• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » GBNED: Elektronisch factureren vanuit de overheid na tien jaar amper van de grond gekomen

GBNED: Elektronisch factureren vanuit de overheid na tien jaar amper van de grond gekomen

Accountancy, Nieuws

21 maart 2019 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Elektronisch factureren is bij overheden na tien jaar nog steeds amper van de grond gekomen, constateert Gerard Bottemanne van onderzoeksbureau GBNED.

Per 18 april 2019 moeten de Rijksoverheid, de decentrale overheden en alle andere aanbestedingsplichtige organisaties e-facturen kunnen ontvangen en verwerken. Dit conform de Europese richtlijn (2014/55/EU) die als verplichting is verankerd in de Nederlandse Aanbestedingswetgeving. E-factureren staat echter al meer dan tien jaar op de overheidsagenda. Een EU verplichting moet er nu aan te pas komen om overheden te bewegen een begin te maken met elektronisch factureren. En dat blijkt alleen te gaan om het kunnen ontvangen en verwerken van inkomende elektronische facturen, aangeduid als elektronische factuurverwerking.

Het Ministerie van Economische Zaken heeft in 2008 Marco Pastors benoemd tot ambassadeur e-factureren die deze rol meerdere jaren heeft vervuld om dit van de grond te krijgen. Wie denkt dat de overheid voorop loopt als het gaat om elektronisch factureren aan ondernemers komt echter bedrogen uit. Overheden maken plotseling haast met het kunnen ontvangen van elektronische facturen nu een Europese richtlijn dit vereist over precies één maand. Maar elektronisch factureren aan ondernemers vanuit de overheid blijft hopeloos achter, terwijl dat juist zo belangrijk is volgens ons.

Een overheidsorganisatie als RIVM meldt op haar website: “In het beleid is opgenomen dat papieren facturen en facturen per mail vanaf 18 april 2019 niet meer in behandeling worden genomen. Deze ontvangt u dan retour, dus deze factuur wordt niet betaald.” Het RIVM factureert zelf ook op grote schaal aan ondernemers. Wij hebben het RIVM dan ook gevraagd of zij zelf ook elektronisch factureert aan haar klanten en daarmee bijdraagt aan administratieve lastenvermindering voor de ondernemer. Maar wie denkt dat het RIVM zelf al elektronisch factureert komt bedrogen uit. Het antwoord vanuit RIVM op onze vraag luidt als volgt “Het RIVM richt zich nu op de wettelijke verplichting om voor 18 april 2019 e-facturatie voor onze crediteuren (inkomende facturen) te regelen. Op dit moment bestaat er nog geen verplichting tot het versturen (uitgaande facturen) van een e-factuur vanuit de Rijksoverheid. Desondanks is het RIVM reeds bezig om dit te implementeren en is het streven om voor de zomer van 2019 e-facturen te kunnen versturen”. Het RIVM richt zich nu 5 voor 12 op de verplichting conform de EU-richtlijn en pas daarna komen de klanten van het RIVM aan de beurt als het gaat om elektronisch factureren. Dat laatste zou volgens ons andersom moeten zijn, onder het motto “klant is koning”. Dit voorbeeld staat beslist niet op zichzelf. Verreweg de meeste overheidsinstanties richten zich momenteel massaal op de genoemde verplichtstelling en pas daarna komt eventueel elektronisch factureren aan klanten aan de orde. En dat laatste is echt bizar, mede omdat de overheid elektronisch factureren al meer dan 10 jaar op de agenda heeft staan.

Op enkele positieve uitzonderingen na is onze ruwe inschatting dat 98% van alle facturen vanuit overheden nog gewoon op papier of als PDF per email worden gezonden aan ondernemers.

Verwarring wat een e-factuur is

Zoals hiervoor genoemd meldt het RIVM dat facturen per mail niet meer in behandeling worden genomen. En dat terwijl een factuur in bijvoorbeeld UBL-formaat (de defacto standaard voor elektronisch factureren en conform de genoemde EU richtlijn) die per email wordt verstuurd, onomstotelijk onder de categorie ‘elektronisch factureren’ valt. Niet voor niets hebben de meeste leveranciers van onder andere boekhoudsoftware elektronisch factureren per email mogelijk gemaakt, zowel uitgaand als inkomend met voor dit laatste zelfs een apart emailadres per administratie, zodat elektronisch ontvangen facturen direct in de boekhouding opgenomen worden en, omgeven door de nodige controles, zoveel mogelijk automatisch geboekt worden. Maar de overheid, en ook grote factuurverzenders in het bedrijfsleven (zoals telecomproviders), laten het massaal afweten. Het RIVM geeft in haar berichtgeving niet aan wat ze dan wel verstaan onder elektronisch factureren.

Staatssecretaris

Eerder, november 2018, hebben we de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken de volgende vraag voorgelegd: “Wanneer gaat de (semi)overheid, zoals gemeenten, waterschappen, etc. zelf elektronisch factureren aan ondernemers, i.p.v. alleen de verplichtstelling inkomend te volgen vanuit de EU. Na 10 jaar bezig te zijn om e-Factureren te stimuleren mag toch op zijn minst verwacht worden dat een behoorlijk deel van de overheid zelf ook al elektronisch factureert aan ondernemers.” Half december 2018 kregen we een reactie vanuit DGOO (Directie Informatiesamenleving en Overheid | Directoraat-generaal Overheidsorganisatie Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties – een hele mond vol) met excuses voor de late reactie. Maar in plaats van een antwoord op onze vraag kregen we het verzoek aan te geven wat de aard en doel van ons artikel is. Na ons antwoord bleef het stil vanuit het Ministerie van Binnenlandse Zaken.

Versnipperde regie

Ruim 10 jaar heeft het Ministerie van Economische Zaken voor een deel de regie gevoerd als het gaat de adoptie van elektronisch factureren. Vorig jaar is het stokje overgedragen aan het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Daarnaast zijn in Nederland, mede mogelijk gemaakt door de overheid, SI (SimplerInvoicing) en STPE (Standaardisatieplatform e-factureren) actief. Alsmede het NMBF (Nationaal Multibelanghebbenden Forum e-Factureren).  In tegenstelling tot de nodige andere EU-lidstaten kennen we in Nederland een versnipperde regie.

(G)een standaard

Op 17 maart 2017 hebben leden van de Europese normalisatie organisatie CEN, waaronder het Nederlands Normalisatie-instituut (NEN), unaniem positief gestemd op een basisfactuur en de vastgestelde lijst met syntaxen, te weten UBL en UN/CEFACT.
Wie denkt dat er daarmee slechts twee standaarden zijn als het gaat om elektronisch factureren komt bedrogen uit. Er is sprake van afwijkingen op de norm, aangeduid als:

  1. CIUS; zijnde inperkingen op de norm; Dit kan per land of (groep) ontvanger(s) bepaald worden. Rekening houden met CIUS is verplicht voor de afzender.
  2. Extensies; zijnde uitbreidingen van de basis. Uitbreiding van de basis – bilateraal of sectorgewijs overeen te komen. Rekening houden met Extensies is niet verplicht voor de afzender.

Zo kennen we in Nederland de NLCIUS. Interessant is bijvoorbeeld dat wij in Nederland op een andere wijze omgaan met een creditnota dan onze zuiderburen in België. Daarnaast is er nog de afwijkende variant UBL-OHNL voor de Rijksoverheid in omloop die feitelijk al overbodig is geworden, maar nog steeds in gebruik. Vanuit de Europese Commissie is een gemeenschappelijk overzicht aanwezig van EU CIUS en extensies. Daar lezen we (18-3-2019) dat Nederland haar huiswerk nog moet doen voor de G-rekening en een extensie voor de energiesector. Beide punten staan al langer dan een jaar open.

Tijd voor actie

Vriend en vijand is het ondertussen wel eens dat elektronisch factureren voordelen oplevert. Het is dan ook de hoogste tijd dat overheden en grote factuurverzenders vanuit het bedrijfsleven nu de handen in een slaan en zorgen dat in 2019 elektronisch factureren aan ondernemers echt van de grond komt. Het zal eens tijd worden na tien jaar.

Volgende maand verschijnt een nieuwe versie van de “Complete gids elektronisch factureren”. Daarvoor zijn ook weer de nodige vragen uitgezet aan onder meer het Ministerie van Binnenlandse Zaken en STPE. Wordt vervolgd.

Bron: GBNED

Categorie: Accountancy, Nieuws Tags: e-facturatie, elektronisch factureren, gbned

Tags: e-facturatie, elektronisch factureren, gbned

Gerelateerde artikelen

15 oktober 2025

Nieuwe gids Salaris- en HR-software 2025/2026: inzicht in salarissoftware

20 augustus 2025

Nederland riskeert achterstand bij implementatie VIDA

19 augustus 2025

Afspraken grensoverschrijdende e-facturatie gebundeld in rapport

30 juli 2025

Verplichte e-facturatie wordt voor veel Belgische ondernemingen race tegen de klok

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

NVKM: (r)evolutie van kwaliteit in de accountancy

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Werkgeluk bij accountants? We geven enkele inzichten
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Podcast Hixtival | AI in de accountancy: “Zie AI als je collega, die moet je ook inwerken”
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
Hoe Supplied accountants en platforms helpt samen sterker te staan in DAC7 – inzichten van Supplied’s CCO: Bas Bogerd”
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
Transparantie loont: waarom salarisvermelding in finance vacatures het verschil maakt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner Herfst Boost 2025: meer grip, minder handwerk
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Waarom het koppelen van AFAS aan SharePoint het verschil maakt voor moderne accountantskantoren 
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Kevin Krikkers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bent u als ondernemer goed voorbereid op de Europese Data Act? 
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Teamleider Accountancy 
aaff
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Accountant  – Eindhoven
aaff
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Accountant – Helmond
aaff
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Algemeen directeur
Scab
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Junior audit manager
RA12
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Man negeert waarschuwing ING, verliest geld aan oplichters en stelt bank aansprakelijk 21.3k weergaven

  • Accountantskantoor verschijnt niet op zitting, alle vorderingen toegewezen 16.6k weergaven

  • Loon op papier is ook loon, stelt fiscus (en rechter) 11.1k weergaven

  • Hof: bedrijfstakpensioenfonds moet btw heffen op volledige premie 10.4k weergaven

  • FRC straft BDO en twee voormalige auditpartners voor ernstig plichtsverzuim 3k weergaven

Vraag en aanbod

Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Administratiekantoor ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen