• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • AV-Beurs
    • AV-Week
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • AV-Beurs
    • AV-Week
    • Nationale salarisdag
Home » Checklist: in 7 stappen van data naar dashboarding

Checklist: in 7 stappen van data naar dashboarding

Accountancy, Blog

22 februari 2021 door DizzyData

Als accountant beschik je over een schat aan financiële data. Maar hoe zorg je ervoor dat je deze data vertaalt naar relevante, begrijpelijke en visueel aantrekkelijke informatie voor de ondernemer? In deze blog 7 stappen om jouw data te vertalen naar een overzichtelijk dasboard. Waarmee jij de ondernemer kan voorzien van een impact- en betekenisvol advies.

1. Bepaal wat je voor je klanten inzichtelijk wilt maken en met welke frequentie (KPI’s)

Bespreek samen met je klant welke KPI’s hij of zij van belang vindt. Denk aan KPI’s die van belang zijn voor de sturing van het bedrijf. Bespreek de plannen voor het komende jaar, zodat je gelijk een begroting kunt opstellen. Stem af hoe frequent je de cijfers aan de ondernemer presenteert en leg de gemaakte afspraken vast.

 2. Welke data heb je daarvoor nodig?

Maak een goede inventarisatie van de data die je nodig hebt. Heb je de nodige data tot je beschikking? Zo niet, hoe kom je daaraan? Op basis van de inventarisatie kun je heldere afspraken maken over opslag van, toegang tot, en verwerking van data.

3. Start met het verzamelen van de data

Heb je duidelijk welke data er nodig is om de KPI’s inzichtelijk te krijgen? Dan is het tijd om de data te verzamelen. Voor veel accountants een uitdaging, want de data is versnipperd over verschillende databronnen. Daarom moeten er zowel interne- als externe bronnen worden aangeroepen of geraadpleegd om de nodige data te verkrijgen.

4. Het opslaan en opschonen van data

Vervolgens sla je de gegevens centraal op in het boekhoudpakket. Van hieruit kunnen gegevens, indien nodig, worden opgeschoond. Zorg dat alle noteringen overeenkomen en corrigeer of verwijder onjuistheden. Op die manier creëer je één centrale waarheid. Door vervolgens de data te structureren of segmenteren maak je uiteindelijk gedetailleerdere analyses.

5. Verrijk de data

Voeg contextuele data toe vanuit andere (externe) bronnen. Naast financiële cijfers is er ook data die bepalend is voor de operationele KPI’s. Bijvoorbeeld aantal FTE, gewerkte uren, aantal orders, economie, het weer enz. Combineer ze met je financiële data en maak tal van analyses en relevante KPI’s. Het toevoegen van contextuele data helpt je bij het doen van voorspellingen op basis van bepaalde kenmerken/gebeurtenissen.

6. Zorg voor een visueel aantrekkelijke weergave

Visualiseer de data met een dashboard. Houd deze overzichtelijk, bijvoorbeeld door ze gelaagd op te bouwen. Als de ondernemer inlogt, moeten de belangrijkste KPI’s in één oogopslag zichtbaar zijn. Wil hij meer informatie? Dan kan hij of zij downdrillen om meer detail krijgen.

7. Bespreek het dashboard in een adviesgesprek

Je kent de doelstellingen van je klant en hebt deze in het dashboard verwerkt. Tijdens je periodieke afspraak beoordeel je samen met de ondernemer of die doelstellingen worden gehaald. Bespreek welke acties noodzakelijk zijn om die doelstellingen te realiseren (mogelijk kun je daar zelf ook iets in betekenen). Leg die acties vast zodat je daar in de volgende maand of kwartaal op terug kan komen.

Benieuwd hoe dit er in de praktijk uitziet? Bekijk de volledige checklist met voorbeelden uit de praktijk. Daarnaast kun je je inschrijven voor de online kennissessie: van data naar dashboard. Daarin vertellen we hoe je mens, proces en technologie op elkaar afstemt om advisering centraal te stellen binnen jouw accountantskantoor.


Categorie: Accountancy, Blog Tags: dashboard, data

Tags: dashboard, data

Gerelateerde artikelen

28 januari 2021

Datagoudmijn verzilveren? Lees het gratis kennisdoc

15 mei 2020

6 tips over het accountancy dashboard in iMUIS Online

11 maart 2020

Vijf vragen aan… | Counta, administratiekantoor met eigen programmeurs

22 januari 2020

Data en digitaal centraal bij DNB

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Accountant: ‘NOW-afrekening nieuwe toeslagenaffaire?’
  • Register NOW 3 openbaar: veel minder accountantskantoren, wel enkele nieuwkomers
  • Blog | NOW-regeling zet de accountant klem
  • Penningmeester verdacht van greep uit kas bij Gronings jongerennetwerk

Partnercarrousel

Hoe digitaal is de accountancysector?
Disbalans vermogen en schuld – bieden WHOA en TOA-krediet uitkomst?
logo_pinkweb_2013_donker_340x156_top.png
Bescherm je privacy ook online
twinfield logo AV
Je klanten digitaal krijgen, hoe doe je dat?
Exact logo
Exact presenteert de Winter ’21 Release
Accountant, zo neem je je klant mee in het realiseren van een efficiënte samenwerking
Yuki Robotic Assistant
‘Niemand begint een onderneming met als doel om zo goed mogelijk de administratie te doen’
NOW Manager CaseWare koppelt met geanalyseerde data Full Finance
De werkkostenregeling (WKR): wat zijn precies de regels?
Btw-nummer controleren met één druk op de knop
Digitalisering, automatisering: ben jij klaar voor de toekomst?
Estate planning, een introductie
‘De salarisadministratie van de toekomst zal als een zelfrijdende auto functioneren’
Martin de Bie: ‘Implementeer RGS zo snel mogelijk’
Verzuim in coronatijden: ‘Goede communicatie is juist nu heel belangrijk’
RB
Register Belastingadviseurs: het opleidingsinstituut gericht op het mkb
FinTech-startup Finturi verruimt haar dienstverlening
Checklist: in 7 stappen van data naar dashboarding
NLP voor gevorderden: ‘Je leert naar jezelf te kijken’
Firm24: ‘20% meer BV-aanvragen ná persconferenties coronacrisis’
keurmerk ritregistratie
Privacy rondom ritregistratie
The Legal Company
Wetboek van Werk 2025 komt dichterbij: 5 grote veranderingen in het arbeidsrecht
Credion
Talloze mogelijkheden in alternatieve financieringen
Accountant, hoe loods jij de ondernemer door de coronacrisis?

De tipweek van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Adviseur MKB – Lochem
de Jong & Laan
Assistent Accountancy AGRO 40 uur
acconavm
Accountant MKB – Zwolle
de Jong & Laan
Gevorderd assistent accountant BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Customer Success Manager
Yuki
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
New Business Development Manager
Yuki
Adviseur MKB – Emmeloord
de Jong & Laan
Adviseur MKB – Hardewijk
de Jong & Laan
Assistent accountant
Rousch
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Manager aangiftepraktijk – Zwolle
de Jong & Laan

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen