• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
Home » Onderzoek: voldoende hersteltijd voorkomt langdurig verzuim

Onderzoek: voldoende hersteltijd voorkomt langdurig verzuim

Accountancy

14 februari 2022 door Sazas

Stress door werk is beroepsziekte nummer één in Nederland, dus ook bij uw klanten. Werkstress kan ervoor zorgen dat hun medewerkers voor langere tijd uitvallen. En dat wilt u als accountant natuurlijk helpen voorkomen.

Kijk naar oorzaken en oplossingen

Werkgerelateerde stress wordt dan al snel ingedeeld onder het kopje ‘te hoge werkdruk’, zonder te kijken naar de oorzaken en bijbehorende oplossingen. En dat terwijl deze oplossingen volgens onderzoek van de ISMA-NL (Internationale Stress Management Associatie Nederland) soms verrassend eenvoudig zijn. Een aantal tips voor werkgevers.

Onderzoek: verzuim door stress

De ISMA-NL, een non-profit organisatie gericht op stressmanagement,
deed in Nederland samen met verschillende professionals onderzoek binnen het onderwerp Arbeid & Gezondheid. In Nederland is het welzijn van medewerkers opgenomen in de Arbowet, maar dit onderwerp is daarin weinig concreet gemaakt. Een groot gemis, want op veel bedrijven neemt naast verzuim door fysieke arbeid ook het psychisch verzuim toe. De ISMA-NL biedt met de ‘Leidraad voor hersteltijd op het werk’ een aantal handvatten om langdurige uitval te voorkomen. Hieronder behandelen we de belangrijkste inzichten uit dit onderzoek.

Hersteltijd medewerkers

Het is voor veel medewerkers aan de orde van de dag: intensieve vergaderingen, moeilijke klantgesprekken of inspannende werkzaamheden. Onderzoek toont aan dat voldoende tijd om te herstellen na dergelijke psychische inspanningen cruciaal is. Als een werkgever hiermee rekening houdt, zorgt dat voor meer ontspannen medewerkers en blijft de concentratie op peil. Heeft het bedrijf geen aandacht voor deze herstelbehoefte en worden de werkdagen van medewerkers volgepland? Dan vermindert de effectiviteit, ontstaan gevoelens van stress en nemen zaken als verzuim en verloop toe. Kortom; aandacht voor de herstelbehoefte van medewerkers is volgens de ISMA-NL ‘geen luxe, maar van groot belang om gezond en veerkrachtig te blijven in duurzame arbeid’.

Positieve effecten kantoor en klantomgeving

Veel werkgevers grijpen pas in als de stressproblemen bij hun medewerker(s) al zijn ontstaan. Dat is zonde, om meerdere redenen. Als verzuimspecialist zien wij bij Sazas dat de kosten voor verzuimpreventie vele malen lager zijn dan de kosten van verzuim. Daarom is het belangrijk dat werkgevers en medewerkers samen onderzoeken hoe werkstress kan worden voorkomen.

Naast het genoemde financiële voordeel, ligt de winst die dit oplevert ook op het vlak van de inzet van de medewerkers. Voldoende hersteltijd verbetert de onderlinge sfeer en geeft medewerkers meer werkplezier. Dat heeft een positief effect binnen het hele bedrijf, maar straalt ook nog eens door naar de klant.

Wat kunnen werkgevers doen?

Het is belangrijk dat werkgevers en eventuele andere leidinggevenden zich bewust zijn van het feit dat medewerkers tijdens de werkdag tijd nodig hebben om te herstellen. Ook is het goed als werkgevers erop letten dat vergaderingen, presentaties of andere werkzaamheden niet onmiddellijk worden opgevolgd door andere (psychische) inspanningen. Het helpt als werkgevers en/of leidinggevenden weten hoe zij de omgang met psychische inspanning bespreekbaar kunnen maken. Hierdoor ontstaat ruimte om samen tot oplossingen te komen.

Privéfactoren kunnen bij de medewerker ook een rol spelen. Niet alleen zijn of haar levensfase, maar ook de gezinssituatie of ingrijpende persoonlijke gebeurtenissen (geboorte, scheiding of rouw) zijn van grote invloed op de behoefte aan hersteltijd van medewerkers. Het is dan ook belangrijk dat werkgevers dit in het achterhoofd houden.

Tips voor werkgevers

  • Bespreek de herstelbehoefte van medewerkers en breng deze in kaart. Probeer deze te vertalen naar individuele behoeften. Iedere medewerker is anders en de omstandigheden zijn niet voor iedereen gelijk. Bied eventueel concrete oplossingen, maak samen afspraken en hou periodiek de vinger aan de pols.
  • Geef medewerkers de kans om tijdens de werkdag rust te nemen. Ondersteun hen actief, bijvoorbeeld met het instellen van flexibele werktijden waarin zij zelf bepalen wanneer zij werken,
    en wanneer zij herstellen. Of denk verder en richt bijvoorbeeld op het kantoor werk een speciale relaxruimte in.
  • Geef voorlichting. Leidinggevenden zijn zich niet altijd bewust van de risico’s van te hoge psychische belasting. Signalen worden niet altijd herkend, maar de schade is groot als het te laat is. Ook medewerkers die zich nog niet bewust zijn van hun psychische belasting, kunnen klachten krijgen. Werkgevers kunnen deze situatie voor zijn.
  • Geef het goede voorbeeld. Als de leiding laat zien dat zijzelf ook tijd besteden aan herstel van intensieve werkzaamheden, wordt dat gedrag sneller bedrijfsbreed geaccepteerd en overgenomen.
  • Geef medewerkers, als het werk zich ervoor leent, de ruimte om hun eigen werkdag en werkzaamheden te organiseren. Medewerkers die kunnen meedenken en -beslissen over hun werk raken minder snel vermoeid en kunnen het werk beter aan. Dit bevordert ook de creativiteit.

Bron: Sazas

Categorie: Accountancy Tags: verzuim, werkstress

Tags: verzuim, werkstress

Gerelateerde artikelen

17 juni 2022

Geen terugkeerpremie meer voor eigenrisicodragers Ziektewet

10 juni 2022

Begin dit jaar hoogste ziekteverzuim ooit gemeten

9 juni 2022

Arbeidsinspectie scherpt boetebeleid voor gevaarlijke stoffen aan

3 juni 2022

De WIA-aanvraag: wat is de rol van de werkgever?

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Twee nieuwe partners bij Eshuis
  • STAP-budget al na 2,5 uur op
  • Ook Visser & Visser verhoogt salaris met 5%
  • ‘Ook nieuwe box 3-heffing heeft nadelen, vermogensbelasting eenvoudiger’

Partnercarrousel

Is de financiering nog wel betaalbaar?
De evolutie van accountancy
Visma Pinkweb logo
Do’s en don’ts bij het werven van personeel
Slim Practice Management met Alure en Twinfield Samenwerken
Exact logo
Een complete ‘productiestraat’ | Harvest Finance
Yuki logo 042021
Recruit jij accountancytalent op basis van soft skills?
Veilig werken op het wifi-netwerk van Starbucks is mogelijk
Integrated Accounting: controle en inzicht over alle processen

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Een werkdag zónder automatisering? Onvoorstelbaar voor Alfa Accountants en Adviseurs
Bedrijfsoverdracht | Maak het je klant gemakkelijk
‘Met de informatie uit het systeem ben je iedereen altijd een stap voor’
Hoe je rendement wint door een geautomatiseerde backoffice?
Een Wwft-boete? Welnee! Zo vaak controleert het BFT toch niet.
Hoe werkgevers medewerkers met schulden kunnen helpen
In gesprek met accountants over SharePoint
‘Een volledige SBR Jaarrekening is nodig om de bank het juiste inzicht te geven’
Hoe Rijkse Accountants & Adviseurs zichzelf en ondernemers helpt met WeFact
Laat de waan van de dag niet regeren
De digitale handtekening: wat moet je er als accountant over weten?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Qics NEN en ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd
Van bv naar eenmanszaak; wat zijn de fiscale gevolgen?
Sander Zeijlemaker (MIT): ‘Cybersecurity ook een zaak van financials’
Van reactief naar proactief benaderen van uw cliënten (6 tips)
keurmerk ritregistratie
Geld besparen met BTW over privégebruik auto
10 belangrijke lessen uit de coronarechtspraak voor de accountancybranche
Credion
Credion Den Haag breidt uit naar Delft-Westland
Leergang Herstructureringsdeskundige voor accountants wordt herhaald

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Supervisor Assurance
CROP
Assistent-Accountant (gevorderd)
KRC Van Elderen
Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Specialist sociale zekerheid
Fiscount
Assistent Accountant in audit & iAccountancy Praktijk
Coney
Assistent accountant in Breda
Moore DRV
Junior administratief medewerker Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Werken als Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Supervisor Compilation
CROP
Fiscalist
Extendum
Assistent accountant samenstelpraktijk
Van der Vlugt Accountants
Assistent Accountant, 32 – 40 uur Goes
acconavm
Data-analist met Audit Analytics mindset (32 uur mogelijk)
Coney
Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Manager accountancy samenstelpraktijk
acconavm
Relatiebeheerder / Accountant
KRC Van Elderen
Beginnend assistent-accountant samenstelafdeling
SMK Accountants
Accountant relatiebeheerder in Rotterdam
Moore DRV
Ervaren controleleider (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Controleleider
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Ervaren accountmanager
Fiscount
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Assistent accountant
Rikst
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount
Zelfstandig Assistent Accountant, Barendrecht
Visser & Visser
Assistent Accountant (24-40 uur) – Alkmaar/Heerhugowaard/Beverwijk
De Hooge Waerder
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Boekhouder – Accounting & Treasury (m/v/x) 20-24 uur, Amsterdam en hybride
Duits-Nederlandse Handelskamer
(Junior) Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Ervaren assistent-accountant en afgestudeerde AA-er
WEA Accountants & Adviseurs
Gevorderd Assistent Audit (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk) 
Lansigt
Controleleider in Terneuzen
DRV
Administratief consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Supervisor Assurance
CROP
Manager Accountancy & Advies
Lentink De Jonge
(Zelfstandig) assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Fiscalist
SNP Adviseurs
Assistent Accountant
Schuiteman
Accountant AA (24-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Gouda)
Lansigt
Medewerker Financiële administratie (m/v/x) 24-40 uur, Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers
Partner & Externe Accountant
Coney
Assistent accountant – samenstelpraktijk
Scab
Gevorderd assistent accountant in Sliedrecht
Moore DRV
Senior IT-Audit Professional
CROP
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Gevorderde assistent accountancy MKB- Beek -Maastricht
acconavm
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur MKB
KRC Van Elderen
Financial Controller
ENTRPNR
Senior Assistant Accountant RA – Alkmaar, Amsterdam, Hoofddorp, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Heerlen
RSM
Accountant (AA/RA)
SMK Accountants
Senior Assistent Accountant RA
Share Impact Accountants
Controleleider
SNP Adviseurs
Accountmanager Accountant AGRO
acconavm
Compliance officer vaktechneut (24-32 uur in overleg)
UNP accountants adviseurs
Ervaren allround fiscalisten in Noord-West en Oost-Nederland
Fiscount
IT auditor Alphen aan den Rijn, Ridderkerk
Lansigt
Manager Assurance
CROP
Supervisor Compilation
CROP
Fiscount Fiscalisten
Fiscount
Ondernemende Belastingadviseur
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Professional – Medewerker accountancy
Van Oers
Assistent Accountant, Oud-Beijerland
Visser & Visser
Senior Assistent Accountant
Schuiteman
Jaarrekening Specialist, Dordrecht
Visser &Visser
Fiscaal medewerker accountantspraktijk
Van der Vlugt Accountants
Ervaren agro-fiscalist | HBO | WO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Ervaren fiscalist-estate planner
Fiscount
Fiscaal jurist
WEA Accountants & Adviseurs
Controleleider (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Ridderkerk)
Lansigt
Zelfstandig assistent accountant samenstel
SNP Adviseurs
Assistent Accountant, Ede 24 – 40 uur
Schuiteman
Staff Compilation
CROP
Senior Supervisor Assurance
CROP
(Junior) Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
(Senior) marketeer
Fiscount
Controleleider  
Scab
Startend assistent accountant (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Manager bij Coney Accountancy & Analytics (min 32 uur)
Coney
(Senior) controller / teamleider Rotterdam
Yaarwerk
Accountant manager samenstel in Middelburg
Moore DRV
Relatiebeheerder Accountancy
Visma
Ervaren accountantsadviseurs (AA/RA)| HBO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Fiscount
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent Accountant (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk)
Lansigt
Relatiebeheerder
Scab
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Lisse, 32-40 uur
van Helder
Senior Accountant / Teamleider Samenstelpraktijk, vestiging Barneveld
Visser & Visser
Beginnend Assistent-Accountant 
KRC Van Elderen
Relatiebeheerder zelfstandig (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Opdrachtleider met belangstelling om ook ITGC thema op te pakken
Coney
Product Marketing Specialist Accountancy
Visma
Tax Manager
Crop
Adviseur MKB Accountancy
NBA
Senior Assistent Accountant Samenstel​praktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent accountant Controlepraktijk
Van der Vlugt Accountants

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen