Wel of niet kiezen voor de cloud is niet alleen een keuze voor accountants, maar – eerder nog – softwareleveranciers. Zij faciliteren immers de cloud voor de accountant.
Waar stond Exact 5 jaar geleden
‘Ik denk dat Exact vandaag goed voorgesorteerd staat om op de wereldmarkt een top 3 positie te bereiken in de markt van business software in de cloud voor het MKB. Dat is een nieuwe markt, die nu nog erg gefragmenteerd is. Cloud heeft een disruptieve werking die ons in staat stel onze portfolio in korte tijd op de wereldmarkt te lanceren en vanuit de cloud één oplossing wereldwijd aan te bieden.
Toen ik in 2012 bij Exact kwam was in principe alles aanwezig, maar geen duidelijke strategie. Dat betekende slechts incrementele veranderingen, terwijl de omgeving veel sneller veranderde. We hebben toen het roer vol omgegooid naar de cloud. Daar hebben we in korte tijd een ongelofelijke groei gerealiseerd. Toen ik binnenkwam bij Exact bedroeg de cloudomzet minder dan € 10 miljoen, nu meer dan € 40 miljoen. We hebben zichtbaarheid op de wereldmarkt. Rond die markt zie je partijen als Intuit uit de VS en Xero uit Nieuw Zeeland die stappen zetten op die wereldmarkt. Wij bieden business software uit de cloud, andere partijen sec accounting software.’
Waar is Exact over 5 jaar?
‘Dan willen we die top 3 positie daadwerkelijk gepakt hebben. Tegen die tijd komt het grootste deel van onze omzet uit de cloud, inclusief Private cloud oplossingen. Over een jaar of tien schaffen bedrijven alleen nog maar software uit de cloud aan. Ik zal niet zeggen dat er dan helemaal geen on premisses software gedraaid zal worden tegen die tijd. We zagen immers 2 jaar geleden toen we definitief stopten met Exact voor DOS dat er toen nog steeds mensen met DOS werkten.’
Een nieuwe buzzword is Blockchain
‘Wij kijken daar ook naar. Zou heel erg verstorend voor de financiële sector kunnen werken. We hebben echter geen vastomlijnd beeld bij wat het voor onze business en onze klanten kan gaan betekenen. Blockchain is nu nog erg conceptueel en misschien meer disruptive voor banken en kapitaalverschaffing aan bedrijven. We kijken dichter bij huis, naar Big Data. We investeren nu zwaar in accountancysoftware op het gebied van practice management, workflow en financial statements. In het kader van Big Data kunnen we heel veel informatie gaan verschaffen aan accountants. De informatie die in onze systemen is opgeslagen over branches en ondernemingen, dashboardachtige gegevens, benchmarkrapporten willen we terug leveren. Accountants kunnen zo hun adviesfunctie veel beter invullen en hun klanten veel beter helpen. Zo kunnen handelsbedrijven zien of hun voorraadniveau afwijkt ten opzichte van het gemiddeld voorraadniveau in hun bedrijfstak. Een accountant kan dan richting klant zeggen: zullen we eens kijken naar de mogelijkheden om jouw voorraden te verlagen? Denk ook aan generieke informatie. We bieden nu al continuous monitoring. De accountant kan op basis van parameters in de software er voor kiezen een alert te ontvangen en dan met de klant te kijken wat er aan de hand is. Informeren, afwijkingen betaaltermijnen, facturen die nog betaald moeten worden, te veel openstaande posten. Het gaat om specifieke informatie van zijn klanten. De ervaring is dat onze klanten het leveren en gebruiken van informatie om de bedrijfsvoering van de onderneming te verbeteren zeer op prijs stellen. Wanneer je met dergelijke informatie allerlei commerciële dingen gaat doen, dan wordt dat niet gewaardeerd. Dat gaan we dus ook niet doen. Heel nadrukkelijk: we gaan geen dingen doen met die informatie waarvan ondernemers zeggen: dat wil ik niet.’
Accountancy over 5 jaar
‘Accountants zijn voor ons belangrijke klanten. Accountants zijn over 5 jaar veel meer getransformeerd naar business adviseur. Hij ondersteunt zijn klant bij het optimaliseren van de bedrijfsvoering. De waarde van de accountant komt veel meer te liggen op het adviseren van bedrijven hoe ze hun financiële performance en processen kunnen verbeteren.’
Was de overstap 3 jaar geleden naar Exact een belangrijk persoonlijk moment?
‘Dat geldt voor elke grote stap die je zet. Het zijn afwegingen. Belangrijk vond ik toen dat het een Nederlands technologiebedrijf was met problemen in de omzetgroei. Ik heb gesprekken gevoerd en zag mogelijkheden om tot groei te komen. Ik zag de potentie van Exact. Ik werd positief geprikkeld door het energieniveau binnen de organisatie, terwijl de organisatie aan de andere kant toen ook naar beneden kantelde. Dat is wel een hele specifieke combinatie. Mijn beeld was: als we daar vrij snel een heldere strategie neerzetten, een duidelijke richting aangeven en keuzes maken dan is die energie weer in te zitten in concrete plannen naar de markt. Dat is wat ik gedaan heb. Mijn eerste 100 dagen heb ik veel nationaal en internationaal klanten, partners en accountants gesproken. Ik heb veel gelezen, ik kom wel uit de IT maar niet uit de softwareindustrie. Vervolgens een beeld gevormd, keuzes gemaakt en een heldere strategie geformuleerd, die we nu uitvoeren. Dankzij de overname door Apax (Private Equity FH) kunnen we onze strategische keuzes versnellen en voor een hoger ambitieniveau kiezen: op wereldschaal de top 3 positie bereiken in het MKB.
Niet-beursgenoteerd zijn biedt ons in de huidige groeifase meer mogelijkheden. We krijgen de ruimte om winstgevendheid op korte termijn prijs te geven ten gunste van zicht op lange termijn groei. Private Equity heeft over het algemeen een langere adem dan de beurs.’
Van welk ander bedrijf zou u CEO willen zijn?
‘Een droom zonder realiteitsgehalte? Dan zou ik wel CEO van Tesla willen zijn. Dat vind ik een bewonderenswaardig bedrijf. Nieuwkomer op de automarkt die vanuit het niets het concept van elektrisch rijden op de markt heeft gezet. Technologische integratie van software en auto. Het verandert ook de auto-industrie. En daarnaast ook de wereld. Omdat de auto in feite een softwareplatform is een recall actie veel makkelijker en eigenlijk nooit nodig. Tesla introduceert snelladers op cruciale posten en leidt je langs die route. Als Exact hebben we ook zero emission beleid geformuleerd. In 5 jaar willen we naar 0% uitstoot met een volledig elektrisch wagenpark. Dat inspireert medewerkers. We willen een bijdrage leveren aan het minder vervuilen van de wereld.’
Tesla verdient geen geld
‘Dat is niet zo relevant, het is investeren voor de toekomst. Tesla investeert in auto’s. Er komt een SUV, een middenklasser. Zo wordt Tesla een alternatief voor veel gerenommeerde merken. Die kiezen nog voor hybride tussenconcepten. Tesla is disruptive. Dat spreekt mij wel aan. Een compromisloos concept.’
Geef een reactie