Vanwege de technische storing van deze week geeft de Belastingdienst meer tijd voor het doen van aangifte. De uiterste inlevertermijn loopt nu tot 8 mei, in plaats van tot 1 mei. Daarnaast verschuift ook de garantietermijn een week: iedereen die voor 8 april (was 1 april) aangifte doet, krijgt voor 1 juli bericht.
Verbetering
De Belastingdienst lijkt er donderdagmiddag, naar eigen zeggen, in geslaagd te zijn om de technische storing op te lossen die zorgde voor problemen bij het doen van online aangifte. Aangifte doen wordt weer beter mogelijk. ‘We zijn voorzichtig, maar hopen dat we snel met zekerheid kunnen zeggen dat de problemen helemaal voorbij zijn,’ zegt een woordvoerder. Er kunnen steeds meer mensen tegelijkertijd aangifte doen, dat blijkt ook uit het feit dat er op dit moment 10.000 aangiftes per uur binnen komen, maar het aantal mensen dat tegelijkertijd aangifte kan doen is nog steeds minder dan normaal. Donderdag is het aantal mensen dat tegelijkertijd aangifte kan doen gecontroleerd verhoogd.
8,3 miljoen enveloppen
De Belastingdienst had bij de start van de aangiftecampagne te maken met een technische storing in de online aangifte en met de Android versie van de aangifte-app. Daardoor kon het zijn dat het niet mogelijk was om aangifte te doen. Het maximum aantal gebruikers werd daarna beperkt om ervoor te zorgen dat mensen zoveel mogelijk hun aangifte succesvol konden afronden. Door de beperking van het maximum aantal gebruikers lukte het vaak niet om aangifte te doen. De precieze oorzaak van de storing is nog onderwerp van onderzoek. Niet iedereen had overigens met de problemen te maken: meer dan 513.000 mensen hebben sinds maandag 1 maart succesvol aangifte gedaan op Mijn Belastingdienst en via de aangifte-app. De afgelopen periode ontvingen 8,3 miljoen mensen een uitnodiging voor het doen van aangifte.
Excuses
‘Het is natuurlijk bijzonder vervelend dat veel mensen nog geen aangifte kunnen doen op het moment dat ze dat willen. We kunnen ons voorstellen dat mensen daarvan balen. En de Belastingdienst vindt dit natuurlijk ook erg vervelend. We maken excuses voor het ongemak en bedanken mensen voor hun geduld. Medewerkers van de Belastingdienst hebben hard gewerkt om dit ingewikkelde probleem op te lossen en hopen dat dit nu gelukt is.’
Geef een antwoord