Op 1 januari terugkomen van een wereldreis, en op 2 januari in het vliegtuig stappen op weg naar Frankrijk om een klant bij te staan bij de doorstart van zijn onderneming. Hoe dynamisch wil je het hebben? Het overkwam Jelle Schumer aan het begin van dit jaar. “Ik had net de ruimte van Eshuis gekregen om er vier maanden tussenuit te gaan. Ik was op zoek naar what’s next en wilde graag verder met Transaction Services. Toen ik mijn plannen presenteerde aan mijn leidinggevende en het bestuur, waren zij daar meteen enthousiast over. En kreeg ik de kans om de afdeling op te zetten.”
Kansen pakken
Het tekent de sfeer bij Eshuis ten voeten uit: dynamisch, openstaan voor ondernemend leiderschap en het ontwikkelen van talent. Dat laatste trok HR-directeur Michiel Snippe over de streep om de overstap te maken naar het accountantskantoor. “Ik heb 24 jaar bij de politie gewerkt tot ik werd gevraagd voor deze functie. Daar moest ik wel even over nadenken, maar de duidelijke koers waarin mensen kansen mogen pakken sprak me aan. Dat vind ik inspirerend leiderschap: een omgeving waarin mensen de ruimte krijgen om te groeien.”
Nieuwe uitdagingen
Voor Schumer begon die groei tien jaar geleden al. “Ik kwam als achttienjarige binnen in Almelo, als assistent-accountant audit. Daar heb ik in een duaal traject mijn RA-titel gehaald en ben ik uiteindelijk doorgegroeid naar manager. Naast controletaken deed ik ervaring op met due dilligence-onderzoeken. Ik ben altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Die kun je hier volop vinden. Bijvoorbeeld toen het kantoor in
Amersfoort werd geopend. Ik wilde daaraan graag een steentje bijdragen. Ik ben verhuisd naar Utrecht en kreeg de gelegenheid het nieuwe kantoor op te bouwen. Drie jaar later zocht ik een nieuwe uitdaging. Die kwam in de vorm van de wereldreis voor mijn persoonlijke ontwikkeling en het opzetten van de Transaction Services voor mijn professionele groei.”
Klantvragen
In die tien jaar zag Schumer de organisatie groeien van 120 naar 300 medewerkers en vier kantoren: naast Almelo en Amersfoort ook Enschede en Groningen. “Dankzij die groei konden we professionaliseren. Dat betekent dat we enerzijds grotere klanten kunnen bedienen, en hen anderzijds kunnen ondersteunen met meer diensten”, schetst Schumer. “Tegelijkertijd merkten we dat we naast het reguliere werk vaker klantvragen kregen over overnames, fusies en verkopen. Maar waar de reguliere controles al ver vooruit zijn te plannen, komen deze klantvragen vaak ad hoc en moet je snel kunnen starten. Zo ging bij mij het balletje rollen: is het niet tijd om in te springen op deze klantvraag?”
Impact ondernemen
Dat de lichten vervolgens snel op groen gingen, kan Snippe goed uitleggen. “Groei is voor Eshuis geen doel op zich, maar een middel om de klant goed te adviseren en wendbaar in te spelen op nieuwe ontwikkelingen. Bovendien blijven we zo aantrekkelijk voor medewerkers. Zij kunnen leren op verschillende plekken en plezier in het werk houden. Transaction Services is daarvan een voorbeeld, maar we kijken daarnaast naar andere nieuwe servicelijnen. Zo hebben we een servicelijn impact ondernemen opgezet. Daarmee bedoel ik dat we ondernemers willen helpen succesvol sociale en economische impact te maken. We krijgen bijvoorbeeld steeds vaker de vraag om door middel van ESG-rapportages een organisatie te helpen om haar duurzaamheidsdoelen te behalen.”
Breed adviseren
Een extra voordeel voor zowel medewerkers als klanten is dat Eshuis “over de kantoren heen” werkt met expertiseteams. Schumer: “Vaak zijn we op meerdere vlakken adviseur voor een klant. Met dashboarding halen we belangrijke sturingsinformatie op voor de onderneming en betrekken we de specialisten die we nodig hebben, op welke afdeling of welk kantoor die ook werken. We zijn groot genoeg om grote ondernemingen te bedienen, maar nog klein genoeg om elkaar te kennen.” Snippe vult aan: “Eshuis heeft veel specialisten in huis, dus de kunst is te blijven adviseren in de breedte. We vinden het belangrijk dat mensen steeds blijven nadenken over welke diensten je kunt aanbieden om je klant van dienst te zijn, ook via een collega.”
Persoonlijke touch
Eshuis investeert daarom niet alleen in ondernemerschap, leiderschap en talentontwikkeling, maar óók in verbinding. Michiel Snippe: “Dat doen we natuurlijk op de werkvloer en met activiteiten. Maar wat ik heel uniek vind, is dat iedereen bij ons trainingen volgt op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Dat gebeurt in “teams” die zijn samengesteld dwars door het bedrijf heen, dus niet met de collega’s van je eigen afdeling.” Jelle Schumer heeft daar al veel aan gehad. “Je vormt een club binnen de club, waarin je in een vertrouwelijke omgeving werkt aan je ontwikkelpunten. Daardoor volg je echt je eigen carrièrepad. Een jaar geleden twijfelde ik over wat ik wilde, en zelfs wel eens over de accountancy. Dankzij de dynamiek en de kansen die Eshuis biedt, heb ik nu echt weer een nieuwe uitdaging!”
Tekst: Naomi van Esschoten
Deze bijdrage komt uit de AV-Top 50. Dit magazine is verschenen in december 2024. Zie: https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av3-2024-av-top-50-2024/
Geef een reactie