• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
Home » Webinarreeks over accountantskantoren en personeelsbeleid: ‘Oud zeer wordt nu opgeruimd’

Webinarreeks over accountantskantoren en personeelsbeleid: ‘Oud zeer wordt nu opgeruimd’

Accountancy, Nieuws

21 mei 2020 door Accountancy Vanmorgen

Accountants doen er goed aan om werk te maken van hun personeelsbeleid. Veel kantoren willen nu ‘oud zeer’ opruimen. Maar zijn de dossiers wel op orde? Specifiek voor de sector zijn geschillen over concurrentiebedingen. Ook de hoge werkdruk in de sector vraagt om goed personeelsbeleid. In een vierluik behandelt arbeidsrechtjurist Leónie van Meggelen deze en andere onderwerpen.

Leónie van Meggelen heeft een eigen arbeidsrechtpraktijk in Laren en mag diverse accountantskantoren tot haar clientèle rekenen. Elke branche kent zijn eigen specifieke vraagstukken en dat is voor de accountancysector niet anders, zegt zij.

Welk vraagstuk is kenmerkend voor de accountancysector?
‘Dan moet je toch denken aan de relatie- en concurrentiebedingen. Neem bijvoorbeeld een wat kleiner kantoor waarin iemand opklimt van stagiair tot kantoormanager. Vervolgens ontstaat er een conflict omdat de deur naar de maatschap dicht blijft. De medewerker stapt beledigd op en in zijn kielzog gaan ook klanten mee. Soms blijkt dan dat er in het geheel geen concurrentiebeding is opgesteld, of dat het beding ooit is getekend toen de medewerker assistent-accountant werd, maar nooit is vernieuwd. En een concurrentiebeding moet je bij een aanzienlijke functiewijziging steeds opnieuw vastleggen. Heb je niks op papier staan, dan heb je als werkgever echt geen poot om op te staan. Ja, je kunt proberen aan te tonen dat een medewerker onrechtmatig met je concurreert door stelselmatig klanten in te pikken met gebruikmaking van bedrijfsvertrouwelijke informatie. Maar dat is nog niet zo makkelijk vast te stellen en aan te tonen, want dat “inpikken” gaat uiteraard subtiel en buiten het blikveld. Een beding is dus aan te raden.’

Je hoort ook weleens dat een beding juist te beperkend is.
‘Dat is inderdaad de andere kant van de discussie. Bij de wat grotere kantoren zijn de bedingen soms zo zwaar en allesomvattend, dat het onbillijk belemmerend is, de medewerker kan dan amper nog ergens anders aan de slag. Dat leidt onherroepelijk tot een juridisch conflict en je ziet dan dat de rechter zo’n beding beperkt of in het geheel vernietigt.
Sinds 1 juli 2015 mag je als werkgever overigens geen concurrentiebeding meer in contracten voor bepaalde tijd opnemen zonder een geldige motivering daarbij. Een werkgever moet zwaarwegende bedrijfsbelangen hebben voor het opnemen van een dergelijk beding. Bij accountants kun je dan denken aan een fiscaal specialisme en specifieke positie in de markt, die rechtvaardigen dat je vanwege de investeringen in de medewerker en de markt wél een beding in een contract voor bepaalde tijd mag opnemen.’

Je behandelt ook de verschillende arbeidscontracten, waarom is dat nodig?
‘Een goed passend contract vormt de basis van de arbeidsrelatie en daar gaat helaas nog wel eens iets fout. De accountantswereld wil graag flexibel kunnen werken om pieken op te vangen, je ziet dat vooral in de administratieve functies. Vaak gebeurt dat automatisch: we nemen iemand aan op een nul-urencontract “en zien dan wel hoe het loopt”. Maar als in de praktijk iemand een half jaar lang elke dinsdag en woensdag 8 uur bij je werkt, dan is er op basis van het zogenoemde wettelijke rechtsvermoeden gewoon een contract voor 16 uur per week.’

Krijg je in de huidige economische situatie andere vragen van werkgevers?
‘Ik merk dat werkgevers er nu echt klaar voor zijn om oud zeer te willen oplossen. Sommige medewerkers die al niet goed functioneerden werken nu bijvoorbeeld vanuit huis en daardoor is het wanpresteren ineens heel duidelijk zichtbaar. Zeker door de huidige situatie zijn werkgevers veel eerder geneigd om nu wel het gesprek aan te gaan en de kritiekpunten aan de orde te stellen. Je kunt als werkgever dan twee dingen doen: werken aan de vereiste verbetering óf afscheid nemen. Een alternatieve oplossing kan zijn om tot een wijziging van de functie en/of arbeidsvoorwaarden te komen. Ook bijvoorbeeld in het geval dat de werkgever ontslag te duur vindt en de medewerker dan liever in een beter passende maar lager gewaardeerde functie ziet. Dit kan uiteraard niet zomaar, zonder instemming van de medewerker. Voor een wijziging van de arbeidsvoorwaarden geldt een dubbele redelijkheidstoets en diverse andere bijkomende regels.’

En ontslag? Nu snel een dossier opbouwen, heeft dat zin?
‘Nee, daar prikt elke rechter doorheen. Je moet echt wel langer met de medewerker in gesprek zijn en die moet de tijd hebben gekregen om er iets aan te doen. Een accountant die kennis mist en daardoor steeds fouten maakt, kun je niet na een paar gesprekken ontslaan. Het is aan jou als werkgever om medewerkers adequaat te scholen.
‘Overigens hoeft het opbouwen van een dossier niet heel moeilijk te zijn, leg de gesprekken steeds puntsgewijs goed vast en zorg voor vaste evaluatiemomenten. Het is ook belangrijk om een personeelsbeleid te hebben wat past bij je kantoor en bij de medewerkers. Een strak HR-beleid met diverse protocollen is mooi, maar alleen zinvol wanneer het ook strikt wordt opgevolgd en uitgevoerd. In de praktijk zie ik nog wel eens dat de werkgever niet de tijd heeft om het zo zorgvuldig vormgegeven beleid ook daadwerkelijk toe te passen. Dat geeft nog meer nadelige gevolgen dan geen beleid.’

De werkdruk in de sector is erg hoog, moet de werkgever daar iets mee in zijn beleid?
‘De hoge werkdruk is in arbeidsconflicten vaak het eerste verweer van een werknemer. En soms slaagt de werknemer er ook in om dat aan te tonen. Er is een bekend voorbeeld uit de rechtspraak van een planner bij een transportbedrijf die een hele muur in zijn huiskamer vol had hangen met schema’s en gebukt ging onder een abnormaal hoge werkdruk. Die werkgever was aansprakelijk voor de schade, waaronder het inkomensverlies tot de pensioenleeftijd, als gevolg van de burn-out van die medewerker.
Van de accountancysector is bekend dat de druk hoog kan oplopen. Als werkgever kun je daar rekening mee houden door in de arbeidsvoorwaarden aandacht te besteden aan een goede vakantieplanning. Ook tijdig en regelmatig evalueren van het functioneren is van belang. Bijvoorbeeld door de nodige begeleiding te geven en medewerkers te helpen met het stellen van prioriteiten. Door de medewerkers op een constructieve wijze te monitoren snijdt het mes aan twee kanten. Je werkt tegelijk aan een goede dossieropbouw voor het geval het functioneren niet positief verloopt.’

Mr. Leónie van Meggelen verzorgt de komende weken vier webinars over arbeidsrecht voor accountantskantoren. De webinars zijn los te volgen, of als serie. Inschrijven kan hier.

 

 

Categorie: Accountancy, Nieuws Tags: arbeidsrecht, concurrentiebeding

Tags: arbeidsrecht, concurrentiebeding

Gerelateerde artikelen

5 augustus 2022

Goed werkgeverschap brengt mee dat werknemer nog 80 mille aan overuren moet krijgen

29 juli 2022

Alleen vrees voor concurrentie onvoldoende, relatiebeding onbillijk benadelend voor werknemer

27 juli 2022

Ziek tijdens vakantie: verlofdagen afboeken?

26 juli 2022

Veel werkenden hebben beding nevenwerkzaamheden in contract, ondanks aanstaand verbod

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Geluidsopname was smoking gun bij fraude Accon-topman Delger
  • Ondernemer negeert fiscaal advies, accountantskantoor toch deels aansprakelijk voor schade
  • AFM dient tuchtklacht in tegen accountant Mazars om controle bij Accon avm
  • Personalia | De juli-transfers in de accountancy

Partnercarrousel

Komkommertijd in pensioenland – of toch niet?
Het einde van de schoenendoos?
Visma Pinkweb logo
Tien redenen om te kiezen voor een klantenportaal in tijden van personeelskrapte
Automatisering leidt tot beter advies aan je klanten
Exact logo
Exact PSD2-bankkoppeling voor Rabobank
Yuki logo 042021
Hé accountant, help jij je klanten met veiliger digitaal ondernemen?
Veilig werken op het wifi-netwerk van Starbucks is mogelijk
Caseware nieuw aug 2022
Integrated Accounting: controle en inzicht over alle processen

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Een werkdag zónder automatisering? Onvoorstelbaar voor Alfa Accountants en Adviseurs
Bedrijfsoverdracht | Maak het je klant gemakkelijk
‘Met de informatie uit het systeem ben je iedereen altijd een stap voor’
Om deze 4 redenen blijven ondernemers bij hun accountant
3 data-driven managementtips voor een futureproof kantoor
Calamiteitenverlof: alles op een rij
In gesprek met accountants over SharePoint
‘Een volledige SBR Jaarrekening is nodig om de bank het juiste inzicht te geven’
Hoe Rijkse Accountants & Adviseurs zichzelf en ondernemers helpt met WeFact
Uw accountantskantoor altijd alle cijfers bij de hand
De digitale handtekening: wat moet je er als accountant over weten?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
10 vragen waarop accountantskantoren graag een antwoord willen
Hoe verwerk je deelnemingen in de commerciële jaarrekening?
Sander Zeijlemaker (MIT): ‘Cybersecurity ook een zaak van financials’
Van reactief naar proactief benaderen van uw cliënten (6 tips)
keurmerk ritregistratie
Geld besparen met BTW over privégebruik auto
10 belangrijke lessen uit de coronarechtspraak voor de accountancybranche
Credion
Credion Den Haag breidt uit naar Delft-Westland
Vier juridische mogelijkheden om te reorganiseren

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Senior IT-Audit Professional
CROP
Assistent accountant
Rikst
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Compliance officer vaktechneut (24-32 uur in overleg)
UNP accountants adviseurs
Controleleider in Terneuzen
DRV
Specialist sociale zekerheid
Fiscount
Tax Manager
Crop
Werken als Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Senior Assistent Accountant RA
Share Impact Accountants
Assistent accountant Controlepraktijk
Van der Vlugt Accountants
Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Accountant relatiebeheerder in Rotterdam
Moore DRV
Fiscalist
SNP Adviseurs
Ervaren allround fiscalisten in Noord-West en Oost-Nederland
Fiscount
Fiscaal jurist
WEA Accountants & Adviseurs
Assistent Accountant, Oud-Beijerland
Visser & Visser
Manager bij Coney Accountancy & Analytics (min 32 uur)
Coney
Beginnend assistent-accountant samenstelafdeling
SMK Accountants
Supervisor Compilation
CROP
Product Marketing Specialist Accountancy
Visma
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Relatiebeheerder zelfstandig (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Financial Controller
ENTRPNR
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb (Zwolle)
KRC Van Elderen
Data-analist met Audit Analytics mindset (32 uur mogelijk)
Coney
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Docent Accountancy (1,0 fte)
Hogeschool van Amsterdam
(Senior) marketeer
Fiscount
Senior Assistent Accountant Samenstel​praktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent Accountant, 32 – 40 uur Goes
acconavm
Accountant (AA/RA)
SMK Accountants
Assistent Accountant in audit & iAccountancy Praktijk
Coney
Controleleider (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Ridderkerk)
Lansigt
Assistent Accountant (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk)
Lansigt
Accountant, Amstelveen
Stolwijk Registeraccountants en Belastingadviseurs
Ervaren accountantsadviseurs (AA/RA)| HBO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Fiscount
Ervaren fiscalist-estate planner
Fiscount
(Zelfstandig) assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Junior administratief medewerker Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
(Senior) controller / teamleider Rotterdam
Yaarwerk
Adviseur mkb / Accountant (Wezep)
KRC Van Elderen
Supervisor Compilation
CROP
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
IT auditor Alphen aan den Rijn, Ridderkerk
Lansigt
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Ondernemende Belastingadviseur
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent accountant – samenstelpraktijk
Scab
Assistent Accountant
Schuiteman
Senior Supervisor Assurance
CROP
Supervisor Assurance
CROP
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Assistent Accountant, Ede 24 – 40 uur
Schuiteman
Fiscalist
Extendum
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Lisse, 32-40 uur
van Helder
Assistent Accountant (24-40 uur) – Alkmaar/Heerhugowaard/Beverwijk
De Hooge Waerder
Ervaren accountmanager
Fiscount
Gevorderde assistent accountancy MKB- Beek -Maastricht
acconavm
Manager Accountancy & Advies
Lentink De Jonge
Accountant manager samenstel in Middelburg
Moore DRV
(Junior) Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Gevorderd Assistent Audit (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk) 
Lansigt
Controleleider
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent accountant samenstelpraktijk
Van der Vlugt Accountants
Accountant AA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Zelfstandig Assistent Accountant, Barendrecht
Visser & Visser
Senior Assistant Accountant RA – Alkmaar, Amsterdam, Hoofddorp, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Heerlen
RSM
Partner & Externe Accountant
Coney
Adviseur MKB Accountancy
NBA
Staff Compilation
CROP
Jaarrekening Specialist, Dordrecht
Visser &Visser
(Junior) Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Controleleider
SNP Adviseurs
Ervaren assistent-accountant en afgestudeerde AA-er
WEA Accountants & Adviseurs
Startend assistent accountant (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Accountant AA (24-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Gouda)
Lansigt
Supervisor Assurance
CROP
Gevorderd assistent-accountant / beginnend controleleider (Zwolle)
KRC Van Elderen
Zelfstandig assistent accountant samenstel
SNP Adviseurs
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Ervaren agro-fiscalist | HBO | WO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Boekhouder – Accounting & Treasury (m/v/x) 20-24 uur, Amsterdam en hybride
Duits-Nederlandse Handelskamer
Manager accountancy samenstelpraktijk
acconavm
Medewerker Financiële administratie (m/v/x) 24-40 uur, Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Senior Accountant / Teamleider Samenstelpraktijk, vestiging Barneveld
Visser & Visser
Ervaren controleleider (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Controleleider  
Scab
Accountmanager Accountant AGRO
acconavm
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb (Apeldoorn)
KRC Van Elderen
Gevorderd assistent accountant in Sliedrecht
Moore DRV
Manager Assurance
CROP
Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Opdrachtleider met belangstelling om ook ITGC thema op te pakken
Coney
Senior Assistent Accountant
Schuiteman
Relatiebeheerder Accountancy
Visma
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount
Controleleider Audit (Zwolle)
KRC Van Elderen
Assistent accountant in Breda
Moore DRV
Klantmanager
Finance Plus

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen