• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » IT-bedrijf draait op voor schade ‘gegijzeld’ administratiekantoor

IT-bedrijf draait op voor schade ‘gegijzeld’ administratiekantoor

Accountancy, Nieuws

18 juni 2020 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

De zaak speelde al een paar jaar geleden, maar het vonnis werd pas op 7 juni j.l. gepubliceerd. Een IT-bedrijf dat een administratiekantoor verkeerd adviseerde draait op voor de schade. Het kantoor kreeg te maken met zogenaamde gijzelsoftware.

‘Te veel kosten en gedoe’

De IT-leverancier verrichtte diensten op het gebied van IT en automatisering voor een administratiekantoor. Een schriftelijke overeenkomst hadden deze partijen niet. In 2009 richtte het IT-bedrijf de IT-infrastructuur van het administratiekantoor opnieuw in. Er werden verschillende suggesties gedaan voor beveiliging, bijvoorbeeld het aanleggen van een firewall en het werken met roulerende externe schijven als back-up. Maar het administratiekantoor wilde dit niet vanwege de kosten en het gedoe. De IT-leverancier ging hierin mee, ook omdat het administratiekantoor geen leek op computergebied was en volgens de IT-leverancier dus welke risico’s aan deze keuze kleefden.

Bestanden gegijzeld

In 2017 werd het administratiekantoor getroffen door ransomware. Het systeem kon niet worden teruggezet met een back-up. De criminelen eisten drie bitcoins van ruim € 950,- per stuk (€2850). Het kantoor betaalde en kreeg een sleutel om de bestanden op de server weer te ontgrendelen. Het kantoor liet onderzoek doen hoe dit had kunnen gebeuren. De oorzaak van de gijzeling bleek een combinatie van zwakke wachtwoorden en een gemakkelijke toegang. Volgens het onderzoeksbureau had deze aanval met relatief eenvoudige maatregelen voorkomen kunnen worden, namelijk het gebruik van sterkere wachtwoorden, een VPN-verbinding en een betere back-upvoorziening. Het betalen van losgeld had voorkomen kunnen worden met een op de juiste manier ingeregelde back-up.

‘IT-bedrijf schoot tekort’

De IT-leverancier heeft na de aanval herstelwerkzaamheden verricht voor het administratiekantoor en deze werkzaamheden in rekening gebracht. Het administratiekantoor weigert echter om deze facturen te betalen, omdat de IT-leverancier in haar ogen toerekenbaar tekort is geschoten. Volgens het administratiekantoor was met de IT-leverancier afgesproken dat deze een volledige IT-infrastructuur zou aanleggen en dus ‘totaalpakket’ zou leveren. Onderdeel van dit totaalpakket is de adequate beveiliging van het netwerk, aldus het administratiekantoor. De IT-leverancier was er immers van op de hoogte dat een adequate beveiliging van groot belang was, omdat zij met gevoelige gegevens werkt.

‘Nooit uit te sluiten’

De IT-leverancier vond echter dat ze die beveiligingsmaatregelen had voorgesteld, maar dat het administratiekantoor deze telkens van de hand had gewezen. Dit terwijl het administratiekantoor geen leek was en dus ook zelf goed kon inschatten wat daarvan de risico’s zouden zijn. Daarnaast stelde de IT-leverancier dat een ransomware-aanval nooit kan worden uitgesloten. Daarmee betwistte de IT-leverancier dus het causaal verband tussen een eventuele tekortkoming van zijn kant en het plaatsvinden van de aanval (en daarmee het ontstaan van de schade).

Zorgplicht

De rechtbank gaat niet mee in het verweer van de IT-leverancier. Het administratiekantoor is er terecht van uitgegaan dat de IT-leverancier bij het vervullen van de opdracht om een volledige IT-infrastructuur aan te leggen, tevens zorg zou dragen voor een adequate beveiliging. Volgens de rechter is het moeilijk voorstelbaar dat onder een ‘totaalpakket’ niet ook de aanleg van de daarbij behorende beveiliging zou zijn inbegrepen. Door geen firewall aan te leggen en geen externe back-ups te verzorgen, heeft de IT-leverancier zijn opdracht niet goed uitgevoerd, zo oordeelt de rechter. Het feit dat het administratiekantoor bepaalde beveiligingsmaatregelen zelf niet wilde, maakt dat niet anders. De IT-leverancier had dan de opdracht moeten weigeren wegens onuitvoerbaarheid, alternatieven moeten aandragen, of op zijn minst indringend en herhaaldelijk moeten waarschuwen voor de risico’s die het achterwege laten van een firewall en een externe back-upstructuur met zich zouden brengen.

Causaal verband

Ook het argument dat het administratiekantoor geen leek was en zij deze risico’s dus ook zelf had kunnen inschatten, is volgens de rechter onvoldoende om de IT-leverancier van zijn verantwoordelijkheden te ontslaan. Gezien de professionele deskundigheid van de IT-leverancier kon hij niet met een enkele waarschuwing volstaan. De rechtbank ziet bovendien een causaal verband: de IT-leverancier heeft erkend dat het met goede beveiliging, waaronder sterke wachtwoorden, in ieder geval langer had geduurd voordat de hackers het netwerk hadden kunnen binnendringen en zij het daarom misschien wel hadden opgegeven. Daarnaast heeft de IT-leverancier erkend dat externe back-ups de betaling van losgeld mogelijk hadden kunnen voorkomen. De gevolgen van de aanval waren dan beperkt gebleven.

Zwakke wachtwoorden

Op één punt komt de rechter de IT-leverancier tegemoet. Het administratiekantoor heeft er zelf voor gekozen om zwakke wachtwoorden te gebruiken. Dit komt voor rekening van het administratiekantoor. De rechter stelt het gedeelte eigen schuld vast op 1/3. Als gevolg van de ransomware-aanval heeft het administratiekantoor een aantal weken stilgelegen. De gederfde omzet en het geleden verlies door de gemaakte personeelskosten moeten door de IT-leverancier worden vergoed. Ook de kosten voor het uitvoeren van het externe onderzoek naar de oorzaak van de ransomware komen voor vergoeding in aanmerking. Daarnaast merkt de rechtbank de betaalde bitcoins aan als schade die voor vergoeding in aanmerking komt, zodat ook deze kosten door de IT-leverancier moeten worden vergoed. De totale schade zou zo’n € 10.000 zijn.

Meer claims?

Bij IT-bedrijven leidt de recente uitspraak van de rechtbank tot veel onrust. Experts voorzien een stortvloed aan schadeclaims van andere bedrijven die door hackers zijn gedupeerd. ‘Ik heb nu al tientallen vergelijkbare zaken in mijn praktijk gezien’, zegt advocaat Anne-Wil Duthler van First Lawyers in het Financieele Dagblad. Het voormalige Eerste Kamerlid stond in 2018 het gehackte administratiebureau bij en wist met de tot voor kort niet gepubliceerde uitspraak al geregeld tot een schikking voor andere bedrijven te komen. ‘Op dit moment heb ik enkele vergelijkbare zaken onder behandeling. De omvang van de schade wisselt. Ik heb er ook een zaak tussen zitten waarbij de gevorderde schade meer dan €1 mln bedraagt.’

Conclusie

Volgens advocatenkantoor Dirkzwager kunnen uit de uitspraak van de rechtbank een aantal conclusies worden getrokken:

  1. Het belang van duidelijke (schriftelijke) afspraken;
  2. Indien het treffen van adequate beveiligingsmaatregelen tot de opdracht van de IT-leverancier behoort, rust op de IT-leverancier als deskundige de (zorg)plicht om beveiligingsmaatregelen te treffen om ransomware-aanvallen te voorkomen;
  3. Indien de afnemer bepaalde (noodzakelijke) beveiligingsmaatregelen van de hand wijst, kan de IT-leverancier niet volstaan met een enkele waarschuwing. Hij dient dan op zijn minst indringend en herhaaldelijk te waarschuwen voor de risico’s van het achterwege laten van deze beveiligingsmaatregelen, alternatieven aan te dragen of zelfs de opdracht te weigeren wegens onuitvoerbaarheid.

 

Categorie: Accountancy, Nieuws Tags: cyber security, ICT, ransomware

Tags: cyber security, ICT, ransomware

Gerelateerde artikelen

20 oktober 2025

Toezichthouders vinden financiële sector te afhankelijk van niet-Europese IT

6 oktober 2025

De mens als laatste verdedigingslinie tegen cybercrime

2 oktober 2025

Auditdienst Rijk en NOREA lanceren raamwerk voor cyberweerbaarheid

23 september 2025

9 manieren om nog veiliger tewerken met Microsoft 365

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

NVKM: (r)evolutie van kwaliteit in de accountancy

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Werkgeluk bij accountants? We geven enkele inzichten
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Podcast Hixtival | AI in de accountancy: “Zie AI als je collega, die moet je ook inwerken”
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
Hoe Supplied accountants en platforms helpt samen sterker te staan in DAC7 – inzichten van Supplied’s CCO: Bas Bogerd”
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
Transparantie loont: waarom salarisvermelding in finance vacatures het verschil maakt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner Herfst Boost 2025: meer grip, minder handwerk
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Waarom het koppelen van AFAS aan SharePoint het verschil maakt voor moderne accountantskantoren 
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Kevin Krikkers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bent u als ondernemer goed voorbereid op de Europese Data Act? 
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Teamleider Accountancy 
aaff
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Algemeen directeur
Scab
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Junior audit manager
RA12
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Accountant – Helmond
aaff
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Accountant  – Eindhoven
aaff
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Man negeert waarschuwing ING, verliest geld aan oplichters en stelt bank aansprakelijk 21.1k weergaven

  • Accountantskantoor verschijnt niet op zitting, alle vorderingen toegewezen 16.2k weergaven

  • Loon op papier is ook loon, stelt fiscus (en rechter) 11k weergaven

  • Hof: bedrijfstakpensioenfonds moet btw heffen op volledige premie 10.3k weergaven

  • FRC straft BDO en twee voormalige auditpartners voor ernstig plichtsverzuim 2.8k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Administratiekantoor ter overname gezocht
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen