzer
— Corine Eckhard (@CorineEckhard) March 26, 2020
Vertraging bij indienen aangiften Inkomsten- en Vennootschapsbelasting 2019 @KBP_nl @Wolters_Kluwer @WoltersKluwerNL #avanzer #kluwer #KBP https://t.co/bDMM34hsRI
— Schouten Accountants (@SchoutenAccount) March 26, 2020
Het is bizar dat dit gebeurd. Wat nadere details: Kluwer heeft besloten om de aangiftesoftware voor 2019 op een nieuw platform te herontwikkelen. De problemen zitten met het programmeren van het EBV en de rapportages op dit nieuwe platform. Het oude platform (nu Classic genaamd) werkt nog prima voor aangiften tm 2018. Klaarblijkelijk zijn er in de planning van het software ontwikkelingsproces een paar enorme blunders begaan. Ik zou zeggen: begin tijdig en zorg ervoor dat je een jaar kunt schaduwdraaien op het oude en nieuwe platform. Maar die keuze is niet gemaakt (geld?), waardoor wij (ik ook) nu met deze misere zitten. Klanten die hun hypotheek willen omzetten of aanvragen zitten met smart te wachten op prints, die ik pas sinds gisteren kan leveren. Hoeveel schade Kluwer hiermee aanricht, zowel financieel als aan haar naam? Vorig jaar was het ook al drama omdat met toen de oude software overbracht naar een nieuwe serveromgeving. Toen hebben we ook in het hoogseizoen 2 maanden lang met een zeer traag software pakket moeten werken. Ik denk toch echt dat er nu koppen moeten gaan rollen?
En ondertussen krijgt CEO Nancy McKinstry miljoenenbonussen!
Echt te gek voor woorden deze situatie, hele slechte planning en uitvoering.
Alleen maar excuses. Ik mag toch verwachten dat ze dit financieel gaan compenseren?
Idd een drama. Zowel dit jaar als vorig jaar. Fouten werden vorig jaar niet goed opgelost, wat dus veel tij gekost heeft. Op een eis tot schadevegoeding krijg je gewoon geen antwoord. Wij hebben inmiddels onze abonnementen opgezegd.
Heb meer excuses gehoord dan in GTST! En dat wil wat zeggen!
Wat een ramp het aangifteprogramma 2019 van Wolters Kluwer.
2018 werkt gelukkig prima voor de laatste aangiften 2018.
Heb tot nou toe precies 1 aangifte inkomstenbelasting 2019 kunnen versturen.
Ele keer als je het progamma opstart heb je weer een nieuw probleem.
Het gevolg is boze klanten. Zij hebben er geen boodschap aan dat het programma 2019 niet werkt. Willen alleen voor 1 juli hun belasting terug wat dus al niet meer lukt.
Ik heb er een hard hoofd in of het wel lukt de overige aangiften te versturen voor 1 mei.
De enige oplossing is volgende week een andere softwareleverancier te zoeken.
Het is nu 6 april en Avanzer 2019 werkt nog steeds niet. We krijgen nu ook geen updates meer van de stand van zaken en geen reactie op het ingevulde online-formulier. Het was al een probleem, maar het wordt nu een wel heel triest verhaal. We kunnen de aangiften IB voor particulieren+ondernemers en Vpb voor BV niet opmaken. En wat wel gereed staat in Avanzer is van een amateuristisch niveau (layout van berekening, aanbiedingsbrief). Onze klanten beginnen nu ook te morren en wij kunnen niet leveren en uiteindelijk niet factureren. Tegen deze tijd zouden wij al rond de 250 aangiften hebben opgemaakt en verzonden naar de fiscus. Wat nu? Wolters Kluwer stop met pionieren (doe dit maar in nov/dec) en maak versie Classic beschikbaar voor aangiften 2019. Tot voorheen was ik tevreden over het aangiftepakket (in 2019 wel problemen met overgang naar andere serveromgeving trouwens), maar dit is beneden alle peil! Of toch maar z.s.m. overstappen naar andere software-leverancier?
We zijn nu 11 mei. Net als anderen precies 1 aangifte kunnen doen. Niks, maar dan ook niks werkt. Wachttijden tot st juttemis bij de telefoon, geen reacties op mail. Nextens is een goed programma maar 3 keer zo duur. (Ja is waar, beter drie keer zo duur en werken, dan 1/3 en ergenis en niet werken. We moeten denk ik massaal in opstand komen, Nancy moet hasr bonus inleveren en Kluwer moet iets regelen met de belastingdienst. Eigenlijk is er nu gewoon sprake van oplichting en zijn ze schade plichtig
Echt een drama geworden dat Avanzer van Wolters-Kluwer. Ik werk hier al zo’n 12 jaar mee, en ja, problemen zijn niet altijd te voorkomen, maar zoals het dit jaar gaat is toch echt te zot voor woorden. De nieuwe software draait op een ander (lees: nieuw) platform, dus de oude (classic) software wordt voor 2019 gewoon niet opengesteld. Avanzer (mw. McKinstry dus) heeft alle verlengingsabonnementen (2020) binnen neem ik aan, haar bonus zal dus wel safegesteld zijn, maar opleveren ho maar. Prints van kleuterniveau, onlogische en zelfs foute teksten, veel te late mogelijkheid tot EBV, veel te late oplevering van de aangiftesoftware zelf (normaal ergens halverwege februari) en tot overmaat van ramp werkt dit jaar het inlezen van de becon uitstelregeling ook niet (levert een foutmelding op, ‘daar zijn wij met de belastingdienst in overleg om dit op te lossen’)! Ondertussen veegt Wolters-Kluwer zijn (of moet ik zeggen haar?) reet af met onze klachten en heeft geen boodschap aan de klachten van onze eigen cliënten. Eigenlijk, wel beschouwd, gewoon oplichtingspraktijken. En dan ben je jarenlang klant, ze hebben er geen boodschap aan. Beste oplossing (alleen vergt dit nog meer werkstress in de huidige aangifteperiode): overstappen naar een anders softwareleverancier. Liefst beschikte ik over de classic-versie, opengesteld voor 2019. Snap ook niet waarom Avanzer die niet (mede) openstelt, dan waren veel van de huidige problemen direct verholpen.
Wat een drama met Kluwer. Ze komen met een lachertje van een compensatie. Heb ze daar ook op gewezen. Verwijzen ze naar de algemene voorwaarden. We zijn alternatieve software aan het bekijken voor volgend jaar. We willen niet nog een keer op deze manier geschoffeerd worden door Kluwer
De reacties die hier nu staan dateren uit 2020, maar het is nu 2022 en er is niets maar dan ook niets verbeterd. nog steeds heel veel storingen. je kunt heel slecht je aangiften opmaken en data inlezen.