Dit jaar presenteert de Kamer van Koophandel voor de tiende keer de MKB Innovatie Top 100. De jaarlijkse innovatie-etalage, waarin een vakjury inspirerende best practices presenteert, heeft als doel de groei van MKB-bedrijven te stimuleren. Deelnemers aan vorige edities hebben veel succes gehad met hun innovatie, blijkt uit onderzoek van de KvK. De innovatie zorgde voor meer omzet, meer arbeidsplaatsen, meer winst en zelfs meer internationale activiteiten.
Innovatie is volgens de KvK de belangrijkste pijler om groei bij MKB-bedrijven te stimuleren. Daarom organiseert de KvK al tien jaar de MKB Innovatie Top 100.
De Kvk heeft een onderzoek gedaan onder vroegere deelnemers van de Innovate Top 100 om te kijken hoe het nu met hun innovatie staat. Uit het onderzoek blijkt dat innovatie de meeste ondernemers succes opleverde. Het zorgde voor meer omzet (bij 85 procent), meer arbeidsplaatsen (bij 65 procent), meer winst (bij 68 procent) en zelfs voor internationale activiteiten (bij 58 procent). Bij veel ondernemers hebben hun klanten, toeleveranciers, de overheid en/of kennis- en onderwijsinstellingen aan dit succes bijgedragen. Met deze partijen werd de doelgroep en het product of de dienst afgestemd en werd kennis en ervaring gedeeld. Sommige partijen toonden daarnaast lef en namen risico door de ondernemers te ondersteunen bij de financiering.
Een duidelijk onderscheidend product (bij 24 procent) en meer dan voldoende marktkennis (bij 11 procent) waren de factoren die zorgden voor het succes van de innovatie. Daarbij was het bovendien van groot belang dat er klantgericht vernieuwd werd én dat de begrippen innovatie en vernieuwing verankerd waren in zowel de bedrijfsstrategie als de bedrijfscultuur (bij 23 procent). Bij ondernemers waar hun innovatie werd belemmerd – een klein percentage van de respondenten – kwam dat veelal doordat de financiering lastig te realiseren bleek. Ook te weinig afzetmogelijkheden, belemmerende wet- en regelgeving of onvoldoende marketing werden af en toe genoemd.
Inschrijven voor de 10e editie van de Top kan tot en met 30 april 2015. Voorwaarde voor deelname is dat de innovatie al omzet heeft opgeleverd bij het moment van inschrijving. De nominaties worden beoordeeld op impact voor de branche en samenleving, originaliteit, verkrijgbaarheid en gerealiseerde omzet en groeipotentie.
Geef een reactie