Samen delen en succesvol ondernemen om niet de beste van, maar de beste vóór de wereld te zijn. Dus groeien in wat echt telt. Dat is de nieuwe slogan van Alfa waarmee nieuwe medewerkers worden aangetrokken. Die humane aanpak met focus op zelfontplooiing én met oog voor een betere wereld waren voor zowel Gökhan Kinran als Bernadette Kooistra-Hoekstra de redenen om voor Alfa te kiezen.
De oprichting van Alfa Accountants en Adviseurs gaat al een poosje terug. Als in 1942 het samenwerken van de leden van de Christelijke Boeren en Tuinders Bond onmogelijk wordt gemaakt, verzinnen ze een list voor de onderlinge contacten en richten ze Boekhoudbureau het Platteland op. Inmiddels is dit uitgegroeid tot Alfa en heeft het accountant- en adviesbureau ruim dertig vestigingen met zo’n 1100 medewerkers verspreid door heel Nederland en bedient het naast de agrarische sector ook het MKB. Toch komen bepaalde ‘boerenwaarden’ nog dagelijks terug op de werkvloer. ‘Bij Alfa telt iedere medewerker’, legt assistent accountant controleafdeling Kooistra-Hoekstra uit. ‘Iedereen wordt geaccepteerd zoals hij is, ongeacht geslacht, afkomst of geloof. Ik vind het mooi om te zien dat de oorspronkelijke normen en waarden zoals openheid en eerlijkheid nog steeds duidelijk naar voren komen in de organisatie.’
Puzzelstukjes
Gökhan KinranGökhan Kinran, die sinds een jaar als belastingadviseur en relatiebeheer bij Alfa Accountants werkt, omschrijft de eerste paar maanden als ‘thuiskomen’ en als een ‘warm bad’. ‘Ik kreeg na een paar dagen al direct de vrijheid om de klant te bellen. Ook vroeg de directie aan mij hoe ik de eerste periode heb ervaren en of ik nog tips voor ze had om de inwerktijd te verbeteren. Ik voelde me daardoor meteen thuis en als mens echt gezien.’
De mensgerichtheid waarin onderlinge betrokkenheid en waardering in een open, informele werksfeer centraal staan, vielen Kinran snel op. ‘Je bent hier echt gelijkwaardig aan elkaar en ik vind het heel prettig dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen directie en personeel. Iedereen wordt gewaardeerd zoals hij is en wordt zelfs mede eigenaar van Alfa in de vorm van aandeelcertificaten. Ik zie het zo; in feite zijn alle medewerkers puzzelstukjes en samen vormen we de puzzel Alfa. Iedereen heeft en ís dus een stukje van het grote geheel.’
Ontdekkingsreis
Onlangs startte Alfa een campagne waarin niet de directie, maar juist de medewerker zijn persoonlijke verhaal mag vertellen. ‘Ik vind onze nieuwe arbeidsmarktcampagne heel mooi’, vertelt KooistraHoekstra. ‘Groot worden in wat echt telt, gaat ook over ruimte krijgen voor je persoonlijke ontwikkeling. Voor mij houdt dit in dat ik samen met mijn team op de controle-afdeling wil groeien en elkaar wil uitdagen om die professional te worden die we graag zouden willen zijn. En natuurlijk altijd met het doel om de klant tevreden te stellen.’
Ook Kinran is heel blij met de ruimte die hij vanuit zijn werkgever heeft gekregen. ‘Mijn loopbaan is een ontdekkingsreis. Ik ben belastingadviseur, maar kwam erachter dat ik het heel leuk vind om vaker naar klanten te gaan en heb daarom ook relatiebeheer op me genomen. Voor mij betekent groot worden in wat echt telt, dat ik deze ruimte krijg, dat ik zowel op zakelijk als mensvlak mag groeien. En dat er een goede privéwerkbalans is.’
Vrije tijd
Bernadette Kooistra-HoekstraWant volgens hem is de privéwerkbalans een belangrijk goed bij Alfa. Het bedrijf adviseert zelfs om niet op structurele basis lange werkdagen te maken. ‘Natuurlijk heb je soms een periode dat het even wat drukker is of werk je sporadisch een avond over. Dit raadt Alfa echter eerder af, dan dat de organisatie het aanmoedigt. Ik krijg naast alle mogelijkheden op het werk om mezelf te ontwikkelen dus ook veel ruimte voor mijn privéleven. Heel fijn, want ik heb voldoende vrije tijd nodig om goed op het werk te blijven functioneren.’
Duurzaamheid
Alfa heeft sinds 2014 het B-Corp-certificaat, wat inhoudt dat het bedrijf internationaal gecertificeerd is als duurzame onderneming. Het draait dus niet alleen om het financiële resultaat, maar ook om het nastreven van duurzame en sociale doelen en het creëren van maatschappelijke meerwaarde. ‘Het is belangrijk om enerzijds gezond te blijven als organisatie, dus je profit te behalen’, legt Kinran uit. ‘Daarnaast willen we zorgdragen voor de planeet en dat begint natuurlijk bij jezelf. Zo gebruiken we gerecycled papier, zijn we ons leasewagenpark aan het elektrificeren en zijn we hard bezig met een interne digitaliseringsslag om onze CO2-uitstoot te reduceren. Ook geven we de klant graag advies over duurzaamheid.’
Kooistra-Hoekstra vult hem aan: ‘Duurzaamheid wordt steeds belangrijker. We kijken daarbij op lokaal niveau hoe we vanuit onze vestigingen van maatschappelijke waarde in de regio kunnen zijn. We willen wat dat betreft niet de beste van de wereld, maar de beste vóór de wereld zijn.’
ALFA (#9) | OMZET 95,0 miljoen | MEDEWERKERS 866 fte
Geef een reactie