Deze week kwamen er een paar aardige ontwikkelingen voorbij. Ontwikkelingen die duiden op de toekomst maar die ook al wijzen naar het heden. Centrale vraag: van wie zijn de administratieve gegevens van je klant en ook wie is nu eigenlijk de verwerker? En wat wanneer je klant weggaat of wanneer je als kantoor bijvoorbeeld van softwareleverancier verandert? Je kunt de vraag een beetje vergelijken met het bestellen van een taxi via Uber. Bij wie zit je in de taxi? Bij Johan of Johanna de taxichauffeur/chauffeuse of bij Uber. Immers ik vroeg niet om Johan of Johanna maar ik gebruikte mijn UberApp. Bij Uber heb ik taalkundig wel vaak de niet zo positieve associatie met Übermensch. Maar ja, dat is maar net hoe je het uitspreekt: Oeber of Uber, dat geheel terzijde. Terug naar uw softwareleverancier. Hoe moeilijk doen zij bij het overstappen, opzeggen van uw abonnement en uw klant?
We horen daar wisselende verhalen over. Moeilijk, sommigen? Makkelijk soms ook? Wij zijn heel benieuwd naar jullie ervaringen. Wat ons betreft mag daar het noemen van namen en rugnummers best bij horen.
Een andere ontwikkeling komt er ook aan. Ik werd er op geattendeerd door een LinkedIn post van Joris Joppe. Het Amerikaanse Intuit – leverancier van accountingsoftware vergelijkbaar met bijv een Exact, Twinfield, Visma, Unit 4 e.d. – introduceert een service voor ondernemers waar de middleman eigenlijk weggesneden is. Je doet als ondernemer je administratie volledig online met behulp van Intuit software. En mocht je vragen hebben dan is er een helpdesk die bestaat uit professionals die de meeste vragen van de ondernemer kunnen beantwoorden. Helpdesks zoals KPN, Ziggo, de ANWB, de Rabobank die ook hebben.
Dialoog:
‘Heb je als ondernemer een vast aanspreekpunt?’
‘Ja, de helpdesk die 24/7 of van 8 tot 10 op werkdagen, of whatever is afgesproken jouw vragen beantwoord.’
‘Wie beantwoord jouw vragen?’
‘De helpdesk!’
‘Ja, maar wie zit er dan achter die helpdesk?’
‘Ja, ervaren krachten, boekhouders die jouw zaken kennen!’
‘Maar wie is dat dan? Hoe heet die man of vrouw?
‘Ja, ervaren mensen. Geen idee hoe ze allemaal heten: John, Mary, Fritz, Donald, Gary, Juliette! Gewoon ervaren mensen.’
Bij een bank of een reisbureau accepteren we dit al als redelijk normaal. En ja, je kunt nog de stad in en naar een reisbureau om een reis te boeken. Maar eerlijk gezegd ken ik in mijn omgeving nog maar weinig mensen die dat doen.
Terug naar de grote vragen:
- Weet de softwareleverancier meer van de klant dan jijzelf als accountants- q. administratiekantoor?
- Hoe moeilijk doen leveranciers wanneer je als kantoor of klant wil overstappen? Wordt dat eenvoudig gefaciliteerd? Of worden daar daadwerkelijk hindernissen opgeworpen die het overstapproces nodeloos complex maken?
- De grootste vraag is toch nog een andere: kunnen softwareleveranciers de facto de MKB-business van administratie- en accountantskantoren overnemen? De software wordt steeds slimmer en een goede helpdesk kan alle inhoudelijke vragen wel aan?
Ik ben benieuwd hoe onze AV-lezers daar over denken.
Frans Heitling, hoofdredacteur van Accountancy Vanmorgen
Geef een reactie