Hoewel verzekeringsmaatschappijen zich bewust zijn van het feit dat vernieuwing bepalend is voor de toekomstige concurrentiepositie en groei, slagen zij er niet in innovaties echt van de grond te krijgen. Dit blijkt uit internationaal onderzoek van KPMG onder bijna driehonderd bestuurders van verzekeringsmaatschappijen
Ruim 80% van de bedrijven realiseert zich dat toekomstig succes afhankelijk is van het vermogen om te innoveren. En bijna de helft van de bedrijven geeft aan dat zij op dit moment duidelijk last hebben van nieuwe concurrenten die flexibeler kunnen opereren. ‘En het zijn niet alleen FinTech startups die voor de nodige innovatieve uitdagingen in de sector zorgen’, zegt Dina Aleman, partner bij KPMG Financial Services. Aleman: ‘Van de onderzochte ondernemingen voorziet 40% dat zij de komende twee jaar toenemende concurrentie zullen ondervinden van bestaande concurrenten, die er wel in zullen slagen ingrijpend te innoveren.’
Strategie ontbreekt
Uit het onderzoek ‘A New World of Opportunity’ van KPMG blijkt dat minder dan de helft van de onderzochte ondernemingen beschikt over een wereldwijde strategie voor innovatie. En niet meer dan 40% kent een specifiek budget voor innovatie. Bovendien lijken veel bedrijven te worstelen met ondersteuning vanuit het hoogste management voor innovatie. Aleman: ‘Een essentiële voorwaarde om succes te boeken met innovatie. Minder dan de helft van de ondernemingen geeft aan te beschikken over een Chief Innovation Officer of iemand anders binnen het bestuur die verantwoordelijk is voor innovatie. Ook andere signalen die aangeven dat de ondernemingen strategisch met innovatie bezig zijn, ontbreken veelal. Minder dan 25% van de bedrijven geeft aan gebruik te maken van ‘big data’ en data-analyses om de innovatie naar een hoger niveau te brengen. Eén op de vijf bedrijven geeft bovendien aan dat zij niet beschikken over een formeel instrument om het rendement van de investeringen in innovatie te meten.’
Geef een reactie