Het bedrijfsleven is nog weinig bezig met de voorbereidingen voor de aanstaande Brexit. Dat heeft mogelijk grote gevolgen, vooral voor de douane, meldt RTLZ.
Het vrije verkeer van goederen stopt op het moment dat het Verenigd Koninkrijk geen deel meer uitmaakt van de Europese interne markt. De douane krijgt in ieder geval jaarlijks 10.000 extra schepen te verwerken. Daarvan is 20% ferrieverkeer. De veren varen het traject Engeland-Nederland varen nu nog binnen de Europese markt. Straks komen ze van buiten de EU en dat leidt tot veel extra werk voor de douane. Die heeft z’n capaciteit uitgebreid.
35.000 bedrijven
Nederland telt 35.000 bedrijven die direct of indirect handel drijven met de Britten. Zij hebben geen ervaring met het (digitale) papierwerk dat komt kijken bij export naar een derde land. Exporterende bedrijven moeten aan veel extra formaliteiten voldoen, zoals een uitvoeraangifte en registratie van de productielocatie.
Volgens onderzoek van het ministerie van Buitenlandse Zaken is nog maar 18% hiervan bezig met de voorbereidingen voor 29 maart. Het Havenbedrijf vreest dat ook bedrijven in Duitsland en België er onvoldoende op zijn voorbereid. Ook zij zijn vaak afhankelijk van de Rotterdamse haven.
Geef een reactie