Bijna negen van de tien Noord-Europese ondernemers (86%) is, mede onder invloed van de coronacrisis, van plan om het bedrijf binnen tien jaar over te dragen. In Nederland gaat het om 73 procent van de ondernemers. Dit blijkt uit de achtste Marktlink Bedrijfsovernamemonitor.
Verkoopgolf
Naast Nederland zijn ook Duitsland, België, Verenigd Koninkrijk, Zweden en Denemarken in het onderzoek meegenomen. ‘Veel bedrijven hebben het onzekere sentiment van de coronacrisis achter zich gelaten en kijken weer positief vooruit,’ aldus Tom Beltman van Marktlink. ‘De verkoopgolf die Marktlink jaarlijks met haar onderzoeken voorspelde, is de afgelopen periode duidelijk verzilverd.’ KPMG becijferde medio oktober dat de Nederlandse markt voor fusies en overnames op koers ligt voor een recordjaar – net als wereldwijd het geval is. In de eerste zes maanden van 2021 hebben in Nederland 55% meer bedrijfsfusies en -overnames plaatsgevonden dan in dezelfde periode in 2020.
Coronacrisis
De coronacrisis heeft veel ondernemers aan het denken gezet. 51% van de Europese ondernemers met een verkoopambitie geeft aan dat corona de voornaamste reden is dat ze nadenken over een bedrijfsverkoop (vorig jaar was dat 37%). Van hen zijn Duitse ondernemers het meest door coronacrisis gedreven om het bedrijf te verkopen (64%). In België zijn de effecten van corona het meest merkbaar geworden in een jaar tijd. Het percentage Belgen dat door de pandemie nadenkt over een verkoop is meer dan verdrievoudigd (van 15% naar 47%). Beltman: ‘Ondernemers hebben de afgelopen anderhalf jaar tijd genomen om tot bezinning te komen. Ze zijn veel zakelijker naar het bedrijf gaan kijken. Ze vragen zich af wat nodig is om in de toekomst succesvol te blijven en welke rol of welk aandeel ze daarin willen hebben of houden.’
Buitenlandse kopers
Duitsers zetten de deur naar andere landen wagenwijd open: 60% van hen heeft interesse in de aankoop of verkoop van het bedrijf in het buitenland. In Nederland, Engeland en Zweden is dit voor 40% een serieuze optie. Wel denkt een groeiende groep Nederlandse ondernemers (43%, +11% afgelopen jaar) dat een buitenlandse acquisitie minder succesvol is vanwege culturele verschillen. 56% van de groep Nederlandse ondernemers die geïnteresseerd is in een overname van een buitenlands bedrijf, zoekt hiervoor de kennis en kunde van een lokale adviseur.
Private equity
De verzakelijking blijkt mede uit het feit dat circa 80% van de ondernemers graag een deel van de waarde van het bedrijf uit de risicosfeer wil halen. Dit maakt gelijk de weg vrij voor overnames door private equity fondsen. ‘Private equity fondsen zoeken naar rendement. Gezonde bedrijven vormen een interessante investering. De combinatie van verzakelijking met de aanwezigheid van veel kapitaal in de markt, stuwt de eerder voorspelde overnamegolf. Gezien de cijfers en het aantal bedrijven is het einde van deze golf nog lang niet in zicht,’ aldus Beltman.
Familiebedrijf
Door de verzakelijking is het romantische beeld van een bedrijfsopvolging binnen de eigen familie aan erosie onderhevig. 75% van de Nederlandse ondernemers verkoopt het bedrijf meteen aan een derde partij als de juiste prijs wordt geboden. Slechts 25% van de Nederlandse ondernemers geeft de voorkeur aan bedrijfsopvolging door een familielid.
Ruime voldoende
70% van de ondernemers geeft hun overheid een voldoende voor het gevoerde coronabeleid. In Nederland geeft driekwart de overheid een voldoende. De Belgische en Duitse ondernemers zijn het meest tevreden over het beleid van hun regering. De Nederlanders waarderen de regeringsmaatregelen met een 6,5. Opvallend is dat de Zweden met een 5,9 het minst tevreden zijn met de coronamaatregelen in hun land.
Geef een reactie