Verzekeraars laten goede vorderingen zien bij het helpen en informeren van klanten met een beleggingsverzekering. Maar ondanks de inspanningen van verzekeraars is er een kwetsbare groep klanten met een beleggingsverzekering die niet of nauwelijks in actie komt om hun financiële situatie te verbeteren.
Dat constateert de AFM in haar rapport “Nazorg beleggingsverzekeringen” .
Klanten moeten een bewuste keuze kunnen maken over wat zij met hun beleggingsverzekering gaan doen om zo veel als mogelijk het oorspronkelijke doel alsnog te behalen en financiële problemen in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen. In haar rapport stelt de AFM vast dat alle verzekeraars ten opzichte van eind 2014 stappen hebben gezet in het ‘activeren’ van polishouders: het geven van inzicht aan polishouders in de waardeontwikkeling van hun beleggingsverzekering en het bieden van overzicht in de mogelijkheden om deze verzekering aan te passen.
Aandachtspunten
Op een aantal onderdelen is nog wel extra aandacht nodig van de verzekeraars. De laatste, nog niet bereikte polishouders met een niet-opbouwende of hypotheekgebonden beleggingsverzekering moeten nog geïnformeerd worden. Tevens biedt het hersteladvies dat hierop volgt nog ruimte voor verbetering. De AFM heeft bij zes verzekeraars een (verkennend) onderzoek gedaan naar de kwaliteit van dit advies. Hoewel in vrijwel alle gevallen hersteladvies tot verbetering van de positie van de klant leidt, ziet de AFM ruimte voor verbetering en/of optimalisering op de verschillende onderdelen van het hersteladvies.
Zo komt het voor dat een verzekeraar niet verder gaat dan het inzicht geven in de waardeontwikkeling van de beleggingsverzekering met bijbehorende mogelijkheden om de verzekering aan te passen. Adviseren gaat echter verder dan het voorleggen van verschillende opties. Een adviseur moet immers een concrete aanbeveling doen wat volgens hem of haar de best passende oplossing is voor een klant (binnen de mogelijkheden van zijn dienstverlening).
Kwetsbare groep
Uit onderzoek van de AFM onder consumenten blijkt dat de meeste respondenten op de hoogte zijn van het mogelijke probleem dat zij hebben en er veel zelf in actie zijn gekomen. Er is echter ook een groep klanten die ondanks inspanningen van verzekeraars niet of nauwelijks in beweging komt. Dit baart de AFM zorgen, omdat zich in deze groep klanten bevinden met een kwetsbare financiële positie.
Beleggingsverzekeringen met ‘overige doelstellingen’
Naast hypotheekgebonden en pensioengebonden beleggingsverzekeringen zijn er beleggingsverzekeringen met ‘overige doelstellingen’. Het gaat bijvoorbeeld om klanten die met een beleggingsverzekering de toekomstige studie van hun kind willen bekostigen of een
beleggingsverzekering hebben afgesloten voor algemene vermogensopbouw. Van alle lopende beleggingsverzekeringen op 1 januari 2013 was ongeveer 41% een beleggingsverzekering met een overige doelstelling. Hoewel verzekeraars wettelijk verplicht zijn om klanten met beleggingsverzekeringen met overige doelstellingen te activeren, heeft de AFM nog geen vereist resultaat vastgesteld. De AFM zal naar verwachting nog dit jaar duidelijkheid geven over het wettelijk vereist resultaat.
Geef een reactie