
Het is geen geheim dat ieder kantoor zoekt naar nieuwe mensen. De focus ligt daarbij veelal op young professionals en starters. Ook Grant Thornton zoekt, met onder andere hun “& YOU-campagne”, nog steeds naar nieuw, jong talent. Voor Grant Thornton is die zoektocht wel wat breder geworden: “Kijkend naar onze groeiagenda, hebben we er een extra uitdaging bijgekregen”, aldus Marcel Blöte. “We willen verdubbelen in omvang, daar maken we geen geheim van. Om een grotere organisatie in goede banen te leiden, heb je een gezonde opbouw in de teamstructuur nodig; van junioren tot partners. Daarnaast zien we dat de vraag naar onze producten fors groeit. Kijk alleen al naar de ontwikkelingen rondom productproposities zoals ESG en cyber security. Wij hebben daarnaast een flinke aanwas van senior collega’s nodig om samen te kunnen kijken naar onze groeiambities en die operationeel in te vullen.”
Culturele match
Meer seniors zouden net kunnen zorgen voor die groeiversnelling waaraan Grant Thornton behoefte heeft. “Op dit moment werken we aan het uitrollen van onze acquisitiestrategie om de groeisprong van onze organisatie mede te realiseren. We richten ons voornamelijk op partijen van vergelijkbare omvang of zonder internationaal netwerk, waarmee we in korte tijd kunnen groeien. Bedrijven laten samengaan
is daarbij geen doel op zich, benadrukt hij: “We kijken niet alleen naar de diensten. Er moet wel echt een match zijn met onze cultuur. We vinden het enorm belangrijk dat we onze eigen mensen behouden en zij niet vervreemden van Grant Thornton door onze eigen groei.”
De eigen cultuur bewaken, is dus cruciaal. “Veel kennis hebben en een goede opleiding zijn natuurlijk essentieel, maar je moet je wel gezien, gewaardeerd en gehoord voelen. De manier waarop je iets doet is daarbij leidend.” Hij legt verder uit: “We hebben geen cultuur waarin je elkaar afrekent en binnen een bepaald stramien moet presteren. Bij Grant Thornton willen we de plek bieden waar je de ruimte krijgt om te pionieren en je jezelf en elkaar uitdaagt om nieuwe oplossingen te verkennen. Die passie om jezelf en onze klanten vooruit te helpen, is een belangrijke drijfveer, maar wel in een omgeving waar we leren van elkaars verschillen en iedereen zich welkom, vrij en verbonden voelt.”
Ga beyond jezelf!
Marcel Blöte: “Wat bij ons ontzettend belangrijk is, is dat je beyond jezelf kunt gaan. Als je als bedrijf groter wordt, dan kun je je als professional, en zeker als senior, nog meer specialiseren en makkelijker je vleugels uitslaan. Er valt echt iets te kiezen, dat kan zeker bij ons. We bieden onze medewerkers niet alleen continu opleidingen aan om de kwaliteit te blijven leveren waarvoor we staan, maar ook om de branchekennis die we binnen Grant Thornton hebben, te verbreden. Bij ons krijg je snel zelfstandigheid en ben je actief met je eigen klanten. Seniors hébben dus branchekennis en kunnen zorgen voor groei in de breedte.”
Impact maken
“Niet alleen om onze klanten uitstekend te bedienen, maar ook voor onze medewerkers willen wij in alle opzichten een fullservice partner zijn met aantrekkelijke perspectieven. Daarom zijn we goed gaan kijken naar dienstverlening in nichemarkten. Wil je je meer specialiseren in forensisch onderzoek? Dan kan dat bij ons. Meer doen met het aankopen van bedrijven? Kan hier gewoon. Ons Grant Thornton Impact House is een mooi voorbeeld van onderscheidende dienstverlening. Met deze propositie zijn we in staat een nog breder scala aan vragen op het gebied van toekomstgerichtheid en duurzaamheid aan te pakken. Bovendien zitten we echt met de (internationale) mid-corporate- en mkbondernemers aan tafel waar je als accountant en/of (belasting)adviseur met al je ervaring impact maakt.”
Bepaal het zelf
“Schalen en groeien gaat gewoon makkelijker als je de tussenlaag versterkt ”, zegt hij. “Met een cultuur dus die – naast starters – ook steeds meer professionals moet aanspreken. Specifiek voor ervaren collega’s betekent dat bijvoorbeeld het aanbieden van MD-programma’s: “Het gaat er vooral om dat je bij ons de ruimte voelt en neemt om je kennis en vaardigheden te verbreden. Met onze arbeidsmarktcampagne die in september is gestart, dagen we mensen uit met prikkelende oneliners. Jij bepaalt zelf je carrière bij ons, niet wij. Hoe we dat daadwerkelijk laten leven in een organisatie is natuurlijk extra uitdagend. We werken aan een organisatiebreed programma rondom onze cultuur en waarden waarin we dit activeren. En het is ook een kwestie van herhalen waarom je de dingen doet zoals je ze doet.”
Tekst: Sander Voortman
Deze bijdrage komt uit de AV-Top 50. Dit magazine is verschenen in december 2024. Zie: https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av3-2024-av-top-50-2024/
Geef een reactie