‘Foute boel’, zei Els bij de aftrap van de vennotenvergadering. ‘Gisteravond laat belde Beau mij met de mededeling dat hij een linkje in een mail had geopend en dat zijn computer nu op slot zit. Hij kan nergens meer bij. Hij baalt er zelf ook heel erg van, heeft al van alles geprobeerd maar de computer geeft na het opstarten een blauw scherm.’ Johannes haalde zijn schouders op. ‘Dat kan toch niet zo ingewikkeld zijn? Ik heb vroeger zo vaak een blauw scherm gehad en dan kwam er een systeembeheerder en die drukte een paar knoppen in en dan deed hij het weer.’ Ze keek naar buiten, voorovergebogen fietsers kwamen moeizaam vooruit. Vanmiddag hebben ze wind mee, dacht Els.
Hein verhief zijn stem. ‘Ik baal hier echt van, hoe vaak hebben we de medewerkers niet verteld dat ze geen e-mails of links moeten openen van mensen die ze niet vertrouwen.’
‘Ik begrijp je verontwaardiging, maar Beau zei dat de mail afkomstig was van een klant en dat het een antwoord was op een vraag die hij gesteld had. Maar hoe het nu precies zit kan hij niet meer nagaan. We moeten straks de klant maar bellen en vragen naar die verzonden mail en hem melden dat er mogelijk sprake is van een virus.’
‘Dat moet dan maar. Ik mag hopen dat Beau geen data en bestanden van klanten op zijn computer had staan.’
Richtlijnen
De kantoorrichtlijnen zijn helder. Alles wat met klanten te maken heeft moet worden opgeslagen in de cloud. Dat is, wanneer ze de deskundigen mochten geloven, het meest veilig. Bijkomend voordeel is ook nog eens dat ze geen systeembeheerder meer nodig hebben. Hoewel, soms misten ze de systeembeheerder wel, als de printer niet goed werkte of als er weer eens een programma was vastgelopen. Gelukkig waren er een paar assistent accountants redelijk handig met ICT, waaronder Beau. Maar die kon nu zijn eigen computer niet meer aan de praat krijgen. Misschien was het ook wel een samenloop van omstandigheden en is er sprake van een probleem met de hardware, toevalligerwijs ontstaan op het moment dat Beau de link in de mail opende.
‘Zullen we dan nu maar de agenda afhandelen?’ Johannes keek op zijn horloge. ‘Straks heb ik weer een afspraak.’
‘Dan opent de voorzitter nu de vergadering’, grapte Els terwijl ze Johannes observeerde. Werd zijn neus nu steeds roder of beeldde ze zich dat maar in? In ieder geval werd hij wel met het jaar dikker. Dat moet toch een keer gezondheidsproblemen opleveren. Johannes pochte altijd dat hij nooit in zijn leven een arts had bezocht. ‘Ik ben van het onverwoestbare type. Dat zit in de genen van mijn voorgeslacht.’ Nou ja, de gezondheid van Johannes was ook niet primair haar verantwoordelijkheid.
Hoe hoog ligt de lat?
Ze had haar handen al vol genoeg aan de medewerkers. De burn-out van Herman kwam op een erg slecht moment, zo midden in het samenstel- en aangifteseizoen. Lag de lat te hoog? Vroegen ze te veel van de medewerkers? Of speelden er andere zaken mee? In ieder geval had Herman van zijn huisarts het advies gekregen om de komende twee weken geen enkel contact te hebben met het kantoor. Dus voor haar was het ook gissen. Overigens vond ze het wel zorgwekkend dat zoveel mensen van begin dertig al opgebrand waren. Volgens Johannes is burn-out een modeziekte. ‘In mijn tijd werkte we gewoon hard en hadden we niet de tijd om te reflecteren. Vandaag de dag moet iedereen alles evalueren en dan aangeven wat er positief is en wat er beter zou kunnen. Daar word je toch ook gek van. Altijd maar met je zelf bezig zijn. Je moet gewoon je werk doen en als er problemen zijn dan moet je die thuis van je afpraten. Maar ja, dat gaat niet, want mevrouw moet ook zo nodig werken en dan al die heisa met kinderopvang en zo. Je mag nog blij zijn als ze aan werk toekomen.’ Els schudde haar hoofd. ‘Johannes, Johannes wat ben je toch weer lekker ouderwets. Maar die burn-out van Herman is een serieuze zaak en daar zullen we toch echt iets mee moeten, want we kunnen niet aan de andere mensen vragen om nog een tandje bij te zetten. Dan zit straks het halve kantoor thuis.’
Hein pakte zijn kopje koffie en nam een slok. ‘Maar wat is je voorstel Els? Het werk zal toch gedaan moeten worden en de arbeidsmarkt is erg krap, dus we hebben niet zomaar iemand die Herman kan vervangen.’
Dat de arbeidsmarkt niet meewerkte had ze zelf ook wel bedacht. Hoewel het hun altijd wel weer lukte om geschikt personeel te vinden zonder daarvoor de hoofdprijs te betalen. Met name het thuis mogen werken was een arbeidsvoorwaarde die veel potentiële medewerkers over de streep trok. Daarnaast stuurde Hein en zij ook meer op output, waarbij ze er natuurlijk wel op lette dat er geen ernstige overschrijdingen van de urenbesteding plaatsvond.
Els zette de hakken van haar zwarte kniehoge laarzen op de grond en draaide daarmee haar stoel van links naar rechts. ‘Ik denk dat we maar op zoek moeten naar een ZZP’er.’
‘Daar komt niets van in.’ Johannes keek haar met priemende ogen aan. ‘Die gasten zijn hartstikke duur en ik ben ook nog eens principieel op tegen. Ze maken de arbeidsmarkt kapot. We doen het niet.’
Daarna ontstond er een discussie waarbij Johannes steeds feller werd. Hij wees ieder argument van Hein en Els om gebruik te maken van externe krachten af. Alsof hij te maken had met een wesp, die keer op keer probeerde te genieten van alle zoetigheid die hij op tafel had uitgestald. Johannes wilde in het zicht van zijn pensioen geen geld verspillen
Uiteindelijk zei Els dat het bijna negen uur is. Ze spraken af dat ze de burn-out van Herman nog twee weken zouden aanzien.
Toen de vergadering was afgelopen vroeg Els aan Beau of hij contact op wilde nemen met de klant over de mail die hij had verstuurd. Misschien gaf dat wat meer duidelijkheid.
Een kwartier later liep Beau de kamer van Els binnen. ‘Wat kijk je moeilijk?’
Beau zuchtte: ‘Slecht nieuws. Mijn klant geeft aan dat hij helemaal geen mail heeft verstuurd. Hij is nog niet toegekomen aan de beantwoording.’
Jan Wietsma
Lees hier alle afleveringen
Aflevering 1. Professional in de knel: Maar toch kies ik nu voor mijn kind
Aflevering 2. Bepalingen NV-COS 240. Even vroeg ze zich af of ….
Aflevering 3. Eerst de jaarrekening, daarna praten we wel verder
Aflevering 4. Ambitie en generaties
Aflevering 5. Vriend…?
Aflevering 6: Burn-out
Aflevering 7. ‘Sinds kort ben je miljonair. Op papier dan…’
Aflevering 8. Virus
Aflevering 9. As good as new, maar waar vandaan?
Aflevering 10: Filewerkzaamheden
Aflevering 11. Moreel kompas
Aflevering 12. De drie A’s, overgewaardeerd?
Geef een reactie