• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » AA ziet frauderende werknemer over het hoofd bij controle jaarrekeningen

AA ziet frauderende werknemer over het hoofd bij controle jaarrekeningen

Accountancy, Nieuws

17 oktober 2016 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Een werknemer van een stichting maakt gebruik van de “personeelskorting” van zijn oude werkgever om hard- en software voor de stichting aan te schaffen. De facturen werden aan de stichting gericht, maar de betaling vond plaats via de bankrekening van de (inmiddels ex)-werknemer. De controlerende accountant van de stichting zag geen aanleiding om nadere, aanvullende controlewerkzaamheden uit te voeren op de ICT-inkoop.

Feiten

Een accountant-administratieconsulent heeft bij de jaarrekeningen 2009 tot en met 2013 van een stichting een goedkeurende controleverklaring gegeven. De stichting heeft in 2014 aangifte gedaan bij de politie van verduistering en valsheid in geschrift door een ex-werknemer. De ex-werknemer, een ICT-er, was werkzaam geweest bij een ICT-bedrijf en had bij de stichting kenbaar gemaakt dat hij nog gebruik kon maken van de personeelskorting. De stichting besloot alle hard- en software bij dat ICT-bedrijf te bestellen om zo gebruik te kunnen maken van de korting. De ex-werknemer stelde van 2005 tot en met juli 2013 zelf 95 valse nota’s op, als zijnde nota’s van zijn voormalige bedrijf. Op de nota’s was geen BTW- of KvK-nummer vermeld. De nota’, ter waarde van € 2.283.843,= , werden betaald op de bankrekening van de ex-werknemer. Om de uitgaven te “dekken” bestelde de ex-werknemer ICT-goederen bij een plaatselijke leverancier. Deze goederen liet hij daadwerkelijk afleveren bij de stichting. De door hem betaalde inkoopprijs voor deze goederen was echter (veel) lager dan het totaal van de valse facturen: € 250.829,=. De ex-werknemer liet deze plaatselijke leverancier ook direct leveren en factureren aan de stichting. De ex-werknemer verhoogde in deze gevallen eigenhandig de nota’s van de leverancier. Wat teveel werd betaald op die nota’s deelde de leverancier met de ex-werknemer.

Klacht

Volgens de stichting heeft de accountant, ondanks alle aanwijzingen daartoe, de langdurige fraude van de (ex-)werknemer tijdens de controle niet gesignaleerd. Ook heeft hij volgens de stichting onvoldoende professioneel-kritisch, alsmede niet zorgvuldig en niet in overeenstemming met de van toepassing zijnde vaktechnische en overige beroepsvoorschriften gehandeld.

Beoordeling van de klacht

Voor de beoordeling van de klachten is volgens de Accountantskamer van belang dat het feit dat achteraf is gebleken dat bij de door de AA gecontroleerde gegevens en stukken sprake is geweest van fraude dan wel dat de accountant de frauduleuze onttrekkingen bij zijn controlewerkzaamheden niet op het spoor is gekomen, nog niet betekent dat hij de voor hem geldende beroeps- en gedragsregels heeft geschonden.

In deze zaak heeft de accountant echter ten onrechte geen nadere, aanvullende controlewerkzaamheden uitgevoerd op de ICT-inkoop, aldus de rechter. Hij heeft alleen een lijncontrole in 2010 gedaan op een enkele (nagemaakte) factuur. Deze heeft hij niet gecontroleerd op levering en (het ontbreken van een) order. Ook is hij er aan voorbij gegaan dat op de factuur geen KvK en geen BTW-nummer waren vermeld. Het verhaal van de ex-werknemer over “personeelskorting” was op zichzelf al voldoende kwestieus, aldus de Accountantskamer. Ook kon niet verklaard worden waar de noodzaak vandaan kwam dat de betaling (anders dan de facturatie) niet rechtstreeks, maar via de bankrekening van de ex-werknemer liep.

De Accountantskamer is van oordeel dat deze omstandigheden voor de accountant aanleiding hadden moeten zijn nader onderzoek te verrichten, mede gelet op het onderkende risico in de gebrekkige administratieve organisatie en de interne beheersing. De accountant was vanaf het begin dat hij verantwoordelijk is voor de controlewerkzaamheden (boekjaar 2009) op de hoogte van de afspraken tussen de stichting en de ex-werknemer over de (zogenaamde) leveringen via de ex-werknemer door het ICT-bedrijf. Ook wist de accountant van één ter zake gedane betaling op het bankrekeningnummer van de ex-werknemer. De accountant heeft hierover in de managementletter gerapporteerd en geadviseerd, welk advies uiteindelijk niet is uitgevoerd. Dit zelfde geldt voor het ontbreken van een inkoop- en aanbestedingsbeleid. Ook hiervoor heeft hij tot op het hoogste niveau, in de managementletter, aandacht voor gevraagd en de leiding van de stichting heeft daaraan geen (volledige) opvolging gegeven.

Volgens de Accountantskamer was een (aanvullende) controle zeker nodig nu de uitkomst daarvan mede de inschatting had te bepalen van de waarschijnlijkheid dat bedoeld risico een afwijking van materieel belang tot gevolg zou hebben. Volgens de accountant oversteeg het bedrag van de uiteindelijke fraude het materieel belang niet. Hij berekende dat over de periode 2009 tot en met 2013 de materialiteit op jaarbasis gemiddeld € 350.000 bedroeg en dat op jaarbasis de geconstateerde fraude de materialiteit niet overstijgt.

De Accountantskamer volgt de accountant niet in dit verweer. Doordat de fraude een aantal jaren heeft plaatsgevonden, kan immers niet slechts worden getoetst aan de materialiteit op jaarbasis, maar dient het cumulatieve effect van de fraude op het eigen vermogen van de controlecliënt mede in aanmerking te worden genomen, aldus de rechter. Dit effect was een veelvoud van de gehanteerde materialiteit en derhalve van materieel belang voor de jaarrekening.

Maatregel

De Accountantskamer acht in deze klachtzaak de maatregel van een waarschuwing passend en geboden. De Accountantskamer heeft daarbij in aanmerking genomen dat de accountant in strijd met de fundamentele beginselen heeft gehandeld. Anderzijds is meegewogen dat de stichting primair zelf verantwoordelijk is voor de interne beheersing van haar administratieve organisatie en (daarmee) ook voor de beslissing om op een niet gebruikelijke manier korting te willen genieten bij één van haar leveranciers. Ook is meegewogen dat de accountant niet eerder tuchtrechtelijk is veroordeeld. De accountant krijgt een waarschuwing opgelegd.

15/2728 Wtra AK van 14 oktober 2016

Categorie: Accountancy, Nieuws Tags: Accountantskamer, tuchtrecht

Tags: Accountantskamer, tuchtrecht

Gerelateerde artikelen

9 juli 2025

Verzoek tot herziening door klager niet mogelijk in tuchtzaak accountancy

8 juli 2025

Kippenboer beticht voormalige RA EY Suriname van bewuste misleiding

7 juli 2025

Berisping voor RA na slordige afwikkeling bedrijf overleden dga

2 juli 2025

Half jaar doorhaling voor RA die fraude jarenlang niet opmerkte

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Hoe welkom is een private equity-partij bij jouw kantoor?

Partnercarrousel

“Zó geven we AI een eerlijke kans”
“We zetten vol in op ‘autonoom’ boekhouden”
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Hebben jouw klanten over vijf jaar nog een boekhouder nodig?
Durf vooruit te denken
Wat betekent e-facturatie voor accountants- en administratiekantoren? 
De accountant ontzorgen: samenwerken aan het totale administratieproces
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Adviessoftware als geheime wapen bij AXP
De drie beste declaratieapps voor je zakelijke uitgaven in 2025
Uiteindelijk belanghebbende Wwft: wat je moet weten over de UBO-verplichtingen
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Toenemende stress bij Amerikaanse Nederlanders – en de accountant als rustpunt
“Het primaire werk van een accountant verandert onomkeerbaar”
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
De evolutie van KYC/KYB: wat accountants in 2025 moeten weten
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
XLReporting breidt uit naar grootzakelijke markt
Hoeveel overuren zijn eigenlijk normaal in de accountancy?
Debt advisory: De sleutel tot succesvolle groeistrategieën 
“Onderzoek: elke maand €500 extra declarabiliteit per medewerker”
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Procesoptimalisatie voor schaalbare groei
Fraude met vervalste handtekening, grote gevolgen
Zeven handige tips voor accountants in Microsoft Teams 
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Visionplanner breidt software uit met AI, betere consolidatie en zorgfunctionaliteit
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf veelgemaakte fouten bij het uitvragen van klantdata (en hoe je ze voorkomt)
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Documentbeheer: het verwaarloosde fundament van accountancykantoren
Technologie combinerenmet businesskennis
We helpen kantoren met AI hun nieuwe rol te pakken
Van loonstrook naar HR-partner: kengetallen die er wél toe doen
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Proactief advies begint met actuele data
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
We werken aan een grote efficiencyslag voor de accountant
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Deelnemingen in de jaarrekening op fiscale waarderingsgrondslagen
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Financieel administratief medewerker
Scab
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Accountant RA
PIA Group
Relatiebeheerder  
Scab
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Controleleider
PIA Group
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Finance Consultant
a.s Works
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Vacature Relatiebeheerder Barchem
Westerveld en Vossers
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Agro Accountant
Schipper Accountants
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Waarom goede medewerkers vertrekken (en het bijna nooit aan het salaris ligt) 11.7k weergaven

  • Levert vlucht naar BV door hoger forfait box 3 wel wat op? 6.3k weergaven

  • Wet tegenbewijsregeling box 3 aangenomen door Eerste Kamer 4.5k weergaven

  • LinkedIn-felicitaties schending van relatiebeding door ex-werknemer 3.8k weergaven

  • Werknemer voelt zich onder druk gezet door app van boekhouder 3.6k weergaven

Vraag en aanbod

Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen