• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV3 2023: AV-Top 50
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV3 2023: AV-Top 50
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » In gesprek met je klant: zó pak je dat aan

In gesprek met je klant: zó pak je dat aan

Accountancy, Blog

5 augustus 2021 door AFAS

Accountancy Vanmorgen

Behalve vakinhoudelijke kennis moet een accountant ook beschikken over goede sociale en praktische vaardigheden. Zo is het essentieel om een goed gesprek kunnen voeren met je klant. Deze tips helpen je op weg.

Een accountant wordt steeds meer sparringpartner en adviseur. Daardoor neemt het belang van soft skills toe. In een serie artikelen laten we diverse praktische vaardigheden de revue passeren. Na de do’s en don’ts van onderhandelen en tips over het opzetten van een gelikte presentatie zoomen we hier in op gesprekstechnieken

1. Bereid je goed voor

Een goed gesprek valt of staat met een gedegen voorbereiding. Bedenk niet alleen wat jij wilt vertellen, maar verdiep je ook in je gesprekspartner. Wat verwacht de klant van jou? Zijn jou in de cijfers die je onder ogen hebt gehad bijzondere zaken opgevallen? Zijn dat zaken die voor de klant belangrijk zijn om te weten of waarover jij nuttige adviezen kunt geven? Doe dat dan ook.

2. Creëer de juiste sfeer

Door aan het begin van het gesprek kort over koetjes en kalfjes te praten, stel je je gesprekspartner op zijn gemak. Voor een goede sfeer is ook de setting van het gesprek van belang. Het is nu niet mogelijk om dicht bij elkaar te zitten. Maar je houding kan natuurlijk nog wel steeds open zijn. Probeer er op te letten dat je de persoon, ook via het scherm, aankijkt. Je niet per ongeluk continu met je armen over elkaar heen zit.

3. Zorg voor structuur

Spreek aan het begin van het gesprek de wederzijdse verwachtingen uit en stel een agenda op: een overzicht van de punten die jullie willen bespreken. Moet je slecht nieuws melden, kom dan meteen ter zake en houd je klant niet onnodig lang in spanning.

4. Luister

Accountants hebben soms de neiging om veel kennis te spuien. Daardoor laten ze kansen liggen, want door ook goed te luisteren, kun je waardevolle informatie loskrijgen over de klant. Stel veel open vragen; dat is de beste manier om veel te weten te komen over wat er bij het bedrijf speelt en welke problemen er zijn. Laat de klant ook merken dat hij gehoord wordt. Dit kan bijvoorbeeld door regelmatig te knikken of door soms woorden te gebruiken die bevestigen dat je luistert (zoals ‘precies’ of ‘dat begrijp ik’). Ook een korte samenvatting van de woorden van de klant, wordt gewaardeerd.

5. Vraag door

Durf door te vragen als het gesprek te abstract dreigt te worden. Vraag de klant bijvoorbeeld of hij zijn standpunt kan toelichten of een voorbeeld kan geven. Ga ook op zoek naar de vraag achter de vraag. Als de klant wil weten hoeveel rekeningen openstaan, kan dat duiden op problemen met de debiteurenadministratie.

6. Kijk hoe je waarde kunt toevoegen

Een goede accountant beperkt zich niet tot de controle van de jaarcijfers, maar gebruikt zijn expertise om waarde toe te voegen voor de klant. Misschien zie je op basis van de cijfers mogelijkheden om kosten te besparen, de bedrijfsvoering efficiënter te maken of fiscaal voordeel te behalen. Wellicht stuit je op risico’s of malversaties omdat bepaalde cijfers afwijken van gemiddelden in de branche. Op deze manier stel je je op als sparringpartner. Dat komt beter over dan wanneer je klakkeloos je diensten aanbiedt.

Wees proactief in het contact met je klant. Komt er een belangrijke wetswijziging aan? Neem dan zelf contact op om je klant te informeren over de consequenties daarvan. Daar kan mogelijk een adviesvraag uit voortvloeien.

7. Let op jouw lichaamstaal…

Een hoofdknik, oogcontact, een open houding, soms geïnteresseerd naar voren te leunen… Je kunt je gesprekspartner op allerlei non-verbale manieren laten weten dat je geïnteresseerd bent. Bedenk dat slechts 7 procent van je communicatie is gebaseerd op woorden. De rest komt neer op lichaamstaal.

8. …en die van je gesprekspartner

Let ook op de lichaamstaal van je gesprekspartner. Wees op je hoede als je klant met de armen over elkaar gaat zitten, oogcontact mijdt of naar buiten staart. Dat kan duiden op weerstand, ongemak of desinteresse.

9. Wees persoonlijk en gebruik concrete voorbeelden

Maak gebruik van trucjes die ervoor zorgen dat je boodschap beter overkomt. Door je gesprekspartner af en toe bij zijn naam te noemen, maak je het gesprek persoonlijk. Door te spreken over ‘wij’ en ‘ons’ in plaats van ‘u’, toon je betrokkenheid. Gebruik ook concrete voorbeelden om abstracte termen uit te leggen. Adviseer je een klant over bijvoorbeeld een sale-and-leaseback constructie, reken dan uit wat dit op jaarbasis oplevert. Zo wordt de toegevoegde waarde van je advies direct zichtbaar.

10. Vat samen

Vat niet alleen tussendoor de woorden van je klant samen, maar ook aan het eind van het gesprek. Zo geef je je gesprek extra structuur en voelt je klant zich begrepen. Zet de gemaakte afspraken na afloop op papier, om misverstanden te voorkomen.


Categorie: Accountancy, Blog Tags: soft skills

Tags: soft skills

Gerelateerde artikelen

7 november 2018

Dag numbercrunchers, welkom dealmakers!

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Wwft … geldt voor ons kantoor ook een onafhankelijke audit?

Partnercarrousel

Minimumuurloon 2024: in de praktijk
Efficiënter samenwerken met klanten: wat is daarvoor nodig?

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

AV-Top 50 | Succesvol bemiddelen bij claims
AV-Top 50 | Accountant krijgt meer grip op klantendossiers
De twaalf veranderkrachten in de accountancy
Hix realiseert koppeling met Qwoater
Teams Bellen biedt Vermetten een veilige en schaalbare bereikbaarheids-oplossing
AV-Top 50 | Een nieuw boekhoudpakket kiezen: dit zijn de aandachtspunten
Verken de intrigerende wereld van accountancy: een intiem gesprek met Financial Boardroom Amsterdam
PinkWeb
Maak van je medewerker de sterkste schakel
Deze vijf innovaties worden de komende jaren het belangrijkst voor bedrijven
Freddy Hoffman: “De droom van de klant waarmaken? Daar doe je het voor”
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
AV-Top 50 | Groeien met Integrated Accounting
Ga niet in de fout in de cloud
Koen Scheepers adviseur bij Credion
AV-Top 50 |“Zie duurzaamheid als advieskans”
Zeven tips om alles uit SharePoint te halen

Contentmarketing voor de financiële sector Zorg voor …  

“Veel organisaties onderschatten de omvang van de CSRD. Dat is zorgelijk”
“Het is lastig om te doen wat de wetgever van ons vraagt”
Aandachtspunten bij het herstructureren van (corona)schulden
Acuity, Hix en Like-IT maken samen het werkproces van accountants eenvoudiger 
Nieuwe generatie accountants steeds vaker vrouw
Voldoet uw organisatie aan de nieuwe Wet Bescherming Klokkenluiders?
Effectieve capaciteitsplanning: waarom je achterblijft als je dit negeert 
Wwft … geldt voor ons kantoor ook een onafhankelijke audit?
Lessons learned: AI naar de accountancysector brengen
De duurzame audit: waar moet je op letten als accountant?
AV-Top 50 | “Gemak en inzicht zijn de sleutelwoorden voor SB+”
AI: moet de salarisprofessional vrezen voor zijn baan?
MKB Brandstof en Exact vereenvoudigen administratie met e-facturen
Maximaal profiteren van Microsoft 365? Zo doe je dat in 6 stappen met Power BI
Verzuim voorkomen en verminderen: Sazas zet verzuimtrends 2024 op een rij
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
Wil de echte ZZP-er opstaan? Een analyse van de eerste 100 commentaren op het ZZP-wetsvoorstel.

Meest gelezen

  • Oordeel over berekening uitkering arbeidsongeschikte accountant heeft mogelijk grotere gevolgen 43.5k weergaven
  • AV-Top 50 | Sterke omzetgroei Top 50 16.7k weergaven
  • Problematische schuldensituatie en kwijtschelding door de Belastingdienst 9.5k weergaven
  • “Pensioenverhogingen mooi resultaat van het nieuwe pensioenstelsel” 6.8k weergaven
  • Accountant VBA vrijuit in zaak rond failliet betonbedrijf 5.3k weergaven

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Werkstudent accountancy audit
Moore MKW
Beginnend assistent accountant MKB duaal
Moore MKW
Account AA (teamleider)
Flantüa
Fiscalist / Belastingadviseur (32-40 uur per week)
Jongejan & Partners
Manager audit
Moore MKW
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Business controller
DRU Industriepark en
Assistent-Accountant Samenstelpraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Externe accountant -‘s-Hertogenbosch
Flynth
Controleleider audit – Goes
Flynth
Ervaren Audit assistent
Jobs in Finance
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MKW
Financieel businesspartner
MKBTR
Boekhouder (m/v/x) voor 32 uur per week
Gelders Genootschap
Financieel Medewerker
Vallei Accountants & Adviseurs
Aangiftemedewerker in Naaldwijk
Medior/Senior Product Specialist Samenstellen
Caseware
Fiscalist bij RSM Utrecht
Jobs in Finance
Assistent Accountant – Harderwijk
Schuiteman
Belastingadviseur
Moore MKW
Senior assistent accountant mkb in Nuenen
Moore DRV
Junior Finance IT Consultant (Exact Online)
Schuiteman
Controleleider – Rotterdam/ Harderwijk
Lentink De Jonge
Vacature Controller (HBO)
Moni
Manager accountancy & advies – Harderwijk
Lentink De Jonge
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk Non-Profit
Schuiteman
Relatiebeheerder- Goes, Gouda, Rotterdam
Visser & Visser
(Gevorderd) Assistent Accountant – Amsterdam
Vallei Accountants & Adviseurs
Junior manager audit- Utrecht
Flynth
Assistent Accountant Samenstel Alphen aan den Rijn
Lansigt
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Senior Assistent Accountant
Schuiteman
Gevorderd Assistent Accountant
Flantúa
Accountant/Bookkeeper (Part-Time)
Jobs in Finance
Junior assistent accountant
Jobs in Finance
Accountant relatie beheerder mkb in Sliedrecht
Moore DRV
Controleleider – Gouda
Lansigt
Fiscalist bij RSM – Utrecht
Jobs in Finance
Accountant bij van der Lely
Jobs in Finance
Registeraccountant jaarrekening
Jobs in Finance
Junior Assistent Accountant Auditpraktijk
Schuiteman
Accountant relatiebeheerder mkb in Rotterdam
Moore DRV
Junior administratief medewerker  – Nieuwegein, 32-40 uur
van Helder
IT-auditor
Schuiteman
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MKW
Gevorderd Assistent Accountant
Jobs in Finance
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb
KRC Van Elderen
Gevorderd assistent accountant audit Zoetermeer
Flynth

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen