• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • AV-Beurs
    • AV-Week
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • AV-Beurs
    • AV-Week
    • Nationale salarisdag
Home » Hoe richt ik mijn backoffice efficiënt in? 5 essentiële stappen voor accountants

Hoe richt ik mijn backoffice efficiënt in? 5 essentiële stappen voor accountants

Accountancy, Blog

18 december 2020 door DizzyData

In deze blog 5 stappen om jouw backoffice efficiënt in te richten. En daardoor als accountant beter te kunnen adviseren.

Een goede backoffice is het fundament waarop je accountantskantoor staat. Draait de backoffice soepel, dus met de juiste software en de juiste mensen, dan is er rust en tijd om klanten proactief te adviseren en als kantoor meer toegevoegde waarde te hebben. Klinkt goed toch? Daarom in deze blog 5 stappen om jouw backoffice efficiënt in te richten.

Stap 1. Ontwikkel een goede visie

Rust en tijd om klanten proactief te adviseren. Wie wil dat nou niet? De basis is een soepel draaiende backoffice. Het klinkt simpel, maar hoe bepaal je welke mensen en software je op de backoffice nodig hebt. Daarvoor is een visie op het hele kantoor nodig. Hiermee bepaal je de richting van jouw kantoor en onderscheidt je je van de concurrent. Uiteindelijk streeft iedere accountant naar hetzelfde ultieme doel: het ondersteunen van de ondernemer. Hierin zijn verschillende benaderingen mogelijk.

Dit blijkt ook uit een korte rondvraag. Het ene kantoor kiest voor een branchegerichte aanpak en investeert in backoffice medewerkers met veel gevoel voor en kennis van de branche. Wil je als kantoor proactief adviseren op het gebied van de nieuwste financiële mogelijkheden en wetgeving? Dan investeer je in mensen en systemen die continue innovatie mogelijk maken. Er zijn verschillende manieren om je visie in kaart te brengen. Zoals ‘de golden circle’ en de ‘stip aan de horizon’ methode. Daarbij is het belangrijk dat je strategische keuzes durft te maken. Accountantskantoren die dat doen kunnen hun boodschap niet alleen goed neerzetten, maar ook waarmaken.

Stap 2. Kies de juiste systemen

Vervolgens kijk je naar de systemen die helpen om de visie ten uitvoer te brengen. Hoe selecteer je deze systemen en hoe laat je ze samenwerken? Met de juiste IT-infrastructuur til je je kantoorautomatisering naar een hoger plan, waardoor de backoffice beter gaat functioneren. Zorg in ieder geval dat je backoffice beschikt over slimme tooling. Zo zien we terug dat accountants die met de juiste systemen werken uiteindelijk miljarden euro´s per jaar besparen. Kortom, hoe fijn is het als backoffice processen eenduidig en gestandaardiseerd zijn, waardoor medewerkers administraties snel en efficiënt verwerken?

Stap 3. Bepaal KPI´s

Stap drie is het bepalen van KPI´s (kritische prestatie-indicatoren). KPI´s zijn onmisbaar om tot een uniforme en nog efficiëntere werkwijze in de backoffice te komen. Door KPI´s maak je de resultaten van de backoffice inzichtelijk. Dit draagt bij aan de ontwikkeling van zowel de backoffice als de medewerkers. Met behulp van lag en lead indicatoren geef je inzicht in de productie van de backoffice en de bestede tijd per klant.

Voorbeeld van een lag indicator in de backoffice:
Het percentage van de facturen dat automatisch verwerkt wordt op administratieniveau.

Voorbeeld van een lead indicator in de backoffice:
De tijd die per klant aan de administratie wordt besteed.

Zorg ervoor dat je medewerkers vroegtijdig betrekt bij het opstellen van KPI´s. Zo creëer je commitment bij het behalen van de doelstellingen. Hou er tenslotte rekening mee dat KPI´s bedoeld zijn om medewerkers te motiveren en niet om medewerkers op af te rekenen!

Stap 4. Geef medewerkers hun eigen rol

Laat de backoffice accountant zelf bepalen in welke richting hij of zij zich wil ontwikkelen. Waar liggen zijn/haar interesses en skills? Dit vergroot de motivatie in de backoffice aanzienlijk. Vaak zal een backoffice medewerker meerdere rollen in zich verenigen. Hieronder staan een aantal rollen:

  • de techneut
  • de communicator
  • de schrijver
  • de analist
  • de kenniswerker

Bepaal samen met de medewerker welke rol passend bij hem/haar is. Hierdoor benut je de vaardigheden van de medewerker optimaal.

Stap 5. Neem klanten mee

Klanten spelen een belangrijke rol bij het administratieve verwerkingsproces op de backoffice. Levert de klant tijdig en digitaal aan, dan resulteert dat in een snellere verwerking van de administratie. Daarbij kun jij de klant ook voorzien van advies op basis van de meest actuele data. Kortom, een win-win situatie. Echter, je bereikt deze situatie alleen als je de klant daarin meeneemt. Hoe je dat doet?

Angst wegnemen

Laat de klant de voordelen inzien van het digitaal aanleveren. Zoals een efficiëntere administratie, lagere kosten, een snellere aangifte en minder fouten.

Show, don’t tell

Vanuit deze voordelen is het een kleine stap om klanten actief te helpen bij het automatiseren van de boekhouding. Laat vooral zien wat de investering oplevert in termen van tijdsbesparing, efficiëntie en gemak.

Segmenteren.

Bepaal hoeveel tijd je backoffice per klantgroep en klantomvang kwijt is met de administratieve verwerking. Door dit inzicht ontdek je welke type klanten wel of niet bijdragen aan de efficiency binnen de backoffice.

Met ons e-book: “De ultieme gids voor accountants: stap voor stap naar een efficiënte backoffice” heb jij concrete handvatten en praktijkvoorbeelden om het fundament voor jouw advieskantoor neer te zetten. Leer:

  • een goede visie te ontwikkelen;
  • hoe je jouw systemen daarop laat aansluiten;
  • welke KPI’s de prestaties van je backoffice verbeteren;
  • welke rollen zijn weggelegd voor medewerkers;
  • hoe je ook je klanten meeneemt in een nieuwe werkwijze

Bron: DizzyData


Categorie: Accountancy, Blog Tags: backoffice accountant

Tags: backoffice accountant

Gerelateerde artikelen

7 december 2020

VRB Adviesgroep: ‘Een succesvol accountantskantoor start bij de backoffice’

30 november 2020

De backoffice accountant: welk type ben jij?

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Nieuwste BSN’s veroorzaken fout in salarisadministratie
  • ‘Kappers hebben niets aan bestaande steunmaatregelen’
  • De werkkostenregeling (WKR): wat zijn precies de regels?
  • Hof: 500-kilometergrens gaat niet op bij gering zakelijk gebruik auto

Partnercarrousel

Business-changing cloudplatform helpt kantoren en cliënten vooruit
Hoeveel meer zekerheid is er over de positie van de ZZP’er?
logo_pinkweb_2013_donker_340x156_top.png
Esther Stomps van Flynth: ‘We willen IT en de praktijk samenbrengen’
twinfield logo AV
Complete financiële processen digitaliseren met klantvriendelijke software
Exact logo
360 Suite voor Accountancy: al jouw diensten in één online omgeving
Investeren in innovatie brengt accountant en ondernemer dicht bij elkaar in tijden van afstand
Yuki Robotic Assistant
Piekdrukte & kwartaalstress de baas: innoveren voor accountants
NOW Manager CaseWare koppelt met geanalyseerde data Full Finance
De werkkostenregeling (WKR): wat zijn precies de regels?
Btw-nummer controleren met één druk op de knop
Digitalisering, automatisering: ben jij klaar voor de toekomst?
Estate planning, een introductie
‘De salarisadministratie van de toekomst zal als een zelfrijdende auto functioneren’
Digitale transformatie: een kwestie van nu of nooit
4 tips om verzuim tegen te gaan
RB
Register Belastingadviseurs: het opleidingsinstituut gericht op het mkb
FinTech-startup Finturi verruimt haar dienstverlening
Goede samenwerking tussen accountant en ondernemer dé randvoorwaarde voor een efficiënte backoffice. 3 tips!
NLP voor gevorderden: ‘Je leert naar jezelf te kijken’
Oamkb biedt digitale oprichtingen BV aan via platform Firm24 Premium
keurmerk ritregistratie
Privacy rondom ritregistratie
The Legal Company
Hoe kunnen werkgevers voorkomen dat ZZP’ers worden gezien als (goed beschermde) werknemers?
Credion
Talloze mogelijkheden in alternatieve financieringen
Accountant, hoe loods jij de ondernemer door de coronacrisis?

De tipweek van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Opleidingen

21
jan
Pilot webmodule voor zpp’ers online Hoe nu verder?
Fiscount
21
jan
Webinar: Ontdek hoe eenvoudig de jaarafsluiting kan zijn
Yuki
25
jan
Vaktechnische Actualiteiten (1)
Fiscount
26
jan
Online cursus Fiscale actualiteiten voor gemeentelijke fiscaliteit
Fiscaal Vanmorgen
02
feb
Online Masterclass BTW jurisprudentie HvJ EU
Fiscaal Vanmorgen
02
feb
Cursus Huwelijksvermogensrecht van A tot Z anno 2021
Fiscaal Vanmorgen
04
feb
Masterclass Werken met flexibele arbeidskrachten
The Legal Company
11
feb
Cursus Werkkostenregeling
Fiscaal Vanmorgen
15
feb
Moderne Bedrijfsadministratie (MBA)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Register MKB Belastingadviseur (MKB BA)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Register MKB Belastingconsulent (MKB BC)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Post HBO AA Accountancy – MKB
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Arbeid en Recht (1)
Fiscount
15
feb
Certified Management Accountant (CMA)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Praktijkopleiding AA – Accountancy MKB (exclusief contactdagen)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Verkort schakelprogramma naar Post HBO AA MKB
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Praktijkopleiding AA – Accountancy MKB (inclusief contactdagen)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
MBA Fit for Future
Markus Verbeek Praehep
02
mrt
Cursus Box 2 en 3 in 2021: wat te doen met een miljoen?
Fiscaal Vanmorgen
04
mrt
Cursus Subsidies en BTW, maak de juiste fiscale keuze
Fiscaal Vanmorgen
11
mrt
Online cursus Gemeentelijk vastgoed, BTW en het BTW-compensatiefonds
Fiscaal Vanmorgen
16
mrt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
Fiscaal Vanmorgen
23
mrt
Cursus BTW internationaal goederenverkeer en diensten
Fiscaal Vanmorgen
29
mrt
Post HBO AA Accountancy – MKB Geïntegreerd
Markus Verbeek Praehep
29
mrt
Vaktechnische Actualiteiten (2)
Fiscount
30
mrt
Online cursus Btw en bcf-aspecten gemeentelijk grondbedrijf
Fiscaal Vanmorgen
31
mrt
Cursus Actualiteiten Formeel Belastingrecht en spelregels rondom boekenonderzoeken
Fiscaal Vanmorgen
17
mei
Arbeid en Recht (2)
Fiscount
07
jun
Vaktechnische Actualiteiten (3)
Fiscount
06
sep
Vaktechnische Actualiteiten (4)
Fiscount
07
sep
Arbeid en Recht (3)
Fiscount
11
okt
Vaktechnische Actualiteiten (5)
Fiscount
23
nov
Vaktechnische Actualiteiten (6)
Fiscount

Vacatures

Fiscount Fiscalisten
Fiscount
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount
Gevorderd assistent accountant BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Management/Cost Accountant
Crop Alliance

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen