De Autoriteit Financiële Markten (AFM) overweegt maatregelen te nemen die overkreditering tegengaan. De toezichthouder heeft bij kredietaanbieders onderzocht hoe zij omgaan met hun klanten. ‘Hoewel er stappen in de goede richting zijn gezet, kan de dienstverlening beter’, aldus de AFM.
De AFM vindt het belangrijk dat klanten een lening afsluiten die past bij hun financiële situatie en het doel waarvoor zij lenen, zodat niet meer en langer wordt geleend dan nodig is. De autoriteit ziet onvoldoende verbetering in het tegengaan van overkreditering en sluit maatregelen daarom niet uit. De toezichthouder meet met zijn ‘Klantbelang Dashboard’ jaarlijks in welke mate banken en verzekeraars het klantbelang centraal stellen. In 2017 zag de AFM veel ruimte voor verbetering bij aanbieders van consumptief krediet.
Passend krediet
Kredietaanbieders verstrekken steeds vaker een aflopend in plaats van een doorlopend krediet. Dat is positief omdat een aflopend krediet voor de meeste bestedingsdoelen een beter alternatief is. Een aflopend krediet biedt de klant geen mogelijkheid om afgelost krediet weer op te nemen, waardoor consumenten minder in de verleiding komen het aan te wenden voor een andere besteding. ‘Ook tijdens de looptijd van het krediet kunnen aanbieders meer doen om ervoor te waken dat klanten in de knel komen door gewijzigde omstandigheden. Door de financiële situatie van klanten actief te blijven volgen, kan tijdig een oplossing worden aangeboden. Bijvoorbeeld als een klant door een verslechterde positie vastzit aan de kredietaanbieder (locked up) en niet kan overstappen naar een beter alternatief.’ Een manco is volgens de AFM ook dat aanbieders bij tussentijdse rentewijzigingen niet duidelijk en transparant communiceren. De gevolgen in termen van kosten en looptijd voor de klant moeten inzichtelijk worden gemaakt.
Geef een reactie