• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » 7 aandachtspunten bij het bepalen van de levensvatbaarheid van een onderneming

7 aandachtspunten bij het bepalen van de levensvatbaarheid van een onderneming

Accountancy, Blog, Fiscaal, Nieuws

1 november 2023 door Jan Wietsma

De levensvatbaarheidstoets vindt niet alleen plaats als een ondernemer zijn coronaschulden wil saneren. Ook ondernemers die een financiering hebben, krijgen te maken met een levensvatbaarheidstoets. Maar eigenlijk zou iedere ondernemer zich periodiek de vraag dienen te stellen: ben ik op termijn nog wel levensvatbaar?

De accountant speelt daarbij natuurlijk een belangrijke rol.  In dit artikel geef ik zeven aandachtspunten die van belang zijn bij het bepalen van de levensvatbaarheid.

Kijk verder dan het heden

Besteden accountants die actief zijn in het mkb voldoende aandacht aan de levensvatbaarheid van de onderneming van hun client, vroeg ik begin dit jaar aan Hans Klein Swormink. Hans is in het dagelijks leven werkzaam bij de KvK en als programmamanager verantwoordelijk voor het Zwaar Weer Team en de Financieringsdesk. Hans merkte toen het volgende op:

“Wat mij opvalt is dat veel accountants die actief zijn in het microbedrijf alleen hun verantwoordelijk lijken te nemen als het gaat om het samenstellen van de jaarrekening. Terwijl ik graag zou zien dat de accountant het gesprek aangaat met de ondernemer over bijvoorbeeld de houdbaarheid van een verdienmodel. Of uitzoeken of een ondernemer wel het juiste kostprijsmodel hanteert. Veel ondernemers komen in de problemen omdat dit model niet in orde is. Wat ik en wij bij de KvK uiteindelijk van de accountant verwachten is dat hij het gesprek aangaat met de ondernemer over zijn levensvatbaarheid op lange termijn. Ondernemers, financiers en overheidsinstanties verwachten dat de accountant werk maakt van het vroeg signaleren van mogelijke financiële problemen die zich op termijn kunnen voordoen.”

Het is denk ik een signaal dat we niet zomaar naast ons neer kunnen leggen. Want waar het hier in feite over gaat is de vraag hoe we onze natuurlijke adviesfunctie invullen?

Leren van studenten mkb-accountancy

Dat de levensvatbaarheid geen standaard agendapunt is in gesprekken met de ondernemer valt mij ook ieder jaar weer op tijdens de lessen Managementaccounting die ik geef aan de postbachelor opleiding MKB-accountant. Het is vaak (nog) geen kantoorpolicy om hier (meer) aandacht voor te hebben. Nu dienen de studenten bij het uitwerken van hun adviesopdracht voor dit vak ook altijd aandacht te hebben voor de levensvatbaarheid van de onderneming. Daarbij is het altijd mooi om te zien dat studenten zelf constateren dat een focus op die levensvatbaarheid vaak tot mooie gesprekken met ondernemer leidt en tot kwalitatief betere adviezen.

Aandacht hebben voor levensvatbaarheid levert dus iets op.

Wat zijn dan die aandachtspunten waarvoor iedere accountant oog dient te hebben als hij het gesprek aangaat met zijn klant? Hierna benoem ik de zeven belangrijkste.

1. Wat is de opbouw van de kostprijs?

Het komt regelmatig voor; ondernemers die geen inzicht hebben in hun kostprijs of met een onjuiste kostprijs werken. Er zijn zelfs ondernemingen waarbij de afgelopen jaren de directe kosten niet worden gedekt door de omzet. Dat ze daar weinig van merkten kwam vaak doordat er sprake was van corona-uitstel van belastingen en/of teveel ontvangen NOW of TVL, daardoor ontstonden er geen liquiditeitsproblemen. Een tweede oorzaak heeft te maken met het feit dat er in de jaarrekening niet wordt gewerkt met een bedrijfseconomische balans en winst- en verliesrekening. Door te werken met een bedrijfseconomische jaarrekening en winst- en verliesrekening ontstaat er veel meer inzicht in de levensvatbaarheid van de onderneming.

2. Wat is de prijs- en wat is volumecomponent van de omzet?

Omzet kent een prijs- en een volumecomponent. In de praktijk wordt omzet meestal gepresenteerd als een totaalgetal, zonder dat duidelijk is wat de invloed van de prijs en de invloed van het volume (stuks, uren) op de omzet is geweest. Een stijgende omzet zegt daarom niets over de vraag of het goed met een onderneming gaat of niet. Want dalende volumes en stijgende prijzen kunnen wellicht een mooie omzetstijging laten zien, maar het is maar de vraag of een onderneming op termijn levensvatbaar is als de volumes blijven dalen. Ook stijgende volumes tegen lagere prijzen kunnen op termijn levensvatbaarheidsproblemen opleveren voor een onderneming. Dat is ook de reden dat degene die de levensvatbaarheidsplannen van een onderneming toetst altijd wil weten wat de prijs- en volumecomponent is van de omzet. De tijd dat je kon zeggen ik neem de omzet in geld van het afgelopen jaar en plus daar jaarlijks 3 of 5% bij op is echt verleden tijd.

3. Is de productie- en arbeidscapaciteit beschikbaar?

Om omzet te kunnen realiseren is er vaak productie- en arbeidscapaciteit noodzakelijk. Daarbij is het belangrijk dat die productie- en arbeidscapaciteit ook aanwezig is, cq dat er een beroep op kan worden gedaan. Met een oplopend tekort op de arbeidsmarkt wordt het voor veel ondernemingen steeds lastiger om de komende jaren de gewenste omzet te realiseren. Ook kunnen tekorten aan materialen of grondstoffen ervoor zorgen dat de gewenste omzet niet kan worden behaald. Vanzelfsprekend ligt hier ook een nauwe relatie met aandachtspunt 1. Daarnaast kan vertraging in het afgeven van bijvoorbeeld vergunningen ook leiden tot flinke vertraging in het realiseren van de omzetdoelstellingen, met soms (fatale) gevolgen voor de levensvatbaarheid.

4. Hoe ziet de samenstelling van de omzet eruit?

Behalve aandacht voor de prijs- en volumecomponent van de omzet is het ook belangrijk dat de ondernemer inzicht heeft in de samenstelling van de omzet. Welke klanten leveren een belangrijke bijdrage aan de omzet en het resultaat? Wat is de omloopsnelheid van de omzet? Welke plaatsen, regio’s of landen zorgen voor de omzet? Hoeveel procent van de omzet wordt door de vijf of tien belangrijkste klanten gerealiseerd? Wat zegt dat over de afhankelijkheid van deze klanten? Vaak is de informatie over de samenstelling van de omzet prima uit de (verkoop)administratie of een kassasysteem te halen.

5. Welke investeringen zijn de komende jaren noodzakelijk?

Veel ondernemingen hebben bedrijfsmiddelen en personeel nodig om hun doelstellingen te realiseren. Ontwikkelingen op het terrein van duurzaamheid en digitalisering kunnen ertoe leiden dat ondernemingen de komende periode investeringen moeten doen om een zogenaamde ‘license to operate’ te kunnen behouden. Zo stellen grote ondernemingen en overheden steeds meer eisen aan hun toeleveranciers in de keten op het terrein van duurzaamheid en mvo. Daarnaast mogen ondernemers vanaf 1 januari 2025 in veel binnensteden alleen maar meer met een elektrische bestelbus rijden. Maar ook de toenemende robotisering om arbeidsmarktproblemen op te vangen kan leiden tot noodzakelijke investeringen.

6. Wat is de impact van de rente als de onderneming gefinancierd is?

De rente stijgt en veel ondernemingen met een financiering zullen de komende periode, als gevolg van het einde van de looptijd te maken krijgen met een herfinanciering of renteherziening. Ondernemingen zullen moeten laten zien dat zij die extra rentelasten ook kunnen blijven betalen. Hierbij ligt er vaak ook een relatie met aandachtspunt 5.

7. Maak inzichtelijk hoe de maandelijkse kasstroom is samengesteld.

De kasstroom die de onderneming weet te realiseren bepaalt uiteindelijk of de onderneming op lange termijn levensvatbaar is of niet. Daarbij is het belangrijk dat er inzicht wordt gegeven in de ontwikkeling van de kasstroom per maand en de componenten waaruit de kasstroom is opgebouwd. Deze componenten zijn:

Component 1: Welke kasstroom wordt gerealiseerd met de operationele activiteiten

Component 2: Welke kasstroom wordt gerealiseerd met investeringsactiviteiten

Component 3: Welke kasstroom wordt gerealiseerd met financieringsactiviteiten

Let op: Dien je een verzoek in voor het saneren van coronaschulden dan wil de Belastingdienst, UWV en RVO twee versies zien van de opbouw van de kasstroom voor de komende twee jaren. Een versie waarin er geen rekening wordt gehouden met een schuldsanering en een versie waarbij er wel rekening wordt gehouden met een schuldsanering.

Conclusie

Het regelmatig aangaan van het gesprek met ondernemer over zijn levensvatbaarheid verdient zich bijna altijd terug. De ondernemer krijgt hierdoor meer inzicht in de bedrijfsvoering en kan daardoor sneller schakelen om de onderneming op koers te houden. Bedenk daarbij dat data-analyse hierbij een prima hulpmiddel is. Daarnaast is het natuurlijk van belang dat je weet welke andere elementen een rol spelen als je met de ondernemer het gesprek aangaat.

Jan Wietsma

Leer alles over de aspecten die komen kijken bij het vaststellen van de levensvatbaarheid van een onderneming tijdens de 5e  leergang Herstructureringsdeskundige MKB meer info en aanmelden kan hier.

Categorie: Accountancy, Blog, Fiscaal, Nieuws

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Leiderschap richting young profs vraagt om aandacht, ambitie en actie

Partnercarrousel

E-facturatie nu beschikbaar voor alle klanten Exact Online
AI voor mkb-accountants: pas op voor middelmaat
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Meegroeien met een mkb-ondernemer is minder spannend dan je denkt
Een geautomatiseerde boekhouding? Dit merkt je klant daarvan!
Zo stel je eenvoudig en gestructureerd de jaarrekening op vanuit een administratie
AV-Top 50 | AI in de accountancy: een nieuwe samenwerking
De route naar een datagedreven kantoor
Hoe Solvinity onkostendeclaraties sneller verwerkt met Klippa
Waarom samenwerking in de accountancysector nu belangrijker is dan ooit
Ook met e-facturatie als norm blijft factuurverwerkingssoftware onmisbaar
Onverwachte Amerikaanse belastingverplichting voor Nederlandse ondernemer in Nederland
Ondersteun je klanten beter, sneller en met minder handmatig werk.
De omvang van erfenissen neemt toe, zo geef je goed advies
Laat taal niet de groei van je kantoor tegenhouden.
Deadline gemist voor DAC7-rapportage? Dit kun je doen!
Consolideren met wederzijds belang
Duurzame klantrelaties in de accountancy
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Waarom accountants liever anoniem werkgevers verkennen
Earn-out: in de praktijk
Tussen spreadsheet en cloud: onderzoek naar populaire software bij accountants (2024-2025)
Koppel met financiele software in 1 klik
Slim en succesvol financepersoneel werven? Deze acht tips helpen je op weg
Zo factureer je abonnementen razendsnel
Documentbeheer: accountants worstelen met versnippering, compliance en SharePoint
Waarom jouw accountantskantoor over moet op bellen met Microsoft Teams
Werk jij harder dan nodig is? Zo vang je de pieken op
“Moderne software is waardevol voor je onderneming”
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf tips voor het efficiënt beheren van klantdossiers 
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Microsoft Copilot in de toekomst
ICT & Kengetallen | Bouwstenen om de adviesrol op en uit te bouwen
Bjorn Lunden introduceert PSD2-bankkoppeling voor ondernemers en accountants
SharePoint of een Document Hub – wat werkt beter voor accountants?
ICT & Kengetallen | “Accountantskantoren kunnen veel sneller factureren”
Hyarchis en PKIsigning lanceren integratie voor digitale ondertekening
Wanneer heeft een werknemer recht op een doorbetaalde vrije dag?
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Hoe kan ik mijn klanten helpen met duurzaamheidsinvesteringen?
Sportlink en AFAS bundelen kracht en kennis om sportclubs financieel fit te maken
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Waarom klanten meer verwachten dan een jaarrekening
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
ICT & Kengetallen | Snel, betrouwbaar en veilig op de plek van bestemming
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Als de zzp’er toch een werknemer is: herkwalificatie
Wat er mis kan gaan bij een slechte aandeelhoudersovereenkomst: lessen uit recente rechtspraak
Waarom 25 maart 2024 een belangrijke datum is

Vacatures

Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Agro Accountant
Schipper Accountants
Controleleider
PIA Group
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Finance Consultant
a.s Works
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Financieel administratief medewerker
Scab
Relatiebeheerder  
Scab
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Limburgse boekhouder trekt spoor van faillissementen 19.8k weergaven

  • Verdachte transacties paardenhandel komen dierenarts na FIOD-onderzoek duur te staan 10.9k weergaven

  • Hoogleraar Accounting Frank Hartmann tegen woke bij Ongehoord Nederland 6.1k weergaven

  • Faillissement voormalig oamkb-kantoor in Someren, curator zoekt oplossing 4k weergaven

  • Schipper Groep sluit zich aan bij platform Unia 4k weergaven

Vraag en aanbod

Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Administratiekantoor ter overname gezocht
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen