• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Accountants vinden WNT complex en controle intensief

Accountants vinden WNT complex en controle intensief

Accountancy, Nieuws

5 januari 2021 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Accountantskantoren ervaren de regelgeving in de Wet normering topinkomens (WNT) nog steeds als complex en de WNT-controle als intensief. Vooral het bezoldigingsbegrip is een struikelblok. Dat blijkt uit een evaluatie van de wet die minister Ollongren van Binnenlandse Zaken naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

WNT doeltreffend, maar complex

De WNT heeft als doel het tegengaan van bovenmatige bezoldigingen en ontslagvergoedingen bij instellingen in de (semi)publieke sector. Het tegengaan van bovenmatige bezoldiging en ontslagvergoeding gebeurt door (1) maximering en (2) verplichte openbaarmaking van de bezoldiging en ontslagvergoedingen van leidinggevende topfunctionarissen en toezichthoudende topfunctionarissen van (semi) publieke instellingen.

De belangrijkste conclusie van de minister is dat de WNT bijdraagt aan het tegengaan van bovenmatige beloningen en ontslagvergoedingen bij instellingen in de (semi)publieke sector. De WNT is doeltreffend in het tegengaan van bovenmatige bezoldigingen en ontslagvergoedingen in de publieke en semipublieke sector. Wel is de doelmatigheid vanwege de complexiteit van de wet voor verbetering vatbaar, constateert Ollongren. De minister liet verschillende deelonderzoeken uitvoeren naar de WNT en gaat nog met de Kamer overleggen over de vraag in welke mate de evaluatie aanleiding geeft voor wijziging van wet- en regelgeving.

Accountants controleren streng en actief op naleving

Het aantal gemelde en geconstateerde overtredingen van de geldende bezoldigingsmaxima en/of de maximale ontslagvergoeding is zeer beperkt, schrijft Ollongren in de Kamerbrief. Bij minder dan één procent van de WNT-instellingen is een overtreding van de geldende bezoldigingsmaxima geconstateerd in de onderzoeksperiode van 2016- 2018. In diezelfde periode zijn er (vooralsnog) alleen in 2016 vier overtredingen van de maximale ontslagvergoeding geconstateerd (op een totaal van tussen de circa 100 en 250 ontslagvergoedingen gemiddeld per jaar). In 2017 en 2018 zijn (vooralsnog) geen overtredingen van de maximale ontslagvergoeding geconstateerd. De jaarcijfers over 2019 en 2020 worden medio 2020 respectievelijk 2021 door de accountants gecontroleerd en maakten om deze reden geen deel uit van het onderzoek. Uit de onderzoeken komt het beeld naar voren dat accountants en WNT-toezichthouders streng en actief op naleving van de bezoldigingsmaxima en het maximum van de ontslagvergoeding controleren. Hieruit kan worden geconcludeerd dat de WNT op maximering van de bezoldiging en ontslagvergoeding doeltreffend is, meldt de minister.

Openbaarmaking

Het tweede doel van de WNT, namelijk de openbaarmaking van de bezoldigingen en ontslagvergoedingen van topfunctionarissen van (semi)publieke organisaties bestaat enerzijds uit online publicatie van de WNT-verantwoording en anderzijds de WNT-verantwoording zelf. In het onderzoek naar de doeltreffendheid van de openbaarmaking wordt geconstateerd dat de doeltreffendheid van de online publicatie te wensen over laat. De doeltreffendheid voor wat betreft de volledigheid van de verantwoording is gemiddeld tot goed te noemen. In het onderzoek wordt geconstateerd dat in de periode van 2016-2018 een klein percentage van de WNT-instellingen niet voldaan heeft aan de verantwoordingsplicht in die zin dat zij niet volledig waren in hun verantwoording. In het onderzoek wordt eveneens geconcludeerd dat de lagere doeltreffendheid op het gebied van de online publicatie geen invloed lijkt te hebben op het bereiken van de eerste doelstelling van de WNT, te weten het tegengaan van bezoldigingen en ontslagvergoedingen boven het maximum.

Op basis daarvan mag worden geconcludeerd dat de doeltreffendheid van de WNT hoog is, meldt minister Ollongren.

Hoge administratieve lasten

De micro-doelmatigheid van de WNT (de doelmatigheid van de WNT voor de WNT-instellingen), is daarentegen voor verbetering vatbaar, constateert de minister. Het algemene beeld is dat het kennisniveau van de WNT bij met name kleine WNT-instellingen op bepaalde specialistische onderwerpen kan worden verbeterd en dat de administratieve lasten, bestaande uit informatieverplichtingen en inhoudelijke verplichtingen, die voortvloeien uit de WNT door WNT-instellingen en accountants als hoog worden ervaren. De WNT wordt gezien als een complexe wet met veel aandacht voor het voorkomen van wetsontwijking. Dit heeft geresulteerd in lastig te doorgronden wet- en regelgeving, een aanzienlijke verantwoordingsplicht en de daaruit voortvloeiende relatief hoge administratieve lasten voor WNT-instellingen.

Bezoldigingsbegrip

In het onderzoek dat is uitgevoerd door ICTU is geconstateerd dat het algemene kennisniveau over de WNT bij WNT-instellingen sinds de eerste wetsevaluatie sterk is verbeterd en dat het op de kernelementen van de WNT zelfs goed is. Een uitzondering hierop vormt de kennis over het bezoldigingsbegrip. Dit strookt met de uitkomsten van de andere onderzoeken waarin wordt aangegeven dat de WNT en in het bijzonder het bezoldigingsbegrip als complex wordt ervaren. Ook is er een groot verschil in kennisniveau tussen de instellingen. Grote instellingen, met meer dan 500 werknemers, hebben over het algemeen een hoger kennisniveau van de WNT dan kleinere WNT-instellingen. Dit is te verklaren doordat grotere WNT-instellingen vaker specialisten/HR-functionarissen in dienst hebben en/of er meer interactie met accountants plaatsvindt.

Ingewikkelde en complexe wet

Dat de WNT een ingewikkelde en complexe wet om te controleren is, blijkt ook uit het feit dat de Auditdienst Rijk (ADR) constateert dat 3 van de 22 onderzochte accountantscontroles ‘ontoereikend’ zijn. De voornaamste bevinding die ten grondslag ligt aan deze ontoereikendheden was het verkeerd toepassen van het bezoldigingsbegrip. De in de review betrokken accountantskantoren geven aan dat zij de WNT-regelgeving, nog steeds als complex en de WNT-controle als intensief ervaren. Het tweede onderzoek dat uitgevoerd is door de ADR laat een vergelijkbaar resultaat zien.

Geconcludeerd kan worden dat ondanks dat het kennisniveau bij WNT-instellingen op het gebied van de WNT is verbeterd ten opzichte van de eerste wetsevaluatie er op bepaalde onderdelen van de WNT veel specialistische kennis wordt verwacht van WNT-instellingen en hun accountants, die niet in alle gevallen hierop zijn toegerust.

Administratieve lasten en regeldruk

Een aantal van de onderzoeken gaat specifiek in op de administratieve lasten als gevolg van de verplichtingen die de WNT oplegt. Voor WNT-instellingen bestaan de administratieve lasten onder andere uit het verzamelen c.q. bijhouden van de gegevens die conform de WNT openbaar moeten worden gemaakt en de controle daarop door de accountant. Schattingen van de tijdsinzet en de kosten die hiermee gepaard gaan, lopen uiteen. Dit wordt enerzijds verklaard door verschillende methodologische oorzaken in de verschillende onderzoeken, anderzijds door het feit dat er ook grote verschillen zijn tussen de WNTinstellingen in de ervaren administratieve lasten.

Gemiddeld komen de jaarlijkse administratieve lasten voor een WNT-instelling op ca. €4.000 uit. Er zijn bij benadering 6500 WNT-instellingen die kosten maken in het kader van de WNT, waardoor een schatting van de totale jaarlijkse administratieve lasten voortvloeiende uit de WNT op €25 mln. per jaar komt. De maatschappelijke kosten van de WNT zijn nog hoger, doordat bijvoorbeeld ook de inzet van de tweedelijnstoezichthouders en beleids- en wetgevingsinzet daarin moet worden meegenomen.

De doelmatigheid van de WNT voor WNT-instellingen is daarom voor verbetering vatbaar, constateert de minister.

Kamerbrief over Kabinetsstandpunt wetsevaluatie Wet normering topinkomens 2016-2020

Categorie: Accountancy, Nieuws Tags: bezoldigingsverslag, wet normering topinkomens, WNT

Tags: bezoldigingsverslag, wet normering topinkomens, WNT

Gerelateerde artikelen

7 september 2023

‘Boekhouding theatergroep Likeminds vertoont grote gebreken’

8 september 2022

Bruins Slot werkt aan vereenvoudiging WNT

24 mei 2022

Minimumloon en onbelaste reiskostenvergoeding al vanaf 2023 omhoog

16 februari 2022

Aanpassing btw-wet heeft gevolgen voor WNT-controle door accountant

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

“Ik sta even stil en dat is al een hele vooruitgang…”

Partnercarrousel

Maximaal profiteren van Microsoft 365? Zo doe je dat in 6 stappen met Power BI
Boekencontrole Belastingdienst? Bekijk je rechten en plichten
Koen Scheepers adviseur bij Credion
De duurzame audit: waar moet je op letten als accountant?
Vijf redenen waarom ieder accountantskantoor servicemanagement zou moeten omarmen | (1) Structuur
Taxture Global: een frisse wind in Legal & Tax advies
Deze vijf innovaties worden de komende jaren het belangrijkst voor bedrijven
ICT en Kengetallen 2023 | “Meer werkplezier én een hoger rendement”
Zeven tips om alles uit SharePoint te halen
HR as a service als toegevoegde waarde voor een accountantskantoor
Moore DRV verhoogt efficiency met de digitale handtekening
De Belastingdienst start met invorderen: wat zijn de opties?
Dit moet je weten over de verwerking van deelnemingen in de commerciële jaarrekening
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
ICT en Kengetallen 2023 | “Het unieke inzicht biedt kansen”
“Ik sta even stil en dat is al een hele vooruitgang…”

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

De voordelen van AI voor accountants op een krappe arbeidsmarkt
De zorgplicht van een accountant ten aanzien van een derde bij niet-wettelijke taken
Nieuwe generatie accountants steeds vaker vrouw
Professionals hebben de ‘war for talent’ gewonnen: werkgevers solliciteren bij werknemers
MKB Brandstof en Exact vereenvoudigen administratie met e-facturen
“Wetgeving rondom duurzaamheid ligt in het verlengde van ons DNA”
Miljoenennota herverdeelt naar armen en laat bestaande budgettaire uitdaging aan volgend kabinet
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren

Contentmarketing voor de financiële sector Zorg voor …  

De NIS2-richtlijn: de versterking van cyberveiligheid in een digitale wereld, geldt deze ook voor uw klanten?
KING Connect: de ideale samenwerking tussen accountant en klant
Zo beheer je documenten op een veilige manier
Zo regel je efficiënt een statutenwijziging
Lessons learned: AI naar de accountancysector brengen
Cloud documentmanagement: voor veilig en efficiënt documentbeheer
Wet verbetering poortwachter? Bekijk deze checklist!
“AFAS is een warm bad en wij zijn de badeendjes”
Zo verdrievoudig je in twee jaar tijd
Biometrische gezichtsherkenning: nieuw binnen AuditCase
Teams Bellen biedt Vermetten een veilige en schaalbare bereikbaarheids-oplossing
Effectieve capaciteitsplanning: waarom je achterblijft als je dit negeert 

Meest gelezen

  • Netto maandsalaris Nederlander met modaal inkomen stijgt in 2024 met 67,42 euro 8.3k weergaven
  • Belastingplan 2024: de fiscale voorstellen op een rij 7.6k weergaven
  • Gesjoemel met verkoopfacturen staat btw-aftrek in de weg 5.6k weergaven
  • Fiscus kondigt aanmaningen aan na intrekken betalingsregeling bijzonder uitstel 4.8k weergaven
  • Flinke kapitaalinjectie voor accountantsgroep PIA 3.8k weergaven

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Externe accountant -‘s-Hertogenbosch
Flynth
Fiscalist bij RSM Utrecht
Jobs in Finance
Controleleider – Rotterdam/ Harderwijk
Lentink De Jonge
Boekhouder
Gelders Genootschap
Controleleider
Moore MTH
Registeraccountant jaarrekening
Jobs in Finance
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Supervisor Assurance | Amersfoort, Hoofddorp, Ede, Arnhem en Utrecht
CROP
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Gevorderd Assistent Accountant (Assurance)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Relatie beheerder MKB
Moore MTH
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Gevorderd assistent accountant audit Zoetermeer
Flynth
Ervaren Audit assistent
Jobs in Finance
Adviseur internationaal
Flynth
Junior assistent accountant
Jobs in Finance
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Manager accountancy & advies – Harderwijk
Lentink De Jonge
Accountant/Bookkeeper (Part-Time)
Jobs in Finance
Account AA (teamleider)
Flantüa
Assistent-Accountant Samenstelpraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Gevorderd Assistent Accountant
Jobs in Finance
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Fiscalist bij RSM – Utrecht
Jobs in Finance
Opdrachtleider / Controleleider
Coney Minds
Controleleider audit – Goes
Flynth
Accountant AA of RA voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Gevorderd assistent accountant • Dordrecht
WEA Deltaland
Senior Supervisor Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Werkstudent accountancy audit
Moore MTH
Zelfstandig assistent accountant MKB
Moore MTH
Relatiebeheerder – 32-40 uur p.w | Brielle
WEA Deltaland
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Zelfstandig Assistent Accountant voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Junior manager audit- Utrecht
Flynth
Assistent accountant duaal
Flynth
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Assistent-Accountant controlepraktijk (beginnend)
KRC Van Elderen
Externe Accountant
Coney Minds
Belastingadviseur
Flynth
Senior Belastingadviseur
MKBTR
Accountant
Flynth
Manager Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Accountant bij van der Lely
Jobs in Finance
Ervaren Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Junior administratief medewerker  – Nieuwegein, 32-40 uur
van Helder
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb
KRC Van Elderen
Relatiebeheerder- Goes, Gouda, Rotterdam
Visser & Visser

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen