Bijna de helft van alle Nederlandse bedrijven (47%) die zakelijk rijden aanbieden, gaat het leaseautobeleid de komende twaalf maanden herzien. Ruim een kwart (28%) gaat kiezen voor auto’s die milieuvriendelijker zijn en meer dan de helft (56%) kiest voor andere automerken of modellen. Dat concludeert Willis Towers Watson uit het jaarlijkse ‘Company Cars Benefits Survey’.
Volgens de onderzoekers is de populariteit van elektrische bedrijfsauto’s binnen twee jaar met 20% toegenomen. “Bedrijven verbeteren niet alleen wat er op de weg gebeurt, maar proberen ook binnen de kantoormuren de nodige milieuvriendelijke aanpassingen door te voeren. De meest gangbare wijzigingen zijn het aantal reisuren beperken door de kwaliteit van conference calls te verbeteren (15%) en het stimuleren van thuiswerken (9%).”
Een op drie biedt alleen diesel
Nog steeds 37% van de bedrijven biedt alleen dieselauto’s aan de werknemers. Maar: “Dit is een opmerkelijke daling ten opzichte van vorig jaar, toen nog de helft van de bedrijven (48%) de voorkeur gaf aan dieselauto’s. De populariteit van LPG-, hybride- en elektrische auto’s is daarentegen sinds 2015 flink gestegen. In 2015 stelde 56% van de bedrijven groene leaseauto’s beschikbaar, dit jaar biedt 76% milieuvriendelijke auto’s aan.”
Volgens Willis Towers Watson verschuift de Nederlandse leaseautomarkt voorzichtig naar groener rijden. “We verwachten dat steeds meer bedrijven de komende jaren hun leaseautobeleid gaan herzien.”
Geef een reactie