• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Gerichte vrijstelling voor thuiswerkkosten: hoe zit het precies?

Gerichte vrijstelling voor thuiswerkkosten: hoe zit het precies?

Fiscaal, Nieuws

De werkgever mag de werknemer sinds 1 januari 2022 een onbelaste vergoeding geven voor thuiswerkkosten. Hiervoor geldt in 2025 een gerichte vrijstelling van € 2,40 per thuisgewerkte dag.

31 januari 2025 door Accountancy Vanmorgen

Je mag voor een dag waarop de werknemer zowel thuiswerkt als naar de vaste werkplek reist niet tegelijkertijd de gerichte vrijstelling voor thuiswerkkosten en de gerichte vrijstelling voor reizen naar een vaste werkplek toepassen.

De onbelaste vergoeding voor thuiswerkkosten is bedoeld voor de extra kosten door het thuiswerken, zoals voor water- en elektriciteitsgebruik, verwarming, koffie, thee en toiletpapier. Het bedrag van € 2,40 is gebaseerd op onderzoek van het Nibud. Je kunt de vrijstelling ook toepassen als een werknemer slechts een deel van de dag thuiswerkt.

Deze gerichte vrijstelling geldt naast de al bestaande gerichte vrijstellingen, zoals voor het onbelast vergoeden, verstrekken en ter beschikking stellen van noodzakelijke gereedschappen en ICT-middelen en arbovoorzieningen.

Vaste vergoeding

De werkgever mag een werknemer een vaste vergoeding geven voor de thuiswerkkosten. Voor deze gerichte vrijstelling geldt de 128-dagenregeling. Dit wil zeggen dat als de werknemer 128 dagen thuiswerkt, je de werknemer een vaste onbelaste vergoeding voor thuiswerkkosten mag geven alsof de werknemer 214 dagen per kalenderjaar thuiswerkt.

De 128-dagenregeling gaat uit van 214 werkdagen per jaar voor een fulltime medewerker, na aftrek van vakantie, ziekte (gemiddeld ziekteverzuim) en feestdagen.

In de volgende situaties moet je het aantal werkdagen (214) en thuiswerkdagen (128) naar evenredigheid toepassen:

  • De werknemer werkt op minder dan 5 dagen per week thuis.
  • De dienstbetrekking begint of eindigt in de loop van het kalenderjaar.

In de volgende situaties moet je de vergoeding naar tijdsgelang herrekenen:

  • Je start of stopt gedurende het kalenderjaar met de vergoeding.
  • De grondslag voor de berekening van de vergoeding wijzigt in het kalenderjaar.

Aanpassing vaste vergoeding

De vaste vergoeding hoef je niet aan te passen als een werknemer incidenteel een dag niet thuiswerkt.

Je past de vergoeding wel aan als de werknemer niet meer ‘in de regel’ op de vastgestelde dagen thuiswerkt. Hiervan is sprake als een wijziging van de thuiswerkdagen meer dan 2 maanden duurt. Dit kan zich voordoen als een werknemer (deels) onbetaald verlof heeft.

Of nog sprake is van ‘in de regel’ beoordeel je per aanleiding en op kalenderjaarbasis. Als de aanleiding het kalenderjaar overstijgt, is sprake van een nieuwe aanleiding.

Samenloop thuiswerken en reizen voor het werk

Je mag voor eenzelfde werkdag niet tegelijkertijd de vrijstelling voor thuiswerkkosten en de vrijstelling voor reizen naar een vaste werkplek toepassen.

Werkt een werknemer een deel van de dag thuis en het andere deel op de vaste werkplek, dan kies je voor die dag of je de gerichte vrijstelling toepast voor de reiskostenvergoeding (€ 0,23 per kilometer) óf voor de thuiswerkkosten (€ 2,40 per thuiswerkdag).

Als aan de gebruikelijkheidstoets is voldaan, mag je wel één van deze vergoedingen aanwijzen als eindheffingsloon. Dit komt ten laste van de vrije ruimte. Daarboven betaal je 80% eindheffing.

Vaste werkplek

Er is in ieder geval sprake van een vaste plaats van werkzaamheden als de werknemer meer dan 40 dagen per kalenderjaar op dezelfde plek werkt. Dit is ongeacht de datum van indiensttreding, het aantal contracturen en de lengte van het verblijf. Er kan sprake zijn van meerdere vaste werkplekken.

Thuiswerken en dienstreis

Werkt de werknemer op een dag deels thuis en maakt hij een zakelijke reis die geen woon-werkverkeer is, maar een dienstreis? Dan mag je zowel de gerichte vrijstelling van € 0,23 per kilometer als de gerichte vrijstelling voor thuiswerkkosten toepassen.

Afspraken met de werknemer

Je kunt met de werknemer afspraken maken over het aantal thuiswerkdagen. Deze kunnen een basis zijn voor de vaststelling van de onbelaste vergoeding voor de reizen voor woon-werkverkeer en voor de thuiswerkkosten.

Vervoer vanwege de werkgever

Heeft de werknemer de beschikking over een OV-chipkaart, OV-abonnement, auto of fiets van de zaak of ander vervoer vanwege de werkgever? En maakt de werknemer hier daadwerkelijk gebruik van voor een reis naar een vaste werkplek op een dag dat hij ook thuiswerkt? Dan mag je voor die dag geen gericht vrijgestelde vergoeding voor thuiswerkkosten geven.

Als aan de gebruikelijkheidstoets is voldaan, mag je de vergoeding voor thuiswerkkosten wel aanwijzen als eindheffingsloon. Dit komt ten laste van de vrije ruimte. Daarboven betaal je 80% eindheffing.

Dienstreis

Werkt de werknemer op een dag deels thuis en maakt hij een zakelijke reis die geen woon-werkverkeer is, maar een dienstreis? Dan mag je voor die dag wel de gerichte vrijstelling voor thuiswerkkosten toepassen.

Voorbeeld 1

Anton werkt 5 dagen per week. Hij werkt 2 dagen thuis en reist 3 dagen met zijn auto naar kantoor (enkele reisafstand 20 km.)

Reiskostenvergoeding per maand:
3/5 x 214 dagen = 129 dagen; 129 dagen x (40 km x € 0,23) / 12 = € 98,90

Thuiswerkkostenvergoeding per maand:
2/5 x 214 dagen = 86 dagen; (86 dagen x € 2,40) / 12 = € 17,20

Voorbeeld 2

Bouchra werkt 4 dagen per week. Zij werkt 2 dagen thuis en gaat 2 dagen met de fiets naar kantoor (enkele reisafstand 12 km.)

Reiskostenvergoeding per maand:
2/5 x 214 dagen = 86 dagen; 86 dagen x (24 km X € 0,23) / 12 = € 39,56

Thuiswerkkostenvergoeding per maand:
2/5 x 214 dagen = 86 dagen; (86 dagen x € 2 ,40) / 12 = € 17,20

Bron: Forum Salaris

Categorie: Fiscaal, Nieuws Tags: thuiswerken

Tags: thuiswerken

Gerelateerde artikelen

19 mei 2025

CNV: werkgever kritischer op thuiswerken

14 april 2025

Nederland wijzigt belastingverdrag met Duitsland over grenswerkers

30 januari 2025

Twee jaar na corona lijkt het thuiswerken op zijn retour

24 oktober 2024

CEO’s: minder snel promotie of salarisverhoging voor thuiswerkers

Reacties

  1. Gert Timmerman zegt

    3 februari 2025 om 11:33

    Lees en geniet van dit heel goede voorbeeld van fiscale optimalisatie. Hoe mooi kan het zijn. Voordat u gaat besluiten dit voorbeeld te volgen moet ik u wel adviseren om de personele capaciteit van uw afdeling HR, of hoe-dat-ie-hete-moge, eerst fors uit te breiden
    als u tenminste voornemens bent om alle gegevens die maandelijks nodig zijn om de uitbetaling te berekenen en ook maandelijks de ontwikkeling op langere termijn te blijven volgen. Natuurlijk kunt u het ook automatiseren, ook dan moet u een kosten/bate analyse kunnen maken voor u besluit. Sterkte er mee.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Werkgevers krijgen meer duidelijkheid over toepassing Rijnvarendenovereenkomst

Partnercarrousel

Maximaliseer kwaliteit & controle met deze vier succesfactoren
“We zetten vol in op ‘autonoom’ boekhouden”
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
De vijver is leeg: zo beschik je tóch over goed opgeleide boekhouders
Een hoge automatisering begint met een goede samenwerking
Wat betekent e-facturatie voor accountants- en administratiekantoren? 
De accountant ontzorgen: samenwerken aan het totale administratieproces
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Adviessoftware als geheime wapen bij AXP
De 5 beste factuurverwerking software van 2025
Vereenvoudigd cliëntenonderzoek Wwft: wanneer en hoe pas je het toe?
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Dubbele belasting, dubbele druk: waarom steeds meer Amerikaanse Nederlanders hun nationaliteit opzeggen
“Het primaire werk van een accountant verandert onomkeerbaar”
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
De evolutie van KYC/KYB: wat accountants in 2025 moeten weten
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Perspectief van onze CCO: Interview met Edgar de Wit van XLReporting
Hoeveel overuren zijn eigenlijk normaal in de accountancy?
Debt advisory: De sleutel tot succesvolle groeistrategieën 
“Onderzoek: elke maand €500 extra declarabiliteit per medewerker”
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Eenvoudiger werken met deze drie koppelingen
Fraude met vervalste handtekening, grote gevolgen
In 5 weken naar een serverloze werkplek 
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Visionplanner breidt software uit met AI, betere consolidatie en zorgfunctionaliteit
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf veelgemaakte fouten bij het uitvragen van klantdata (en hoe je ze voorkomt)
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Documentbeheer: het verwaarloosde fundament van accountancykantoren
Technologie combinerenmet businesskennis
We helpen kantoren met AI hun nieuwe rol te pakken
Van loonstrook naar HR-partner: kengetallen die er wél toe doen
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Hoe stel je efficiënt de jaarrekening samen? Praktijkcasus met VLM
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
We werken aan een grote efficiencyslag voor de accountant
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Deelnemingen in de jaarrekening op fiscale waarderingsgrondslagen
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Vacature Relatiebeheerder Barchem
Westerveld en Vossers
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Finance Consultant
a.s Works
Financieel administratief medewerker
Scab
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Vacature Relatiebeheerder Duiven
Westerveld en Vossers
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Assistent accountant mkb
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Senior Belastingadviseur
Kaap Hoorn
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Agro Accountant
Schipper Accountants
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Relatiebeheerder  
Scab
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Controleleider
PIA Group
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
Accountant RA
PIA Group
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Oud-FIOD’er Douma (105), pensioen na 39 jaar en 4 maanden, liep bonus mis 64.8k weergaven

  • Waarom goede medewerkers vertrekken (en het bijna nooit aan het salaris ligt) 30.9k weergaven

  • Box 3 in 2028: het wordt voor de belegger niet beter 15k weergaven

  • Fiscus gaat brieven sturen over box 3-herstel 13.2k weergaven

  • Pensionado’s bijten in het stof met klacht tegen accountant om jaarrekening ABP 11.9k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Administratiekantoor ter overname gezocht

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen