• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • AV-Beurs
    • AV-Week
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • AV-Beurs
    • AV-Week
    • Nationale salarisdag
Home » Digitale transformatie: een kwestie van nu of nooit

Digitale transformatie: een kwestie van nu of nooit

Accountancy, Blog, Nieuws

6 januari 2021 door Silverfin

Tijdens Fast Forward spraken we met een uitgebreid panel van experts uit de financiële dienstverlening en de techonologie- en accountingsector. In deze blog spreken we met Silverfin co-CEO Joris Van Der Gucht over zijn visie op de toekomst van accountancy.
Voordat hij Silverfin oprichtte, heeft Joris zelf jarenlang als accountant gewerkt. Hij kent dus als geen ander de dagelijkse realiteit binnen een accountancykantoor. En is dan ook de perfecte persoon om ons een aantal tips te geven over hoe we ons werk efficiënter kunnen organiseren en meer waarde kunnen bieden aan onze klanten.

Het cruciale drieluik: mensen, businessmodel en technologie

Joris is ervan overtuigd dat als we efficiënter willen werken en onze klanten meer waarde willen bieden, connected accounting de enige juiste manier is. En connected accounting draait om 3 cruciale pijlers: mensen, businessmodel en technologie.

Eerst en vooral: de mensen. De meest productieve en efficiënte medewerkers zijn zij die in staat zijn om hun collectieve intelligentie te gebruiken om problemen op te lossen en nieuwe situaties het hoofd te bieden. Dat is alleen maar mogelijk als ze kunnen beschikken over een centrale hub waarin alle nodige informatie beschikbaar is. En waarin ze met elkaar kunnen communiceren.

Een tweede factor is je businessmodel. Dit model geeft aan hoe je werkt met je klanten. Compliance en rapportering worden meer en meer beschouwd als een basisdienst. Je moet de focus van je werk dus verleggen van kwantiteit naar kwaliteit. Tegenwoordig gaat het niet langer om hoeveel uren je spendeert aan een klant, maar om wat je kunt aanbieden. Klanten leggen met plezier meer geld op tafel als je hen advies kan aanbieden dat hun bedrijf sneller doet groeien. En dat komt ook je eigen winstmarges ten goede.

De rol van technologie, de derde en laatste pijler, is nodig om vooruitgang binnen de twee andere pijlers te ondersteunen. ‘Maar op dit moment ligt de focus te sterk op technologie,’ vindt Joris.

Om die reden verzamelt Silverfin ook veel meer dan alleen maar cijfergegevens van klanten. Ja, het is een gestructureerde datahub waarin klantendata centraal worden opgeslagen, maar Silverfin gebruikt die data ook om workflow-templates aan te sturen. Die templates automatiseren het proces van het standaard accountingwerk. En dat is nog niet alles. Dankzij nieuwe, krachtige mogelijkheden zorgt het ook voor een naadloze samenwerking tussen klanten en accountingteams. Het is bij uitstek het platform dat door veel kantoren wordt gebruikt als basis voor hun digitale transformatie en als ondersteuning bij hun overgang van rapportering en compliance naar adviesverlening.

Geen succes zonder een stappenplan

Wanneer Joris met accountancykantoren praat over hun zakelijke en digitale doelstellingen, merkt hij dat, hoewel velen onder hen er zich terdege van bewust zijn dat ze iets moeten doen, ze vaak aarzelen omdat de hele onderneming te overweldigend lijkt. ‘85% van de accountants beseft heel goed dat een verandering zich opdringt’, zei Joris. Maar changemanagement en twijfels over return on investment blijken twee grote struikelblokken. ‘Als je changemanagement succesvol wilt doorvoeren, moet je een plan opbouwen en de juiste partners zoeken,’ gaat hij verder. Op dat vlak kan Silverfin helpen met hun stappenplan voor een succesvolle digitale transformatie: de connected accounting maturiteitscurve.

Bedrijven die van start gaan met hun digitale traject kunnen de maturiteitscurve gebruiken als leidraad voor hun eigen plan voor verandering. De curve bestaat uit vier fases:

  • Fullsight: standaardiseer en centraliseer al je realtime en historische klantendata
  • Hindsight: automatiseer standaard accountingprocessen
  • Insight: krijg een beter inzicht in de cijfers en gebruik dat inzicht als basis voor adviesverlening
  • Foresight: gebruik data, rapportering en analyse om de toekomst te voorspellen.

Om met je kantoor de hele maturiteitscurve te doorlopen vraagt tijd, planning en toewijding, maar het is het waard. ‘… blijf doorgaan, de verandering komt er sowieso,’ belooft Joris. Zijn boodschap werd ook kracht bijgezet door de resultaten van een enquête bij de kijkers van Fast Forward Studio: 58% gaf aan dat ze efficiënter konden werken dankzij hun digitale transformatie.

Geen kwestie van groot of klein

Een laatste boodschap die Joris ons mee heeft gegeven tijdens de sessie was dat digitale transformatie niet alleen weggelegd is voor grote bedrijven met grote budgetten. ‘Grote en kleine bedrijven staan voor dezelfde uitdagingen,’ aldus Joris. Het gaat om je mensen: de juiste mensen aantrekken, opleiden en bij je houden is cruciaal. Zodra dat op orde staat, is de volgende stap een goed beheer van je changemanagement.

Wanneer je net de markt betreedt en direct kunt beginnen met digitaal werken, is het ongetwijfeld een stuk makkelijker om die weg te kiezen. Maar ook voor gevestigde kantoren is er geen weg meer langs de digitale transformatie. Nu al steken nieuwe businessmodellen de kop op. Zoals abonnementsformules voor low-maintenanceklanten als freelancers of grote bedrijven die zwaar investeren in een 100% digitaal model. Uiteindelijk zullen al die digitale spelers het traditionele systeem kannibaliseren. Digitaal is dus echt de enige optie voor elk type kantoor.

Maar wat moet je dan doen om succesvol en toekomstgericht te zijn? Joris: ‘Voor een succesvolle digitale transformatie moet je eerst een plan opbouwen en het dan stap voor stap uitvoeren. Leer van anderen, zet door en focus op de essentie.’

Wil je alle details nog eens beluisteren? Je kan de volledige opname van onze liveshow met Joris bekijken op de Fast Forward 2020 website.

Bron: https://www.silverfin.com/nl/resources/digitale-transformatie-een-kwestie-van-nu-of-nooit?


Wil je graag meer weten over de verschillende fases van digitale maturiteit? Bekijk dan zeker onze eGuides:

  • Introductie van de maturiteitscurve
  • Fullsight: zet je eerste stappen als connected accountant
  • Hindsight: de sleutel tot geautomatiseerde accounting
  • Insight: de kracht van Insight
  • Foresight: ontdek hoe je met behulp van technologie en financiële data waardevol advies kan verlenen.

Klaar om de digitale transformatie van je kantoor in gang te zetten of te versnellen? Contacteer ons vandaag nog, dan maken we er samen werk van.

Categorie: Accountancy, Blog, Nieuws

Reacties

  1. matchoffice zegt

    4 november 2020 om 11:06

    Het was interessant om dit artikel te lezen. De 4 fases zijn echt cruciaal.
    Je moet ook veel aandacht besteden aan technologie.
    Vriendelijke groeten

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Register NOW 3 openbaar: veel minder accountantskantoren, wel enkele nieuwkomers
  • Blog | NOW-regeling zet de accountant klem
  • ‘Kleinere accountants stappen massaal uit controlemarkt’
  • Aanhalingstekens in notitie voldoende aanwijzing dat AA klant adviseerde over faillissementsfraude

Partnercarrousel

Hoe digitaal is de accountancysector?
Disbalans vermogen en schuld – bieden WHOA en TOA-krediet uitkomst?
logo_pinkweb_2013_donker_340x156_top.png
Bescherm je privacy ook online
twinfield logo AV
Je klanten digitaal krijgen, hoe doe je dat?
Exact logo
Exact presenteert de Winter ’21 Release
Accountant, zo neem je je klant mee in het realiseren van een efficiënte samenwerking
Yuki Robotic Assistant
‘Niemand begint een onderneming met als doel om zo goed mogelijk de administratie te doen’
NOW Manager CaseWare koppelt met geanalyseerde data Full Finance
De werkkostenregeling (WKR): wat zijn precies de regels?
Btw-nummer controleren met één druk op de knop
Digitalisering, automatisering: ben jij klaar voor de toekomst?
Estate planning, een introductie
‘De salarisadministratie van de toekomst zal als een zelfrijdende auto functioneren’
Martin de Bie: ‘Implementeer RGS zo snel mogelijk’
Verzuim in coronatijden: ‘Goede communicatie is juist nu heel belangrijk’
RB
Register Belastingadviseurs: het opleidingsinstituut gericht op het mkb
FinTech-startup Finturi verruimt haar dienstverlening

De beste oplossing voor urenregistratie, planning en …  

Checklist: in 7 stappen van data naar dashboarding
NLP voor gevorderden: ‘Je leert naar jezelf te kijken’
Firm24: ‘20% meer BV-aanvragen ná persconferenties coronacrisis’
keurmerk ritregistratie
Privacy rondom ritregistratie
The Legal Company
Wetboek van Werk 2025 komt dichterbij: 5 grote veranderingen in het arbeidsrecht
Credion
Talloze mogelijkheden in alternatieve financieringen
Accountant, hoe loods jij de ondernemer door de coronacrisis?

De tipweek van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Senior Assistent Accountant Controlepraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Accountant MKB – Zwolle
de Jong & Laan
Customer Success Manager
Yuki
Adviseur MKB – Emmeloord
de Jong & Laan
Manager aangiftepraktijk – Zwolle
de Jong & Laan
Assistent accountant
Rousch
Adviseur MKB – Hardewijk
de Jong & Laan
Assistent Accountancy AGRO 40 uur
acconavm
New Business Development Manager
Yuki
Adviseur MKB – Lochem
de Jong & Laan

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen